مروری بر روزنامه‌های 26بهمن 1399

دوره شش ساله برای ریاست جمهوری!

کدخبر: ۳۹۲۷۷۱
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 26 بهمن 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
 دوره شش ساله برای ریاست جمهوری!

به گزارش اقتصادنیوز بحث موج چهارم کرونا مهم‌ترین سوژه مشترک بسیاری از روزنامه‌های ایران بود.

آرمان ملی در عنوان عکس یک خود آورده است: دیگر درهای پاستور به روی پوپولیسم باز نمی‌شود

آفتاب‌یزد هم با اشاره به حاشیه‌های سفر باقر قالیباف رئیس‌مجلس به مسکو نوشته است: دیوار کوتاه ظریف!

ابتکار با اشاره به بحران کرونا این تیتر را برگزیده است: آژیر قرمز در خوزستان، افکار هم از این تیتر استفاده کرده است: کرونا 3 سال مساله کشور خواهد بود!، اطلاعات هم در این زمینه نوشته است: هشدا درباره بازگشت وضعیت قرمز کرونایی، ایران ارگان دولت هم از این تیتر بهره گرفته است: ویروس انگلیسی در ایران چرخید، جوان هم نوشته است: جهش چهارم با ویرانگر انگلیسی، حمایت هم تیترزده است: 9 شهر در وضعیت قرمز، سیاست روز هم در این باره نوشته است: اعلام خطر ورود به موج چهارم کرونا وطن‌امروز هم از این تیتر استفاده کرده است: این انگلیسی منحوس

خراسان در تیتر عکس اول خود با اشاره به آتش‌سوزی در مرز افغانستان نوشته است: جهنم در مرز دوغارون، قدس هم در این باره تیتر زده است: بیش از 300تانکر در انفجار بزرگ افغانستان سوخت

دنیای اقتصاد این تیتر را برگزیده است: خرس از بورس می‌رود!

شرق به نقل از پیروز حناچی شهردار تهران درباره حکم عیسی شریفی معاون قالیباف در شهرداری: ماشاکی هستیم اما از جزئیات پرونده خبر نداریم

کیهان تیتر زده است: مدیریت اشرافی و تحمیل گرانی به مردم در حاشیه‌ها گم نشود

در ادامه گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

دنیای اقتصاد؛خرس از بورس می‌رود؟

دنیای اقتصاد در تیتر اول تحولات چند روز اخیر بورس را بررسی کرده است. این روزنامه می‌نویسد: شاخص کل بورس پس از ثبت اصلاحی ۴۵درصدی و تجربه دو فاز خرسی، طی ۴روز معاملاتی گذشته، بیش از ۱۱درصد از کف اخیر خود صعود کرد. رشد ۹/ ۳درصدی روز گذشته بورس تهران و همزمانی آن با اعمال دامنه نوسان نامتقارن سبب شد تا برخی این سیاست را محرک اصلی ثبت بیشترین جهش روزانه دماسنج تالار شیشه‌ای در ۶ماه گذشته معرفی کنند. این در حالی است که کاهش امید به توافق زودهنگام طرفین برجام و بازگشت دلار به کانال ۲۶هزار تومان، اصلی‌ترین محرک بازگشت تقاضا به بازار سهام بود. در این میان جذابیت قیمت‌ها پس از افت‌های اخیر و چشم‌انداز مثبت بازارهای کالایی نیز مزید بر علت شد تا احتمال تغییر مجدد فاز در این بازار تقویت شود. در حال حاضر اغلب کارشناسان بورسی بر این اعتقادند که هرچند تحدید دامنه نوسان از ۱۰ به ۸درصد، اقدامی اورژانسی برای فروکش هیجانات منفی بازار بود، اما لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف و حتی به‌طور کامل حذف شود.

خراسان؛ رتبه دهم کیفیت آموزشی ایران در میان 14 کشور همسایه!

خراسان در گزارش نخست خود آورده است: مطالعه «تیمز» (TIMSS)  که بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، در انجام آن مشارکت می‌کنند، هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود و نتایج 2019 آن به‌تازگی منتشر شده است. در «تیمز» وضعیت دانش‌آموزان در دو درس «ریاضی» و «علوم» و در دو پایه تحصیلی حساس چهارم و هشتم سنجیده  و  از نتایج آن برای تحلیل وضعیت و سیاست‌گذاری آموزشی استفاده می‌شود.طبق نتایج این مطالعه، امتیاز دانش‌آموزان ایرانی در درس ریاضی پایه چهارم، 443 بوده و ما را در بین 58 کشور شرکت‌کننده در رتبه 50 قرار داده است. قطر، کوزوو، شیلی، عمان و عربستان، کشورهایی با وضعیت مشابه ما هستند و صدر این جدول هم در اختیار کشورهای شرق آسیا از جمله سنگاپور، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی است. در آزمون ریاضی پایه هشتم هم امتیاز دانش‌آموزان 446 بوده که نتیجه‌اش قرار گرفتن در جایگاه 29 بین 39 کشور است.نکته قابل‌تامل دیگر این‌که جایگاه ما بین 14 کشور همسایه‌مان که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، رتبه‌ای بهتر از 10 نبوده و فهرست‌اش به ترتیب جایگاه این‌گونه است: روسیه، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، گرجستان، امارات، بحرین، قطر، ایران، عمان، عربستان، کویت، پاکستان.

در درس علوم هم اوضاع ما بهتر از ریاضی نیست. در پایه چهارم، امتیاز درس علوم دانش‌آموزان‌مان 441 بوده و رتبه‌مان 48 در بین 58 کشور. در علوم پایه هشتم هم، رتبه‌مان 32 در بین 39 کشور! در این درس هم دوباره کشورهای آسیای شرقی پیشتازند و وضعیت مالزی، عمان، اردن، کویت و عربستان مشابه ما.

درباره این مطالعه بین‌المللی، سوالات متعددی وجود دارد که باید پاسخ آن را از رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی برگزاری آن در ایران دریافت کرد. اولین سوالم از دکتر «فرهاد کریمی» این است: «با توجه به این‌که موسسه پایه‌گذار آن، در دانشگاه بوستن آمریکا قرار دارد، آیا اصلا می‌توان به نتایج آن اعتماد کرد؟» دکتر کریمی در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: طراحی آزمون‌های مطالعه تیمز کاملا منطبق با برنامه‌های درسی دانش‌آموزان کشورمان طراحی می‌شود و این‌طور نیست که یک‌سری سوالات خارجی به دست ما برسد و ما فقط آن را ترجمه کنیم، بلکه همه سوالات علوم و ریاضی بر اساس برنامه درسی دانش‌آموزان و توسط کارشناسان خودمان طراحی می‌شود. علاوه بر آن، در این مطالعه نمونه‌گیری ملی و تصادفی است تا بتواند به عنوان یک مطالعه ملی مورد استناد باشد. کریمی درباره اهمیت این مطالعه بین‌المللی هم می‌گوید: کشورهای متعددی از نتایج این مطالعه استفاده کرده و خروجی قابل توجهی هم داشته‌اند؛ مثل کشورهای شرق آسیا که بالاترین امتیاز را دارند و حتی برخی کشورهای همسایه که وضعیت خودشان را ارتقا داده‌اند.  نتایج مطالعه تیمز برای نظام آموزشی کشور ما هم اهمیت استراتژیک دارد؛ چرا که وضعیت آموزش دو درس ریاضی و علوم در دو پایه حساس و سرنوشت‌ساز تحصیلی را می سنجد و علاوه بر آن، متغیرهای مرتبط با عملکرد دانش‌آموزان، مثل میزان دسترسی به امکانات تحصیلی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، وضعیت خانواده‌ها و همچنین ویژگی‌های مدرسه و معلمان هم ارزیابی می‌شود.

یکی از نتایج نگران‌کننده مطالعه تیمز2019، این است که 60 درصد دانش‌آموزان کشور نتوانسته‌اند به معیارهای جهانی تیمز دست پیدا کنند. کریمی می‌گوید: ما تاکنون در 7 دوره «تیمز» مشارکت داشته‌ایم که متاسفانه در هیچ دوره‌ای نتوانسته‌ایم به میانگین امتیاز بین‌المللی دست پیدا کنیم، به جز سال 2008 که مربوط به درس فیزیک دبیرستان بود. بنابراین قطعا باید مداخلاتی در نظام آموزش و پرورش انجام بگیرد.او درباره دلایل وضعیت موجود و نگرانی‌ها از تداوم آن هم توضیحاتی می‌دهد که مهم‎ترین آن‌ها، این موارد است:

دلایل: حافظه‌محوربودن نظام آموزشی ما به جای توانایی‌محوربودن، نگرش منفی دانش‌آموزان به درس‌های علوم و ریاضی، جذاب بودن یا نبودن درس و مدرسه، متغیرهای عاطفی مثل اضطراب و اعتماد به نفس، ویژگی‌های معلمان و نحوه آماده‎سازی آن‌ها در دوره‎های تربیت معلم و... .

نگرانی‌ها: انزجار بچه‌ها از تحصیل و شکست تحصیلی،  پایین آمدن سطح دانش عمومی ریاضی و علوم، بی‌علاقگی دانش‌آموزان به رشته‌های حساس و کلیدی علوم پایه و ریاضی فیزیک.

آرمان‌ملی؛ دوره شش ساله برای ریاست جمهوری

آرمان ملی در گزارشی به بررسی کیفیت میزان دوره ریاست‌جمهوری پرداخته و می‌نویسد:«ریاست‌جمهوری 6 یا 7 ساله شود» این پیشنهادی بود که روز گذشته محسن هاشمی رئیس شورای شهر و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران مطرح کرد. او دلیلش برای ارائه این پیشنهاد را چنین تشریح کرد: «ما برای اینکه دچار این مشکل نشویم که دولت‌ها برای رای‌آوری دست به اقدامات ظاهری و کوتاه‌مدت نزنند، در قانون طول دوره را از نظر زمانی مثلا از 4 سال به 6 یا 7 سال افزایش دهیم اما در مقابل دولت‌ها یک‌دوره‌ای شوند و دیگر لازم نباشد که دو بار در انتخابات شرکت کنند. چراکه وقتی لازم باشد دور دوم هم رای بگیرند در دوره اول درکنار عملکرد مثبت و خوب، دست به اقداماتی خواهند زد که شاید مفید نباشد اما به دلیل نیاز به رای آنها را انجام می‌دهند. البته اکنون اصلاح قانون اساسی مطرح نیست اما اگر در یک زمانی تصمیم به اصلاح قانون اساسی گرفته شد، این مساله هم می‌تواند یکی از پیشنهادات باشد و مورد بررسی قرار گیرد.» نحوه انتخاب دولت‌ها در ایران به این شکل است که جامعه پس از پایان دوره 4ساله یک رئیس‌جمهور بار دیگر در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و رای به تداوم 4 ساله همان دولت می‌دهند که شاید دلیل اصرار به تداوم یک دولت امیدواری به انجام اقدامات موثر در دوره دوم باشد. برخی اوقات دولت‌ها هم در ماه‌های منتهی به پایان دوره 4ساله خودشان از کمبود وقت برای اتمام پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم می‌گویند تا از این طریق جامعه را ترغیب به انتخاب مجدد همان رئیس‌جمهور کنند که بعضا دولت‌ها در دوره دوم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که پیش‌بینی نکرده بودند. البته تنها در ایران نیست که این روند جریان دارد و طبق گفته رئیس شورای شهر تهران، دولت‌ها در چهارسال دوم دچار مشکلات می‌شوند، در همه دنیا از جمله آمریکا و فرانسه نیز وجود دارد. اکنون محسن هاشمی به بیان راهکاری برای کمک به کاهش مشکلات می‌پردازد و می‌گوید: «در فرانسه دوران مدیریت دولت‌ها را افزایش دادند اما تعداد حضور فرد را یک‌دوره‌ای کردند.»

آفتاب یزد؛ از عنابستانی چه خبر؟!

آفتاب یزددر گزارشی نوشته است: پس از گذشت 22 روز از ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به صورت سرباز با برخی نمایندگان تماس گرفتیم و پرسیدیم اینکه قرار بود با عنابستانی برخورد شود چه شد؟ پاسخ‌ها اما جالب بود:ـ خبر ندارم! ـ موضوع عنابستانی؟ چه کار کرده؟!سوم بهمن ماه 99 بود که فیلمی چند دقیقه‌ای حکایت از برخورد فیزیکی یک نماینده ی مجلس با سرباز ناجا داشت. اندکی بعد معلوم شد آن نماینده ی مجلس، علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی است، دوست سابق محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد انتخاباتی او در سال‌های 84 و 88.با او تماس گرفتیم و عنابستانی در میان خنده و تعجب، تکذیب کرد و گفت که اصلا «از ماشین پیاده نشده» و اما یکی ـ دو روز بعد، فیلم‌های دوربین همان حوالی و خیابانی که آن اتفاق رخ داده بود روایتی تلخ را به تصویر کشید و آن این که هم از ماشین پیاده شده و هم «برخورد فیزیکی» صورت پذیرفته!فشار پشت فشار و در نهایت علی اصغر عنابستانی بی‌آن که اصل سیلی زدن را بپذیرد مسائلی همچون هتاکی و شروع ماجرا از سوی سرباز ناجا را به میان کشید. از همان ساعات اولیه نیز مجلس گفته بود ماجرا را دنبال می‌کند همانطور که نیروی انتظامی نیز مدعی پیگیری و برخورد با خاطی احتمالی شد.ماجرا داشت آرام می‌شد که دلیگانی نماینده مجلس، خواستار برخورد با سرباز ناجا شد و همین مسئله کافی بود تا آتش رسانه‌های اجتماعی و مجازی بازهم داغ شود و در نهایت عنابستانی چنان که داند و دیدیم عذرخواهی کرد و نکرد! باز هم چند روز گذشت و اما دیگر از نماینده سبزوار و سرباز ناجا و اصل و فرع ماجرا و چه و چه خواهد شد، خبری نشد که نشد!سال‌ها است به این گونه برخوردها عادت کرده ایم، سکوت می‌کنند، تکذیب می‌کنند، نصفه و نیمه می‌پذیرند اما و در نهایت به جای «لیوان چرا شکست؟» می‌رسیم به این که«لیوان که شکست» و حالا باید «لیوانی دیگر خرید» یا «لیوان را چه کسی شکست؟» و...در روزهایی که مباحث بودجه‌ای روی بازار ارز و سکه و بورس تاثیراتی نگران‌کننده گذاشته و در حالی که اطرافیان قالیباف همچنان سرگرم جمع و جور کردن پازل برای حمله به این و آن سرِ سفر به روسیه هستند و نیز در حالی که تعداد مجلس نشینانی که خودشان را برای اسباب کشی به پاستور آماده می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شود؛ افکار عمومی و اذهان نخبگان به شدت به دنبال عملکردهای خاص مجلس است، مجلسی که خیلی زود معلوم شد بیشتر از آن که عملگرا باشد، شعارزده و حرف زن است و قرار نیست گرهی از گره‌های افتاده به زندگی، معیشت و درآمد مردم باز کند آن هم مجلسی که رگباری از انتقاداتش، دولت را نشانه رفته که حواسش به مردم نیست و به دنبال عوامفریبی و کار انتخاباتی است و...

مردم بعد ماجراهای دناپلاس، وام‌های چندصدمیلیونی، عدم رای به شفافیت آرا نمایندگان مجلس، وقت گذرانی برای اصلاحاتی که کلهم اجمعین از سوی شورای نگهبان در تضاد با قانون اساسی تشخیص داده شد و برخی حواشی دیگر؛ حالا به خوبی فهمیده‌اند که دست بر قضا در این فقره ها، یعنی شعارگرایی و حرف زدگی و سیاست بازی و تلاش برای تصاحب صندلی‌های آغشته به قدرت نه تنها با دولت هیچ تفاوتی ندارند که در برخی موارد از دولتی‌ها دستی پرتر و قدرتی برتر و هوش و ذکاوتی آماده به کار‌تر برخوردار هستند و این یعنی دولت در کنار مجلس در روزهایی که سایه ی سنگین انتخابات به سادگی در هر محفل و حضور و سفری عیان‌تر از همیشه است؛ با عبور پرسرعت از مردم در همان خطوط ویژه‌ای که درست شده تا رفت و آمد عمومی تسهیل شود نه به هواپیما رسیدن و نرسیدن نمایندگان، به تنها دغدغه‌ای که وقت ندارند بپردازند؛ دغدغه‌های همان مردمی است که حدود یک سال قبل در میانه ی بلای عالمگیر کرونا پای صندوق‌های رای رفتند و به آنان اعتماد کردند و این یک معنا بیشتر ندارد؛ «سلب اعتماد از مردم!»

ابتکار؛ خیز مبهم بورس در روزهای پایان سال

ابتکاردر گزارش نخست خودبه این پرسش پاسخ داده است که تغییر دامنه نوسان تا چه اندازه بر بورس تاثیر گذاشته است؟  این روزنامه می‌نویسدک مدت‌هاست که بازار بورس از شرایط ایده‌آلی که نظر هر سرمایه‌گذاری را به خود جلب می‌کرد فاصله گرفته است، به گونه‌ای که بیشتر روزها را با رنگ قرمز و ترس سهام‌داران سپری می‌کند. به همین دلیل سیاست‌گذاران دائما به دنبال راه‌حلی برای آرام کردن شرایط بازار هستند. اما راهکارهای ارائه شده برای آرامش و بهبود فضای بازار آنطور که باید و شاید نتوانسته اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران را ترمیم کند. یکی از راهکارهای ارائه‌ داده‌ شده تغییر دامنه نوسان بود. بر اساس این تصمیم دامنه از حالت متقارن به حالت نامتقارن تغییر می‌کند، یعنی به جای اینکه ارزش سهم‌ها روزی پنج درصد کاهش یابد، روزی دو درصد کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر به جای رشد پنج درصدی در روز، ۶ درصد رشد خواهد کرد. اما این تغییر تا چه اندازه می‌تواند بر بهبود فضای بازار سرمایه موثر باشد؟شنبه (18 بهمن‌ماه) محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح آخرین تصمیمات شورای عالی بورس، از تغییر دامنه نوسان از شنبه (۲۵ بهمن) خبر داد. بازار سرمایه تحت تاثیر این تغییر شنبه را با تفاوت چشم‌گیری نسبت به روزهای گذشته خود آغاز کرد به‌شکلی که روند صعودی بازار سرمایه که از نیمه‌های هفته گذشته آغاز شده بود روز گذشته هم ادامه یافت و شاخص کل این بازار بیش از ۴۷ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل بورس شنبه با ۴۷ هزار و ۷۸۷ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۲ هزار و ۵۵۷ واحد افزایش یافت و در رقم ۴۳۵ هزار و ۶۱۷ واحد ایستاد. البته کارشناسان دلایل متفاوتی را برای رشد شاخص در روز گذشته مطرح می‌کنند. عده‌ای معتقدند افزایش نرخ ارز سبب رشد شاخص بورس شده و برخی‌ها از اثر مثبت تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه می‌گویند، این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این تغییر در بازار سرمایه باعث بازگشت تعادل در بلندمدت نخواهد شد و شاید راهکاری مقطعی برای کشیدن ترمز نزول‌های پی در پی این بازار باشد.

با وجود اما و اگرها درخصوص تاثیر تغییر دامنه نوسان در بازار بورس معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از احتمال تداوم تغییر دامنه نوسان معاملات بورس تا پایان امسال خبر داد. محمدرضا معتمد در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص گفته است: «تغییر دامنه نوسان و اجرای آن کوتاه‌مدت خواهد بود و ممکن است اجرای این تصمیم برای مدت یک ماه یا تا پایان امسال به طول بینجامد و حتی ممکن است تصمیم‌دیگری در این زمینه بسته به شرایط بازار اتخاذ شود.»معاون سازمان بورس اظهار کرد: «اکنون سرمایه‌گذار براساس وجود صف‌های خرید و فروش تصمیم به معامله در بازار می‌گیرد، در حالی که این موضوع اشتباه است و اکنون شرایطی در بازار حاکم نیست که سرمایه‌گذاران بخواهند براساس آن در بازار تصمیم‌گیری کنند.»

وی با بیان اینکه دامنه نوسان نامتقارن باعث ایجاد ثبات و آرامش در بازار می‌شود، گفت: «اجرای تغییر در دامنه نوسان به این دلیل بود که سرمایه‌گذار فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری در روند منفی بازار داشته باشد و نباید در شرایط هیجانی اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کند.»معتمد خاطرنشان کرد: «زیرساخت اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بازار فراهم شده بود و برای ایجاد آرامش در بازار آن را به مرحله اجرا رساندیم.»

شرق؛ چه کسی به سفارت حمله کرد

شرق در گزارشی به نخستین حمله به سفارت آمریکا پرداخته است. این روزنامه نوشته است: فرخ‌نگهدار از اعضای چریک‌های فدایی خلق در گفت‌وگو با «شرق» آن روز را این‌گونه روایت می‌کند: «روز 25 بهمن سال 57، شش روز بعد از پیروزی انقلاب خبر آمد که چریک‌های فدایی خلق حمله کرده‌اند به سفارت آمریکا و سفیر و عده زیادی از دیپلمات‌های آمریکایی را اسیر کرده‌اند. من در آن زمان از مسئولین رده‌اول سازمان فدائیان بودم و همه ما شبانه‌روزی در ستاد مرکزی سازمان کار می‌کردیم. ساعت حوالی 11 صبح بود که خبر آمد که چریک‌های فدایی خلق به سفارت آمریکا حمله کرده و سولیوان سفیر وقت را به گروگان گرفته‌اند. در آن روزها ما در ستاد فدائیان یک اتاق خبرنگاران داشتیم. من بلافاصله به آنجا رفتم و با خبرنگاران صحبت کردم و توضیح دادم که فدائیان به‌هیچ‌وجه در چنین عملیاتی شرکت نداشته‌اند و ما بدون هماهنگی با سایر نیروهای انقلابی در اقدامی این‌چنینی شرکت نمی‌کنیم. روزنامه‌های آن روز همه واقعه سفارت را تیتر کرده بودند و به تکذیب نسبت آن «حمله» به فدائیان خلق نیز اشاره کرده‌اند.

اما متأسفانه آقای دکتر ابراهیم یزدی آن روز در مقابل سفارت به رسانه‌ها نه‌تنها خبر صحیحی نداد بلکه در عمل آدرس داد که گویا فدائیان در این کار دخالت داشته‌اند. من تا وقتی دکتر یزدی در قید حیات بود بارها، به‌واسطه و بی‌واسطه، از ایشان درخواست کردم که این هم یک وظیفه ملی و هم اخلاقی است و ایشان مدیون است که موضوع اشغال سفارت توسط سازمان ما را تکذیب کند. اما، باز‌هم متأسفانه، ایشان تا زنده بود، هرگز اطلاعات خود را مطرح نکرد».

او ادامه داد: «بسیار عبرت‌آموز است که دکتر یزدی در چهارمین جلد از خاطرات خود، که بعد از فوت ایشان منتشر شده، از صفحه 31 بعد توضیح می‌دهد که موضوع حمله چریک‌های فدایی خلق به سفارت آمریکا جعلی است و در‌واقع صحنه‌سازی‌هایی بوده است که توسط خود مأموران سیا در تهران که در سفارت بوده‌اند، کارسازی شده است. ایشان به‌روشنی توضیح می‌دهد که راس پرو مأمور اجرای این دسیسه بوده است. همه ماجرا این بود که می‌خواستند سفارت آمریکا تحت کنترل عوامل وابسته سیا و همکاران ساواک قرار گیرد. این شد که به اعتراف شخص دکتر یزدی مأموران سیا صحنه‌سازی کردند و باند شخصی به نام ماشاالله کاشانی مشهور به ماشاالله قصاب را که از قبل هم عنصر مرتبط با ساواک و سفارت بود، به‌عنوان مسئول کمیته مستقر در سفارت منصوب می‌کنند. ماشاالله قصاب عنصری است که چند مدت بعد به علت «مسائل اخلاقی» برکنار می‌شود. این همان کسی است که در پرونده‌سازی علیه محمدرضا سعادتی هم نقش بسیار فعال داشت. جالب توجه است که در گزارش‌ها و حتی در خاطرات سولیوان، اشاراتی هست که افرادی که بعدا به حفاظت سفارت گمارده شدند، جزء حمله‌کنندگان بوده‌اند.

در این 42 سال چندین فیلم مستند با استفاده از بودجه دولتی در شرح و تفصیل این ماجرا ساخته شده که همه به دروغ نشان می‌دهند که چریک‌های فدایی خلق به سفارت حمله کرده و آقای سولیوان را گروگان گرفته‌اند؛ درحالی‌که در‌واقع آن کسانی که آقای سولیوان و کارمندان سفارت آمریکا را گروگان گرفتند، مأموران مزدبگیر خود سفارت بوده‌اند. از جمله این فیلم‌ها یکی «خط تماس» ساخته جواد شمقدری و دیگری «پس از طوفان» ساخته مهدی نقویان است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید