سالمندان آمریکا تیر خلاص را به ترامپ می‌زنند؟/ اوضاع شدیدا به ضرر ترامپ پیش می‌رود

کدخبر: ۳۳۲۵۶۷
اقتصادنیوز: کمپین انتخاباتی ترامپ از اکنون تا ماه نوامبر در تلاش هستند تا وضعیت را به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بازگردانند! آیا ترامپ و همراهانش در این خصوص موفق خواهند شد؟!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، الگوی رای دهی سالمندان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تاکنون مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی و جامعه شناسی در ایالات متحده و حتی دیگر کشورها قرار گرفته است. سالمندان آمریکایی نسبت به جمعیت جوان و میانسال این کشور، بسیار ریسک پذیری کمتری در انتخابات دارند! آنها"حفظ وضعیت موجود" را به "ترسیم وضعیت مطلوب" ترجیح می دهند و شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی کمتر بر روی آرای آنها تاثیرگذار است. آنها زمانی به سود یا ضرر یک نامزد خاص وارد عمل می شوند که بحران را با تمامی وجود خود حس کنند، دقیقا مانند اتفاقی که الان در ایالات متحده رخ داده است! اصلی ترین قربانیان کرونا در آمریکا ( به مانند دیگر کشورهای دنیا) سالمندان هستند. کسانی که در کنار ترس از ابتلا به کرونا، به فکر هزینه های سنگین درمان این بیماری نیز هستند!

سالمندان آمریکایی در حال حاضر بیشتر از دیگر اقشار این کشور ، نسبت به آثار و تبعات فقدان یک بیمه اجتماعی و عمومی در ایالات متحده ( مانند اوباماکر) آگاه شده اند. همین مسئله، بر روی میزان اقبال آنها به رئیس جمهور فعلی این کشور تاثیرگذاشته است. اخیرا، نظرسنجی موسسه "یوگاو" نشان داد که میزان اقبال رای دهندگان سالمند به ترامپ و بایدن، 49 درصد ( یکسان) است. این در حالی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، سالمندان آمریکایی نقش مهمی در پیروزی ترامپ ایفا کردند. در آن زمان، میزان آرای ترامپ در نزد سالمندان، 7 درصد بیشتر از رقیب وی یعنی هیلاری کلینتون بود. به عبارت بهتر، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری قبل، توانست با اتکا به حمایت گسترده سالمندان، در ایالات حساس و سرنوشت ساز پیروز شود .بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از اصلی ترین دلایل پیروزی ترامپ در ایالاتی مانند اوهایو و فلوریدا، حمایت قاطعانه سالمندان از وی بوده است. اما این بار ماجرا به سود ترامپ نیست! در تازه ترین نظرسنجی که از سوی شبکه سی ان ان صورت گرفته است، سالمندان آمریکا ترجیح می دهند آرای خود را به سود بایدن به گردش در آورند! بایدن در این نظرسنجی، 13 درصد از ترامپ پیش افتاده است! این یعنی تیر خلاص بر پیکر رئیس جمهور آمریکا، البته تا کنون!

ترامپ به خوبی می داند که شیوع ویروس کرونا در آمریکا، تاثیر به سزایی در رویگردانی سالمندان از وی داشته است. با این حال وی به راحتی قادر نیست نارضایتی سالمندان را به رضایت مطلق یا حتی رضایت نسبی تبدیل کند! از سوی دیگر، بایدن به خوبی دریافته است که خروج بخشی از آرای سالمندان ( سالمندانی که در سال 2016 به ترامپ رای دادند) از سبد رای ترامپ، به معنای شکست وی در ایالات خاکستری و سرنوشت ساز خواهد بود. بنابراین، دموکراتها به راحتی امتیازات موجود و سبد رای جدید خود در نزد سالمندان را از دست نمی دهند!

یکی از اعضای ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ در گفت و گو با سایت "هیل" در این خصوص می گوید:

"اکنون می توان گفت که رویگردانی سالمندان از ترامپ برای وی ( در انتخابات) مشکل ایجاد خواهد کرد."

"هیل" در ادامه گزارش داده است :

"ترامپ سعی دارد به سالمندان این گونه وانمود کند که وی بهترین اقدامات ممکن را در مواجهه با شیوع کرونا انجام داده است. او به رای سالمندان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیاز دارد. با این حال دموکراتها دلایلی را می آورند که نشان می دهد ترامپ بسیار دیر به فکر مبارزه موثر با شیوع کرونا در ایالات متحده افتاده است.همین مسئله نارضایتی سالمندان آمریکایی از ترامپ را دوچندان ساخته است. موضوعی که جمهوریخواهان نیز نسبت به آن اذعان می کنند. "

نظرسنجی های اخیر سی ان ان و دیگر شبکه ها و موسسات به خوبی نشان می دهد که بخشی از اختلاف آرای به وجود آمده میان بایدن و ترامپ، برخاسته از کاهش سبد رای وی در میان سالمندان است.به نظر می رسد جو بایدن نیز از این وضعیت استفاده کند و در مناظره های انتخاباتی خود، به آمار بالای ابتلا و فوت سالمندان آمریکایی بر اثر شیوع کرونا اشاره کند. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا قطعا در مناظره های انتخاباتی، موضوع فقدان بیمه های درمانی ، خصوصا برای تعداد زیادی از سالمندان را به مثابه پتکی محکم بر سر ترامپ خواهد کوبید .

در نهایت اینکه ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، باید محبوبیت از دست رفته خود را در میان سالمندان احیا کند. به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا مسیر آسانی را در این خصوص پیش رو ندارد زیرا تغییر ذائقه سالمندان در قبال نامزدهای انتخاباتی، دشوار به نظر می رسد! با این حال کمپین انتخاباتی ترامپ از اکنون تا ماه نوامبر در تلاش هستند تا وضعیت را به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بازگردانند! آیا ترامپ و همراهانش در این خصوص موفق خواهند شد؟!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید