بررسی آینده روابط تهران واشنگتن در لندن!

کدخبر: ۳۹۰۴۱۶
​اقتصادنیوز: کارشناسان مسائل سیاسی در نشستی که شامگاه سه‌شنبه به صورت مجازی در لندن برگزار شد آینده روابط ایران و آمریکا را در سایه دولت جو بایدن بررسی کردند. ​اقتصادنیوز: کارشناسان مسائل سیاسی در نشستی که شامگاه سه‌شنبه به صورت مجازی در لندن برگزار شد آینده روابط ایران و آمریکا را در سایه دولت جو بایدن بررسی کردند.
بررسی آینده روابط تهران واشنگتن در لندن!

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا، در این نشست که به ابتکار موسسه «اوپن دیسکاشن» و گروه فرهنگی «گلف» انگلیس با عنوان «آمریکا، ایران و خاورمیانه» برگزار شد، سخنرانان به سوالاتی درباره اینکه آیا دولت جدید آمریکا خواهد توانست با ایران کنار بیاید؟ دولت جدید چه موضعی در برابر رژیم های غیردموکراتیک منطقه خواهد داشت؟ و آیا تغییر دولت در آمریکا یک سراب و توهم است و سیاست‌های آن همچنان بی تغییر باقی خواهد ماند؟ پاسخ دادند.

پروفسور الکساندر آزادگان استاد مدیریت استراتژیک جهانی و اقتصاد سیاسی بین‌المللی در آمریکا در این زمینه دیدگاه خوشبینانه‌ای نداشت و معتقد بود دولت جدید آمریکا سیاست‌های امپریالیستی این کشور را تغییر نمی‌دهد.

وی انقلاب اسلامی ایران را یک لحظه تعیین کننده در تاریخ نه فقط برای ایران که برای تمام جهان توصیف کرد و تلاش نمود خلاصه جامعی از تاریخ انقلاب اسلامی برای شنوندگان بازگو کند.

این سخنران با بیان اینکه تمام کابینه بایدن صهیونیست هستند تاکید کرد که سیاست دولت او با دولت ترامپ تفاوتی نخواهد داشت. وی با توضیح تمایز بین اسلام و وهابیت اظهار داشت که این تمایز اکنون و پس از اقدامات افرادی مانند محمدبن سلمان از همیشه آشکارتر شده است. آزادگان با انتقاد از سخنگویان دولت آمریکا گفت واقعاً شرم آور است که کسی بعد از ۱۱ سپتامبر هنوز ایران را متهم به حمایت از تروریسم کند.

این سخنران انقلاب اسلامی را یک قیام مسیحایی نامید که به طور بنیادین مخالف صهیونیسم است. آزادگان با اشاره به جنگ ایران و عراق آن را جنگ تحمیلی صدام به ایران نامید و گفت اکنون ایران و عراق از نزدیک‌ترین متحدان هستند.

وی بهار عربی را «آشوب عربی» نامید و گفت بهار واقعی انقلاب اسلامی ایران بود که اولین بهار را در منطقه ایجاد کرد. وی همچنین گفت برای رعایت انصاف باید قبول کرد که مشکلات ایران فقط نتیجه دخالت خارجی نبوده و فساد داخلی نیز در ایجاد آن موثر است.

مارکوس پاپادوپلولس، سردبیر نشریه پلیتیکس فرست معتقد بود که انقلاب اسلامی، ایران را از زیر یوغ استعمار آمریکا و انگلیس خارج کرده و غرور چند هزار ساله ایرانیان را به آنها بازگردانده است.

وی با تمجید از نقش اساسی ایران در شکست داعش در منطقه و با اشاره به نقش سردار قاسم سلیمانی گفت بایدن همان کسی است که گفت «هیچ کس در آمریکا از کشته شدن قاسم سلیمانی عزادار نخواهد شد». این کارشناس مسائل سیاسی معتقد بود بایدن و اوباما هر دو متهم به جنایت علیه بشریت هستند.

وی انقلاب ایران را عامل زنده شدن دین، اخلاق و ارزش‌های خانوادگی دانست و از مخالفت ایران با آنچه انحرافات جنسی می نامید تمجید کرده و گفت دوستان انگلیسی او نیز با وی در این عقیده شریک هستند که اکنون فرهنگ ایرانی بر خلاف فرهنگ رو به زوال انگلیس، به خاطر انقلاب اسلامی محفوظ مانده است. پاپادوپلولس ایران را مشعل امید برای ستم دیدگان جهان دانست و گفت مردم منطقه خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانند.

این سخنران عقیده داشت دولت بایدن با دولت ترامپ فقط تفاوت ظاهری دارند و عدم درک این نکته نشانه ناآگاهی از نظام اداره کننده آمریکاست. وی گفت حزب دموکرات و جمهوری خواه فقط پوسته ظاهری ای است تا وانمود کند در کشور دموکراسی وجود دارد.

به گفته وی، روش‌های روسای جمهوری آمریکا متفاوت، اما هدف برای همه آنها ثابت است. پاپادوپلولس در این زمینه به باراک اوباما اشاره کرد که با وجود همه خوشبینی هایی که درباره او وجود داشت یکی از خون‌ریزترین و ویرانگرترین روسای جمهوری آمریکا برای جهان بود. وی در این زمینه به جنگ در لیبی، سوریه، یمن، کودتا در اوکراین، ظهور داعش و مثالهای دیگر اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمایت بایدن از گروهک منافقین در زمان معاونت اوباما اظهار داشت که این گروه با حمایت دولت وقت آمریکا توانست نیروی تازه ای پیدا کرده و در آلبانی اردوگاه های آموزشی دایر کند.

وی یادآور شد که این دولت اوباما بود تحریم ها را علیه ایران حفظ کرده و حتی افزایش داد. وی افزود؛ هدف آمریکا شکست انقلاب اسلامی و تشکیل یک دولت دست نشانده طرفدار آمریکاست.

او همچنین با اشاره به نظام اداره کننده آمریکا گفت هیچ رئیس جمهوری در آمریکا اجازه نخواهد داشت که روابط با سعودی را تیره کند. پاپادوپلولس با بیان اینکه حتی احتمال حمله نظامی دولت بایدن به ایران را نیز نباید دست کم گفت با این حال بایدن نیز مانند پیشینیان خود در شکست دادن انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند.

«پل اینگرام» کارشناس خلع سلاح اتمی در این نشست آنلاین گفت که ایران توجه وی را در سال‌های ابتدایی قرن و پس از پررنگ شدن مناقشه اتمی جلب کرده است. وی دلیل علاقه خود را در این دانست که این مناقشه با ایران توانست دورویی قدرتهای اتمی را برملا کند.

این کارشناس مسائل اتمی اظهار داشت؛ آمریکایی ها تاریخ را آنطور که خودشان دوست دارند می بینند و مثلاً تصور می کنند ماجرای تسخیر لانه جاسوسی ناگهان و بدون مقدمه بوده است. به گفته وی آنها کودتا علیه مصدق و سایر دخالتهای آمریکا را فراموش می کنند.

«اینگرام» ایران را قربانی استعمار معرفی کرد و از وسواس آمریکا و انگلیس برای خرد کردن انقلاب اسلامی سخن به میان آورد. وی معتقد بود که برنامه هسته‌ای ایران توسط سازمان سیا و از طریق گروهک منافقین افشا شده و از آن پس تلاش‌های غرب برای کنترل آن همیشه نتیجه عکس داده است.

وی در خصوص تغییرات اتفاق افتاده در آمریکا و دولت جدید این کشور نسبت به دو سخنران قبلی خوشبین‌تر بود. وی گفت با اینکه اوباما تحریم های جدید تری وضع کرد اما در زمان او بود که دو کشور در مسیر گفت‌وگو قرار گرفتند.

این سخنران معتقد بود که مساله اتمی هرگز مساله اصلی نبوده و آمریکایی ها از آن در داخل برای ایجاد ترس استفاده کرده اند ضمن اینکه برای ایرانی ها هم بیشتر ارزش نمادین داشته است.

اینگرام در ادامه گفت دولت بایدن باید از شکست اوباما درس گرفته و در جهت ایجاد یک منطقه خالی از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه تلاش کند. وی گفت ایران نیز باید درس گرفته و از تمرکز روی مظلوم نمایی و فقط تاکید بر حقانیت خود (در موضوع برجام) دست برداشته و از روش‌هایی دیگر، به عنوان مثال سرمایه گذاری روی انرژی های نوین برای نفوذ در منطقه استفاده کند.

در ادامه این نشست فیلم کوتاهی از موفقیت‌های علمی و صنعتی ایران به نمایش در آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید