روحانی: توسعه و پیشرفت کشور از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است

کدخبر: ۴۲۲۴۷۲
رییس جمهوری گفت: توسعه و پیشرفت کشور از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است و ما می‌توانیم فاصله خود با کشورهای پیشرفته را کم کنیم.
روحانی: توسعه و پیشرفت کشور از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هفتاد و ششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرح های ملی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان در آینده توسعه کشور، اظهار داشت: توسعه و پیشرفت کشور در آینده از مسیر اقتصاد دانش بنیان است و از این راه است که می توانیم فاصله خود را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با یادآوری سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال 1360 و گرامیداشت یاد شهید بهشتی و 72 یار شهیدش گفت: دشمنان فکر می‌کردند این انفجار پایان نظام جمهوری اسلامی را رقم می‌زند و بعد از آن ساماندهی این نظام بسیار سخت و مشکل خواهد بود، اما دیدیم که خون این عزیزان مثل همه شهیدان تاریخ، چگونه توانست تحرک جدیدی را در جامعه بوجود بیاورد.

 روحانی با بیان اینکه خون شهدای هفتم تیر باعث تثبیت مسیر و فکری شد که شهید بهشتی و یاران آن بزرگوار برای مسیر صحیح انقلاب داشتند، افزود: این عظمت امام راحل بود که اجازه نمی‌داد اینگونه حوادث در مسیر حرکت انقلاب تأثیرگذار باشد و او با کلام، تحرک و درایت خود می‌توانست همه این مسایل را جبران کند و دیدیم که به خوبی جبران کرد و مسیر انقلاب تداوم یافت.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: شهید بهشتی از اندیشمندانی بود که از قبل از سال 1340 مسیری را برای علم و دانش و ساماندهی تشکیلات و نسل پژوهشگر حوزه‌های علمیه بنیانگذاری کرد و تا پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب ادامه داد و امیدوارم بتوانیم راه و مسیر آن بزرگان را ادامه دهیم.

روحانی طرح‌های دانش بنیان افتتاح شده در مراسم امروز را در مسیر توسعه پایدار کشور بسیار ارزشمند و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایران از دیرباز کشور علم و دانش در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه نجوم بوده است و لازم بود در این مقطع تاریخی در این مسیر یک حرکت نو در کشور ایجاد شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کار احداث رصدخانه ملی از 20 سال پیش آغاز شده بود که در دولت تدبیر و امید احداث آن سرعت گرفت و 70 درصد عملیات احداث و بهره‌برداری از آن در دولت دوازدهم انجام شده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز هفتم تیر یادآور عزیزان بسیار مهمی در تاریخ کشور از جمله شهید بهشتی و 72 تن از یاران آن بزرگوار است. در یک مقطع بسیار حساس تاریخی در سال 60، دشمنان این انقلاب می‌خواستند 7 تیر را به عنوان پایان نظام جمهوری اسلامی ایران ببینند و در این فکر بودند که به هر 3 قوه با این توطئه بزرگ ضربه اساسی وارد کنند تا بعد از آن ساماندهی این نظام بسیار سخت و مشکل باشد.

اما دیدیم که خون این عزیزان مثل شهیدان تاریخ چگونه توانست تحرک جدیدی را در جامعه بوجود بیاورد و آن مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب یعنی شهید بهشتی که آن همه نسبت به آن بزرگوار در سال‌های اولیه انقلاب ظلم شد و همچنین به یاران عزیزش، خون این عزیزان و این شهادت باعث تثبیت آن مسیر و آن فکری شد که شهید بهشتی و یاران آن بزرگوار برای مسیر صحیح انقلاب داشتند.

البته این عظمت امام بزرگوار و راحل ما بود که اینگونه حوادث نمی‌توانست در مسیر انقلاب تأثیرگذار باشد و او با کلام و تحرک و درایت‌اش می‌توانست همه این مسایل را جبران کند و دیدیم که به خوبی جبران کرد و مسیر ادامه پیدا کرد.

ان‌شاءالله بتوانیم راه و مسیر آن بزرگان مخصوصاً شهید بهشتی را ادامه دهیم. او از اندیشمندانی بود که سال‌ها قبل از انقلاب، قبل از سال 40، مسیری را برای علم و دانش و ساماندهی تشکیلات و نسل پژوهشگر و حوزه‌های علمیه بنیانگذاری کرد و تا پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب ادامه داد. امروز هم باید همان مسیر را ادامه دهیم.

امروز هفتاد و ششمین افتتاح هفتگی بود و بسیار ارزشمند بود. البته همه طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، ارزشمند بود. از کارخانه نوآوری که در کرمانشاه دیدیم که الحمدالله استان‌های ما یکی بعد از دیگری در این مسیر قرار می‌گیرند و یک مرکزی برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌های ما در هر استانی با کارخانه نوآوری فراهم می‌شود و امروز هم در کرمانشاه این کارخانه نوآوری افتتاح شد.

خانه‌های خلاق که برای ما بسیار ارزشمند است، هم از لحاظ حفظ آثار تاریخی و خانه‌های سنتی گذشته و هم به عنوان مرکزی که اندیشمندان صاحبنظر ما بتوانند از آن مرکز استفاده و بهره‌برداری کنند و هم مسأله خودروی برقی و اتوبوس برقی که برای آینده حمل و نقل بسیار اهمیت دارد و بویژه رصدخانه ملی که این مسأله بسیار حائز اهمیت بود.

کشور ما از دیرباز کشور علم و دانش در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه نجوم بوده و در تاریخ رصدخانه مراغه زبانزد است که به عنوان مرکزی برای نجوم استفاده و بهره‌برداری می‌شد و در این مسیر لازم بود یک حرکت نویی در این مقطع تاریخی در کشور ایجاد شود.

الحمدلله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، سازمان برنامه و بودجه همه دست به دست هم دادند و این مسیری که از 20 سال پیش آغاز شده بود در دولت دوازدهم به پایان و به ثمر رسید و البته 70 درصد این طرح و پروژه در دولت دوازدهم انجام گرفت.

الحمدالله امروز این رصدخانه عظیم و بزرگ را داریم و جزو کشورهایی هستیم که دارای رصدخانه‌های بزرگ هستند و همانطور که توضیح داده شد، با قطر آینه این رصدخانه که بیش از 3 متر - 3.4 دهم - بود، این رصدخانه جزو رصدخانه‌های مهم در منطقه است و می‌تواند مطالعات را در زمینه جهان بزرگ تسهیل کند. ما در یک سیاره کوچکی به نام زمین زندگی می‌کنیم و این عالم، عالم بسیار وسیع و بزرگی است و خداوند می‌گوید وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ و خداوند مرتب جهان را توسعه می‌دهد، کهکشان‌ها و سیارات و ستارگان همه در حال افزوده شدن هستند و آنچه که چشم ما با تلسکوپ می‌تواند ببیند نسبت به این جهان بسیار عظیم و بزرگ، بسیار محدود است.

خوشحالم در این سال‌هایی که سال‌های جنگ اقتصادی بود، توانستیم مسیر علم و دانش را ادامه دهیم و متوقف نشویم. از معاونت علمی و فناوری، از آقای دکتر ستاری تشکر می‌کنم برای اینکه در این 8 سال زحمات بسیار زیادی کشیده شد و کشور ما در مسیر علم و فناوری شاهد یک جهش بزرگ بود.

اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از 55 شرکت به 5800 شرکت دانش‌بنیان رسید، نشان می‌دهد که در این 8 سال چه کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

توسعه و پیشرفت کشور در آینده در این مسیر است. یعنی اقتصاد دانش‌بنیان است که می‌تواند کشور را به حرکت در بیاورد و از این طریق می‌توانیم فاصله‌مان را با کشورهای پیشرفته کم کنیم و ان‌شاءالله در این زمینه بتوانیم شاهد تحولات بسیار بزرگ باشیم.

ان‌شاءالله افتتاح‌های امروز برای مردم مبارک باشد و بتوانیم تا هفته آخر و پنج‌شنبه آخر این افتتاح‌ها را ادامه دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید