منتجب‌نیا: اصلاح طلبان باید روحانی را تحت فشار قرار دهند/ معتقد به عبور از روحانی نیستیم

کدخبر: ۲۹۱۸۵۸
اقتصادنیوز: تحلیل و خبر سیاسی اینکه حسن روحانی ششمین سال ریاست جمهوری خود را پشت سر گذاشت اما درباره آینده سیاسی او تحلیل ها متفاوت و بعضا متضاد است. گروهی معتقدند حسن روحانی هشتمین سال ریاست جمهوری را تجربه نمی کند و نخستین رئیس دولتی خواهد بود که استعفا می دهد و می رود؛ در مقابل هستند کسانی که می گویند حسن روحانی تا آخر می ماند و از الان هم در حال زمینه چینی برای آینده سیاسی پس از ریاست جمهوری است.
منتجب‌نیا: اصلاح طلبان باید روحانی را تحت فشار قرار دهند/ معتقد به عبور از روحانی نیستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، رسول منتجب نیا فعال سیاسی اصلاح طلب به دیدگاه دوم معتقد است. با او درباره چرایی این دیدگاهش به گفتگو پرداختیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*****

روحانی باید از حصار خود بیرون بیاید

دولت آقای روحانی چه سرنوشتی پیدا می کند، بقا تا سال 1400 را به خود می بیند یا در نیمه را استعفا می دهد؟

امروز یک وحدت و انسجامی بین آقای حسن روحانی، سران سایر قوا و نهادهای منتقد دولت به وجود آمده و آنها امروز در حال حمایت از دولت هستند. در چنین وضعیتی احتمال استعفا و کنارگیری آقای روحانی از ریاست جمهوری منتفی است. حالا اینکه آقای حسن روحانی بتواند در پایان دوره دوم ریاست جمهوری اش موفق و سربلند باشد و مشکلات را حل کند بحث هایی مطرح می شود. این اتفاق به نظر من عملی است، منتها شرطی دارد که تا به حال دولت به این شرط تن نداده است. رئیس جمهور باید از حصار خود بیرون بیاید، با صاحب نظران و اندیشه های حوزه های مختلف دیدار کند و نظرات آنها را برای برون رفت از شرایط سخت فعلی بگیرد. قطعا لا به لای ایده ها و نظراتی که طرح می شود راه حل مناسب وجود دارد.

اقلیت اصلاح طلبان معتقد به عبور از روحانی هستند

آیا صحت دارد که اصلاح طلبان از آقای روحانی عبور کردند و بین خود و روحانی مرز روشنی کشیدند؟

اصلاح طلبان که عده محدودی نیستند یا در شخص و افراد خاصی خلاصه نمی شوند. اصلاحات یک پهنه وسیعی دارد و سلایق و نظرات گوناگون را درون خود جا می دهد که وجه مشترک شان هم اصلاح طلبی است. ممکن است تعدادی از اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده باشند که نباید بیش از این هزینه پرداخت و لازم است جریان اصلاحات خرج خود را از آقای روحانی جدا و از او عبور کند چون آقای روحانی نتوانست مشکلات کشور را مطابق وعده های انتخاباتی اش حل کند. اما اکثریت قریب به اتفاق اصلاح طلبان معتقدند باید دولت را حمایت و در عین حال انتقاد کرد تا دولت به سمت حل مشکلات مردم گام بردارد.

باید دولت را تحت فشار قرار دهیم

معتقدم کنارگیری اصلاح طلبان از حمایت دولت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه امتیازی را هم برای اصلاح طلبان ایجاد نخواهد کرد. ما قبل از فکر کردن به حفظ و نجات جریان اصلاحات، باید به حل مشکلات مردم بیاندیشیم. راه رسیدن به این هدف هم آن است که دولت را تحت فشار قرار دهیم که به دیگران هم بها دهد و از صاحب نظران راه حل دریافت کند تا انشاءالله از این مخمصه ای که در آن قرار گرفتیم خارج شویم.

روحانی فردی نیست که راضی به انزوا از حکومت و خانه نشین شدن باشد

به نظر شما آقای روحانی بعد از ریاست جمهوری چه سرنوشتی پیدا می کند؟

 آقای روحانی تلاشش این است که بعد از ریاست جمهوری در حکومت بماند و پل های پشت سرش را خراب نکند بلکه بخشی از شعارهای تند گذشته و بخشی از عملکرد این 6 سال را بتواند ظرف این یکی دو سال جبران کند که موجب بقاء او در حکومت باشد. چنین نظری را آقای روحانی دارد. آقای روحانی فردی نیست که راضی به انزوای و کنارگیری از حکومت و خانه نشین شدن باشد. او تلاش می کند بعد دوران ریاست جمهوری اش یک جایگاه مناسبی در حکومت کسب کند. حالا اینکه نظام هم جای مناسبی را مثل گذشته به آقای روحانی بسپارد آن بحث دیگری است ولی ایشان در محاورات و سیاست ها و برخوردهایش احساس می کنم یک گوشه چشمی به آینده خود دارد و می خواهد آینده خود را بازسازی کند و تا هست در جایگاه مناسبی از حکومت بماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید