پاسخ به شائبه‌ای درباره خط دادن سیداحمد خمینی به امام

کدخبر: ۳۲۹۶۵۹
اقتصادنیوز: سید مرتضی نبوی می گوید: افراد معاند و منافقی بودند که سعی می ‌کردند مواضع امام را به حاج احمد آقا نسبت دهند و می‌ گفتند ایشان به امام خط می ‌دهد. در حالی که به هیچ عنوان چنین چیزی صحت نداشت.ایشان کاملاً امین و مورد وثوق پدر بود و بدون نظر ایشان کاری انجام نمی‌ داد و موضعی نمی‌ گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سید مرتضی نبوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مدیر مسئول سابق روزنامه رسالت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر دولت مهندس میرحسین موسوی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت و گویی با نشریه حریم امام به بیان خاطراتی از امام خمینی(س) و مرحوم حاج احمد آقا پرداخته است که بخش هایی از آن در ادامه آمده است؛

*روزنامه رسالت که من مدیرمسئولش بودم در زمان جنگ نسبت به روش اقتصادی دولت مهندس موسوی موضع انتقادی داشت. چون دولت ایشان بیشتر طرفدار اقتصاد دولتی بود و امور اقتصادی در دولت متمرکز بودند. ما هم تقریباً تنها روزنامه منتقد دولت در آن زمان بودیم و سایر جراید از دولت حمایت می ‌کردند. تا اینکه یک ‌بار امام در دوره جنگ بابت رویکرد انتقادی ما تشر غیر مستقیمی زد و بعد که ما متوجه شدیم که منظور امام روزنامه ما بود با هیأت ‌امنا تصمیم گرفتیم تغییر رویه دهیم. سرمقاله ‌ای به قلم مرحوم آقای پرورش نوشته شد و خدمت حضرت امام اعلام کردیم که مطیع اوامر ایشان هستیم و در ایام دفاع مقدس نقد را تعطیل کردیم.

*آن زمان شایع شده بود که حضرت امام دستور داده روزنامه رسالت به جبهه نرود. ما این موضوع را از حاج احمد آقا پرسیدیم. ایشان فرمود:«چنین چیزی نیست.» بعدها متوجه شدیم که اصولاً فقط یکی دو روزنامه کیهان و اطلاعات را به جبهه می ‌فرستادند.

*پس از آنکه قطعنامه ۵۹۸ پذیرفته شد در یکی از جلسات، از حاج احمد آقا در باب نقد دولت سؤال کردیم. ایشان گفت:«حالا دیگر دستتان برای نقد دولت باز است و مشکلی نیست.» از آن به بعد هم ما به مسیر نقد بازگشتیم و البته بیشتر تأکید ما بر حوزه سیاست ‌های اقتصادی بود.

*{در پاسخ به این سوال که چرا آن زمان عده‌ ای شائبه اثرگذاری سید احمد ‌آقا بر تصمیمات امام را مطرح می‌ کردند؟}: در آن ایام افراد معاند و منافقی بودند که سعی می ‌کردند مواضع امام را به حاج احمد آقا نسبت دهند و می‌ گفتند ایشان به امام خط می ‌دهد. در حالی که به هیچ عنوان چنین چیزی صحت نداشت. خود من با توجه به ارتباطات نزدیکی که در دوره وزارت و روزنامه با ایشان داشتم، احساس می‌ کردم که حاج احمد آقا فدایی امام است. ایشان کاملاً امین و مورد وثوق پدر بود و بدون نظر ایشان کاری انجام نمی‌ داد و موضعی نمی‌ گرفت.

*حاج احمد آقا برای حفظ شأن و جایگاه حضرت امام، ولایت فقیه و رهبری، اهل هر نوع فداکاری بود. همین افراد تفرقه ‌افکن به دنبال القای این شبهه بودند که چون ما تنها روزنامه منتقد دولت بودیم، پس با امام هم زاویه داریم؛ در حالی که مواضع ما را سرمقاله ‌های آقای آذری قمی مشخص می ‌کرد و اگر همگی از صمیم قلب امام را دوست داشتند، ما از نظر اعتقادی هم ایشان را کاملاً قبول داشتیم.

*دیدگاه حضرت امام این‌ طور بود که مثلاً در یک جا حجت ‌الاسلام محتشمی را تأیید می ‌کرد؛ در جای دیگر برای حفظ تعادل از آقای ناطق نوری حمایت می ‌کرد. یا زمانی که نقدها نسبت به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شدید می ‌شد، امام از آنها پشتیبانی و توصیه می ‌کرد مردم به ‌عنوان شاخص به ایشان مراجعه کنند. نمونه دیگری از برخورد غیر جانبدارانه امام مربوط به زمانی است که آقای یزدی در انتخابات مورد بی‌مهری مردم قرار گرفت که امام ایشان را به عضویت شورای نگهبان درآورد و به ‌طور کلی سعی می‌ کرد که تعادل برقرار باشد.

*{در پاسخ به این سوال که آن زمان برخی سیداحمد آقا را خط سومی می ‌نامیدند}: بله. اما خود من به ‌مرور، طی ارتباطاتم با ایشان متوجه شدم که حاج احمد آقا از خودش به شخصه استقلالی چیزی بیان نمی‌ کند. یعنی با نظر به رضایت حضرت امام، مطالبی از سوی ایشان عنوان می‌ شود. این ویژگی پس از رحلت امام روشن ‌تر شد و اظهارات صریح سید احمد ‌آقا روشن کرد که از صمیم قلب به ولایت فقیه معتقد است و حضرت امام علاوه بر جایگاه پدری، مرجع تقلید ایشان نیز هست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید