ایران با این بالگرد نظامی وحشت به جان اسرائیلی‌ها انداخت +تصاویر

کدخبر: ۳۳۱۶۸۰
اقتصادنیوز: بالگرد طوفان اولین بالگرد رزمی کشور است که توانسته خواب دشمنان را به کابوس تبدیل کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، همواره بالگردها نقشی موثر در میان میدان نبرد داشته و دارند، چرا که قادر هستند در هر لحظه و با ایجاد یک پل هوایی نیازهای موجود را برطرف کنند.

کشورهای مختلف با توجه به نیاز خود، روی ساخت انواع بالگردها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در لحظه مناسب بتوان از آن‌ها بهره برد و به همین خاطر در حال حاضر انواع بالگردهای ترابری، پشتیبانی و رزمی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتفاقاتی چون جنگ و بلایای طبیعی باعث شد تا بالگردهای ترابری و پشتیبانی ساخته شوند تا از طریق آن‌ها بتوان ادوات مورد نیاز جنگی را در خطوط مقدم جابه‌جا کرد یا در هنگام وقوع بلایای طبیعی از این طریق بتوان به مناطق خسارت دیده امدادرسانی کرد، این موضوع در جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد.

متخصصان نظامی کشورمان در سال‌های اخیر توانستند با ترکیب دانش بومی و تکنولوژی روز دنیا بالگردهای پشتیبانی چون بالگرد ملی صبا را طراحی و روانه میدان کنند تا در مواقع لازم از آن استفاده شود، این بالگرد بومی که به دست متخصصان افتخارآفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ساخته شده دارای قابلیت‌های ویژه پشتیبانی است.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

اما این تمام راه نبود، پس از صبا متخصصان کشور به سمت تولید بالگرد رزمی که مورد نیاز کشور بود رفتند؛ موقعیت خاص جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای پرتلاطم به نام غرب آسیا این نیاز را ایجاد کرد که در نتیجه آن بالگرد رزمی طوفان ۱ و ۲ به دست جوانان کشور ساخته شدند.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

طوفان - ۱ نتیجه فعالیت متخصصان ایرانی

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فرصت خوبی را ایجاد کرد تا جوانان کشورمان با تمام توان وارد میدان شوند و از این تهدید یک فرصت بزرگ بسازند و همین عامل رشد کشور در طول ۴۰ سال گذشته بود، متخصصان حوزه نظامی پس از پایان جنگی ۸ ساله، سرعت رشد خود را افزایش دادند و با روش مهندسی معکوس توانستند بسیاری از تجهیزات نظامی کشور را بومی سازی کنند که یکی از آن‌ها بالگرد طوفان بود.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

پیش از انقلاب، محمدرضا پهلوی به دلیل وابستگی به غرب با صرف هزینه فراوان تعداد زیادی بالگرد کبرا را از ایالات متحده آمریکا خریداری کرد که تمامی مراحل تعمیر و نگهداری آن را نیروهای خارجی انجام می‌دادند که پس از پیروزی انقلاب و خروج آن‌ها از کشور تمامی پرنده‌ها زمین‌گیر شدند، اما با همت جوانان همه دوباره به جریان پرواز بازگشتند، اما این تمام ماجرا نبود.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

نیروهای ایرانی با صرف ساعت‌ها توانستند بالگرد آمریکایی بل‌ای اچ – ۱ را به روش مهندسی معکوس دوباره ساخته، اما این بار آن را ارتقا دادند به نحوی که با نمونه اولیه خود هم مطابقت نداشته باشد، البته شاید در ظاهر شبیه هم باشند، اما تمامی سیستم‌های داخلی آن به طور کامل ایرانی هستند و این گونه بود که طوفان - ۱ متولد شد.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

بالگرد طوفان - ۱ سری از بالگردهای تهاجمی ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع  است که در اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ و همزمان با سالگرد آغاز عملیات بیت‌المقدس از آن رونمایی شد.

این بالگرد بومی برای عملیات‌های نظامی خود به سامانه‌ها و سلاح‌های پیشرفته‌ای شامل موشک‌های ضد تانک، راکت‌انداز و توپ ۲۰ میلیمتری مجهز شده و از چابکی بسیار بالا همراه با آخرین فناوری‌های مطرح در بالگردهای تهاجمی برخوردار است.

در ساخت خانواده بالگرد طوفان - ۱، از بومی‌سازی دانش و فن آوری ساخت و تولید بالگرد تک و تهاجمی، تولید انواع قطعات و مجموعه‌ها شامل انواع پانل‌های ساندویچی، شیشه‌های هوایی، فورج آلیاژهای فولادی و آلومینیومی، ریخته‌گری‌های دقیق تحت فشار و ماسه‌ای، جوشکاری، فرم‌دهی قطعات به روش‌های سرد و گرم، مخازن سوخت مقاوم در برابر ضربه، سامانه‌های گرداننده، هیدرومکانیک، کنترل پرواز، سوخت رسانی، متعلقات موتور، سامانه‌های نمایشگر چند منظوره (MFD) و نمایشگر تصویری میدان نبرد (HUD) و مخابرات نوین استفاده شده که همه ایرانی هستند.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

نکته جالب این است که پس از ساخت بالگرد تهاجمی طوفان - ۱ بسیاری آن را کپی کبرا دانستند، اما زمانی نگذشت که با ساخت نمونه دوم این بالگرد با نام طوفان - ۲ تمام تصورات و خیال پردازی دشمنان از بین رفت، چرا که خوب متوجه شدند که ایران به پیشرفته‌ترین دانش جهان دست پیدا کرده است.

بالگرد طوفان - ۲ کابوس دشمنان

حدود دو سال از ساخت بالگرد طوفان ۱ گذشته بود و تمام جهان تصور ساخت بالگرد جدیدی را از جمهوری اسلامی نداشت، اما در بهت دشمنان متخصصان وزارت دفاع توانستند طوفان ۲ را بسازند که در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آن رونمایی شد.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

مشخصات این پرنده نیز تا حدودی شبیه به نمونه اولیه است، اما در آن باز هم شاهد تغییراتی زیادی بودیم؛ تغییراتی که سردار احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع آن‌ها را این گونه عنوان کرد: در بالگرد طوفان - ۲ مجموعه‌ای ارزشمند از فناوری‌های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه‌های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله می‌توان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف‌گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

نکته جالب این است که تغییرات طوفان - ۲ شامل افزایش قدرت تهاجمی، هدف‌گیری دقیق، سامانه کنترل آتش دیجیتال و دید در شب، مدیریت هوشمند مرکزی سلاح و دوربین دید در شب و تصویربردای با دقت بالا است و می‌توان در عملیات پشتیبانی دفاعی و استراتژیک بکار گرفته شود.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

طوفان - ۲ مهجز به سامانه کنترل راکت‌انداز دیجیتال و نمایشگر چند منظوره‌ای است. این بالگرد با تجهیزات نصب‌شده و امکانات و قابلیت‌هایی که دارد، به نسل جدید بالگردهای کبرا که در آمریکا تولید و ساخته می‌شود، شباهت بسیاری دارد.

وحشت رژیم صهیونیستی از بالگرد طوفان

جمهوری اسلامی ایران هر زمان که یک سلاح جدید بومی را رونمایی کرد، ترسی را در دل دشمنان ایجاده کرده است؛ اما از میان دشمنان، رژیم صهیونیستی از همه بیشتر وحشت زده می‌شود، چرا که از توان نظامی کشورمان خوب آگاه هست و می‌داند که هر لحظه جوانان ایران اسلامی آماده هستند تا به عمر این رژیم غاصب پایان دهند، پس باید از تجهیزات آن‌ها بترسد که یکی از آن‌ها، بالگرد طوفان است.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

پس از ساخت طوفان - ۱ که در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال ۸۹ از آن رونمایی شد و توانست تمامی اهداف سطحی و زیر سطحی را نابود کند واکنش‌ها نسبت به دستیابی ایران به این تکنولوژی در جهان بوجود آمد و بسیاری از کارشناسان از این اقدام نیروهای مسلح کشورمان متعجب شدند.

در میان تمام واکنش‌ها، اما ترس مقامات رژیم صهیونیستی از همه جالب‌تر بود، منابع نظامی این کشور آن زمان ضمن اعتراف به توانایی‌های نظامی جمهوری‌اسلامی ایران، بالگرد طوفان که برای اولین بار در مانور دریایی هشت روزه‌ای مورد استفاده قرار گرفته بود را از بالگرد کبرای آمریکا به‌ روزتر و مجهزتر دانستند.

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی + فیلم و تصاویر

این استدلال آن‌ها صحیح بود؛ چرا که نسل دوم طوفان از نمونه اولیه آن هم یک گام فراتر رفته و به تجهیزاتی مجهز شده که در حال حاضر روی بالگردهای پیشرفته جهان نصب می‌شود، پس می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران در لبه تکنولوژی ساخت بالگرد قرار دارد و قادر است هر زمان که لازم باشد تجهیزات جدیدتر و پیشرفته‌تر را روانه میدان کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید