هشدار درباره بازگشایی مدارس در نیمه فروردین/ با قاطعیت جلوی سفرهای غیر ضروری گرفته شود

کدخبر: ۳۲۹۵۱۶
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بازگشایی مدارس از نیمه فروردین ماه تبعات بسیار زیادی داشته و می تواند شیوع بیماری کرونا را مجددا زیاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فاطمه سعیدی با بیان این‌که «ویروس کرونا تمام شئون زندگی ما ایرانیان را دستخوش تغییر کرده است»، اظهار داشت: با گسترش ویروس کرونا کسب و کارهای زیادی متاثر از این بحران شده و اکنون زندگی به گونه‌ جدیدی جریان دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری تعطیلات اجباری مدارس و دانشگاه ها برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان و دانشجویان به کرونا گفت: حوزه آموزش اولین حوزه‌ای بود که این تغییرات را به چشم دید و مجبور شد خود را با آن وفق دهد لذا مدارس و دانشگاه ها اولین مکان‌هایی بودند که تعطیل شدند.

 سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی نیز تا زمانی که از روند نزولی شیوع بیماری و کنترل آن اطمینان نداشته باشیم نباید اقدام به بازگشایی محیط‌های آموزشی کرد. عده‌ای قصد دارند مدارس را از نیمه فروردین دوباره به حالت عادی بازگردانند اما مطمئنا این تصمیم غلط، تبعات بسیاری زیادی داشته و می‌تواند شیوع بیماری را مجددا شدت دهد.

سعیدی در پایان با تاکید بر اینکه «باید شروع دوباره آموزش در کشور را تا هر زمان که لازم باشد، به تعویق انداخت»، افزود: با توجه به تنوع اقلیمی در کشور می‌توان تقویم آموزشی را تغییر داد و در مناطق گرمسیر به آموزش از راه دور از طریق صدا و سیمای استان و یا از طریق اینترنت پرداخت.

مازنی: با قاطعیت جلوی سفرهای غیر ضروری گرفته شود

هم‌چنین حجت الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر پرهیز از هرگونه مسافرت و تردد غیر ضرور در شرایط امروز کشور گفت: باید مسائل را در چنین شرایطی اولویت بندی کنیم، در این شرایط که ویروس به جان مردم و کشور افتاده است اولویت اول حفظ جان مردم است، اینگونه نیست که مثلا حفظ جان مردم به این باشد که موشک هایی را در جایی مستقر کنیم که اگر دشمن خواست حمله کند از خود دفاع کرده و مرزهای هوایی و دریایی را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه «شیوع این ویروس تمام زوایای زندگی مردم را تهدید می کند» اظهار کرد: از مراکز نظامی و اداری، مراکز خصوصی و کارخانجات تا در منازل، آشپزخانه ها و اتاق های خانه ها و به طور کلی محل زندگی و جان مردم اکنون با این ویروسِ ناشناخته و یا کم شناخته تهدید می‌شود؛ پس در هر تصمیمی که گرفته می‌شود چه تصمیم سیاسی، چه تصمیم اقتصادی و چه تصمیم فرهنگی و هنری و یا تصمیم امنیتی اولویت باید حفظ جان مردم باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در فرایند حفظ جان مردم هم اولویت این است که از اجتماع مردم و ارتباط آن ها با یکدیگر به شدت جلوگیری شود، اگر فردی که به صورت آشکار یا نهفته ناقل این ویروس باشد در خانه بماند، درصورتی هم که نتواند شیوع را کنترل کند حداکثر افراد خانواده خود را درگیر می کند؛ اما اگر همان فرد به مغازه برود، در ادارات و محل کار حضور پیدا کند و به عنوان یک شهروند در تمام شهر با وسیله نقلیه عمومی تردد کند در نتیجه یک شهر را درگیر می‌کند، اگر این تردد از شهری به شهری دیگر باشد و  کنترلی صورت نگیرد همین وضعیت پیش می آید.

مازنی گفت: پس اولویت اول در این باره کنترل ارتباطات است، در این وضعیت امن ترین مکان خانه است، مانند اینکه فرمانده ای به سربازان بگوید اکنون بمب شیمیایی شلیک می‌شود، امن ترین مکان سنگر بوده و به سنگرها بروید، در واقع در این جا راه و رفتار را فرماندهی تعیین می‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر می‌کنم حاکمیت باید با اقتدار رفتار کند و از سفرهای غیر ضروری و ترددهای غیر ضروری و تجمعات داخل شهر جلوگیری کند، واقعا متاسفم که دولت نمی‌تواند برای تعطیلات ادارات تصمیم بگیرد، با مقامات دولتی در این خصوص تماس گرفتم و صحبت کردم، آن ها می‌گویند استثنائاتی در این باره وجود دارد و ما نگران آن استثنائات هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: وقتی جان مردم در خطر است دولت باید با قاطعیت رفتار کند، ادارات تعطیل شود و از سفرها با جدیت جلوگیری شود. مگر اینکه فردی سفر ضروری داشته باشد و آن ضرورت نیز تشخیص داده شود، در این شرایط که مقام معظم رهبری از طریق شورای عالی امنیت ملی کل اختیارات را به رییس جمهور و ستاد تحت امر ایشان تفویض کردند و ستادی هم توسط نیروهای مسلح تشکیل شده که آن ستاد هم باید از تصمیمات ستاد زیر نظر رییس جمهور تبعیت کند، نمی‌دانم چرا از اقتدار و از قوه قهریه‌ استفاده نمی‌شود؟ این موضوع تعارف بردار نیست اگر این ویروس در کشور ماندگار شود آن زمان باید چه کرد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید