منتجب‌نیا: انتخاب روحانی در سال ۹۲ خطر جنگ را دور کرد/اصلاح‌طلبان منتظر اختلاف بین اصولگرایان نیستند

کدخبر: ۳۲۸۵۶۹
اقتصادنیوز: دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: مجلس یازدهم یکدست و یک‌رای نیست چون اختلافاتی میان اصولگرایان وجود دارد، شاید به شکل تاکتیکی در موردی خاص وحدت داشته باشند ولی در عمل دو نگرش درون آنها وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام‌ رسول منتجب‌نیا، با یادآوری اینکه راهی جز همکاری مجلس و دولت نداریم، اگفت: در مجموع افرادی وارد مجلس یازدهم شدند از یک جناح هستند و اگر بخواهیم به نظرات و شعارهای آنها پیش از انتخابات استناد کنیم، در رابطه با رویکرد تقابلی این مجلس با دولت مقداری جای نگرانی وجود دارد.

قائم مقام پیشین حزب اعتماد ملی درباره عملکرد مجلس دهم گفت: بخشی از این مجلس را نمایندگان لیست امید و اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند و به دلیل رد صلاحیت اکثریت داوطلبان شاخص از روی ناچاری لیست امید به آن شکل بسته شد. اگرچه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رویکرد معتدلی در مواجهه با دولت داشتند، اقلیت جبهه پایداری با دولت مخالفت داشتند و بر سر فعالیت آن مانع تراشی می‌کردند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه به همراه بسیاری از اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد مجلس دهم انتقاد دارم، اظهار کرد: البته علت عمده عملکرد مجلس این بود که نیروهای قدر و به اصطلاح ژنرال‌های اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند و مجبور شدیم لیست امید را با نفرات و رده‌های بعدی ببندیم.

انتخاب روحانی در سال ۹۲ خطر جنگ را دور کرد

منتجب‌نیا با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی باید از شعارهای بدون پشتوانه و تحریک‌آمیز پرهیز شود، اظهارداشت: هر فردی که به الفبای دیپلماسی آشنا باشد می‌داند که ریشه بسیاری از مشکلات بین‌المللی ما در رویکرد و شعارهای تند، رئیس دولت هشتم و نهم و مجالس هفتم تا نهم بوده است.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه در اواخر دولت نهم در آستانه جنگ بودیم، خاطرنشان کرد: لطف خدا و تدبیر مسئولان این خطر را دور کرد زیرا مردم شخصی مثل آقای روحانی را انتخاب کردند.

مجلس تریبون ملت است نه بلندگوی جناح‌ها

منتجب‌نیا محور پیشنهاد خود را قرار دادن مجلس در تراز رهنمودهای بینانگذار نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد، و گفت: مجلس تریبون ملت است نه بلندگوی جناح‌ها. به فرمایش حضرت امام (ره) باید اخلاق در مجلس حاکم باشد. نمایندگان تلاش کنند در نطق‌های پیش از دستور که در موافقت و مخالفت با موضوعی مطرح می‌شود اخلاقیات را محور کار خود قرار دهند.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه بسیاری از گره‌های کور در کشور با تدبیر و هماهنگی دو قوه برطرف می‌شوند، گفت: عمده این گره‌ها قانونی است. برای مثال یکی از این گره‌ها قانون انتخابات است که بسیار مبهم و غیرشفاف است و می‌تواند منشاء بسیاری از اختلافات و چالش‌ها شود.

دو نگرش درون لیست اصولگرایان  وجود دارد

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس آینده یکدست و یک‌رای خواهد بود، گفت: رقابت درون اصولگرایان شدت خواهد گرفت چون اختلافاتی میان آنها وجود دارد. هرچند تلاش کردند در لحظات آخر به لیست واحد برسند ولی در عمل دو نگرش معتدل و افراطی درون این لیست وجود دارد. این دو طیف ممکن است به صورت تاکتیکی در یک مورد خاص وحدت کنند و حتی ممکن است در مورد رئیس مجلس به وحدت برسند ولی در درون خودشان اختلاف‌ها شدت می‌گیرد.

منتجب‌نیا اظهار کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم بتوانند به وحدت برسند زیرا ما منتظر اختلاف بین آنها نیستیم و همیشه امیدوار بوده و هستیم که سیاسیون با هم وحدت داشته باشند و کشور را نجات دهند. در صورتی که رویکرد مجلس یازدهم تقابل با دولت نباشد ما از آنها حمایت می‌کنیم فارغ از جناح‌بندی‌ها، هر نهادی که کمر خدمت ببندد باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید