برجام دو محال است

روایت مصباحی مقدم از یک جلسه مهم درباره ردصلاحیت لاریجانی

کدخبر: ۴۳۶۳۹۰
مصباحی مقدم درباره حاشیه های پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: به دنبال جلسه ای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند.
روایت مصباحی مقدم از یک جلسه مهم درباره ردصلاحیت لاریجانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم، در پاسخ به پرسش هایی درباره چالش های مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو دولت حسن روحانی بر موضوعاتی چون پیوستن به FATF  اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که دولت آقای روحانی مبتنی بر آن کشور را اداره کرد و دچار مشکل هم شد؛ گره زدن مسائل اقتصادی ایران به مناسبات خارجی و بین المللی، خصوصا ارتباط با آمریکا بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقد هستم هشتاد درصد ظرفیت ایران در داخل و بیست درصد از اقتصاد ایران به روابط بین المللی اش ربط دارد؛ اوایل دوران دولت یازدهم در جلسه ای هفت نفره که با جامعه روحانیت مبارزه و ایشان داشتیم گفتم اقتصاد جهانی با اقتصاد ضعیف کار نمی کند؛ اگر اقتصاد ایران را قوی کردید با شما کار اقتصادی خواهند کرد.

این فعال سیاسی افزود: گفتم لازم نیست شما تلاش کنید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنید؛ چون می بینند اقتصاد ایران ضعیف شکل گرفته در نظرشان قابل حذف هستیم. ظرفیت های داخلی را فعال کنید، شکوفایی اقتصاد ایران باعث می شود خود آن ها به سراغ ما بیایند.

وی یادآور شد: این مسئله درباره چین هم اتفاق افتاد. تا زمانی که ضعیف بود مناسبات خارجی مناسبی نداشت؛ قابل نادیده گرفته شدن بود، اما حالا که به اقتصاد قوی دست پیدا کرده قابل چشم پوشی نیست. گوش نکردند و همان سیاستی که در نظر داشتند یعنی با کدخدا بستن را پیش بردند. دیدیم که کدخدا به راحتی حاضر نیست تن به ارتباط دهد ولو اینکه نیت کسی که می خواهد با او ارتباط برقرار کند هم خوب باشد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت روحانی پیوستن به دو لایحه باقی مانده را بهانه کرده بود،  گفت: به نظرم بقیه مسائلی که مطرح کردند، بهانه است. اینکه کنوانسیون های پالرمو و CFT را مورد تصویب قرار ندادیم، البته که مشکلات اندکی را به دنبال دارد، اما آن مشکلات برای کشورهایی است که حاضر نیستند با ایران روابط راهبردی برقرار کنند. کشورهایی که رابطه راهبردی دارند به راحتی بدون توجه به  پیوستن ما به این کنوانسیون ها، با ما کار می کنند.

وی ادامه داد: شاهد این موضوع این است که در همین شرایط تحریم حداکثری ما حدود 80 الی 90 میلیارد دلار مبادله واردات و صادرات داریم. گرچه این رقم در اقتصاد جهانی بزرگ نیست، اما برای اقتصاد ایران اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در حال حاضر آمریکا مبنا را بر فلج کردن اقتصاد ایران گذاشته است.

مصباحی مقدم گفت: از زمان اوباما و کلینتون گفتند تمهیداتی کردیم تا اقتصاد ایران فلج شود؛ مشکلاتی پیدا کردیم، اما آن طور که آن ها می خواستند هم نشد. چون 80 درصد اقتصاد ایران در داخل است که ما از ظرفیت 40 درصدی و یا کمتر از آن را استفاده می کنیم. پس اقتصاد ایران فلج نشده است. مبادلات خارجی ما کاهش پیدا کرده است؛ به همین علت است که می گویم آنگونه که انتظار داشتند نشد.

چرا به دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه نپیوستیم؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تبیین چرایی نپیوستن ایران به دو لایحه فوق  گفت: یک بار از حیث ماهیت و باری از بعد شکلی به دو لایحه باقی مانده نگاه کنید. اولا که چهار لایحه ای که در اصطلاح می گویند غلط است؛ دو قانونی که به مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم بوده را به صورت قانون داخلی تصویب کرده ایم.  ما معتقد به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی ترورسیم هستیم؛ کشوری هستیم که از این ناحیه ضربه خوردیم. خودشان دچار پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند؛ بزرگترین حمایت از این موارد در آمریکا است.

وی ادامه داد: از نظر ماهوی می شود گفت که ما دو قانون را تصویب کردیم که حکایت ازجدی بودن ما دارد و کاملا پایبند به آن هم هستیم. از بعد دیگر این است که آن هایی که این شعاررا می دهند خود پایبند به آن نیستند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اما از حیث شکلی که پیوستن به پالرمو و CFT باشد؛ حقیقت این است که جرم پولشویی در این دو لایحه، این طور تعریف شده است که معاملاتی که یک طرف یا دوطرف پوششی باشند مشکوک به پولشویی است. معاملالتی که یک طرف یا دو طرف پوششی باشند مشکوک به تامین مالی تروریسم است. ما چه کنیم؟ آمریکا تجارت ما را تحریم کرده ، نقل و انتقال پول را هم تحریم کرده، اروپا نیز به او پیوسته، هم دلار و هم  یورو عملا بر ما تحریم است. سوئیفت هم به روی ما بسته است. در چنین شرایطی بنشینیم نگاه کنیم و بمیریم؟ خیر. شرکت پوششی ایجاد می کنیم و از طریق این شرکت ها و صرافی ها مبادلاتمان را انجام می دهیم و بابت آن هزینه هم می کنیم. هزینه مبادلاتمان افزایش پیدا کرده است، اما راه همین است.

برای پیوستن به لوایح الحاقی تحریم ها را بردارند

وی تاکید کرد: پس ما حجتمان روشن است. تحریم ها را بردارند تا ما نگرانی از بابت شناسایی شدن مسیرهای داد و ستدمان نداشته باشیم. تمام همت آمریکا این است که راه های مبادلات ما را قفل کند. در فاصله ای که بین تحریم های اول و دوم ایجاد شده بود تمام مسیرهای ما را شناسایی کردند؛ چون رابطه خوب شده بود مسئولان ما اعتماد می کردند و همین باعث شد همه مسیرهای ما لو رفت. در تحریم های تشدید شده دوم مجبور شدیم راه های جدیدی درست کنیم، تا بتوانیم تجارت، صادرات و وارداتمان را داشته باشیم.

برجام دو محال است

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال عقد برجام دو اظهارکرد: عقد برجام دو را محال می دانم؛ چون سیاست گذار در مورد برجام رهبر بوده و هستند. برجام دو و سه را در زمان آقای روحانی نهی کردند. موضوع برجام دو و سه موضوع سلاح های ما در منطقه است، موضوع حمایت ما از حزب الله، فلسطین و یمن است. این ها از نظر رهبری قابل مذاکره نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مشابه درباره احتمال ادامه مذاکرات هسته ای نیز گفت: احتمال ادامه مذاکرات هسته ای هست؛ اما توجه کنید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیش تر است. اگر آمریکا قبول کند به همان چیزی که 1395 تصویب شده، به همان نقطه بر گردد جمهوری اسلامی هم بر می گردد. نه اینکه بخواهند زمان تعهدات ما را طولانی تر کنند، نه اینکه بندی بر بندهای تفاهم قبلی اضافه کنند.

اصلاحات منفعت طلبی کرد

وی با انتقاد از روند سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات گذشته یادآورشد: سیاستمداران و جمعیت های سیاسی، احزاب و گروه ها و جریانات قبل از اینکه مصالح جناحی را پیگیری کنند، باید به فکر مصالح ملی باشند. متاسفانه ما این نگاه را در جریان اصلاح طلب نمی بینیم. هرجا چرخه به نفع اصلاحات باشد هستند؛ اگر منفعتشان نباشد یا غایب هستند یا به صحنه نمی آیند و از هوادارانشان هم نمی خواهند به پای صندوق ها بیایند و این خلاف مصالح ملی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: اینکه پای صندوق رای  48 و 8 دهم درصد یا 88 درصد از مردم شرکت کنند، از نظر نگاه به مصالح ملی خیلی فرق می کند. وقتی سخنگوی اصلاح طلبان مکرر اصرار می کند ما در این انتخابات کاندیدا نداریم؛ بازتاب سخنانش چه تاثیری می گذارد؟ یعنی به پای صندوق نیایید. یک وقت می گویند ما کاندیدا نداریم؛ اما در انتخابات شرکت کنید تا زمانی که فرد مورد نظر ولو نسبی را پیدا کنیم؛ که در این انتخابات هم وجود داشت؛ می گوییم این کار بر اساس مصالح ملی است. اما وقتی فقط تاکید می کنند که ما کاندیدا نداریم یعنی پای صندوق نیایید. این وضع روشن است که خلاف مصالح ملی است. از این جهت هشدار می دهم که مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند. بالاخره پای یک کشور و یک ملت در میان است.

مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند

وی در همین راستا به علت عدم حضور حداکثری مردم در انتخابات گذشته اشاره و خاطرنشان کرد : اما در مورد اینکه چرا بخش قابل توجهی از مردم در انتخابات های مجلس،شورای شهر و ریاست جمهوری پای صندوق های رای نیامدند باید گفت حاصل عملکرد دولت، مجلس دهم و شوراهای پنجم  است. عملکرد آنان طوری بود که هواداران جریان پیروز را از ادامه حمایت و همراهی با آنان منصرف کرد. در مورد شوراهای شهر هم می بینم که در دوره پنجم شورای شهر چند بار شهدار عوض کردند. جناب آقای حناچی آقای خوبی است اما عملکرد او را با دوره آقای قالیباف مقایسه کنید؛ هرگز قابل مقایسه نیست.

اگر قالیباف مجرم شد به پرونده اش رسیدگی شود

وی در پاسخ به این واکنش که پرونده های فساد شهرداری در آن دوران مفتوح است گفت: مسئله فساد که مطرح می شود به عنوان اتهام مطرح می شود. آنچه جلو چشم ما است عملکرد او در پروژه های شهرداری است. کسی که آب می آورد کوزه شکسته هم پایش است. من نمی گویم در مبارزه با فساد کسی کوتاه بیاید؛ باید رسیدگی کنند اگر محکوم شد هم بسیار خوب، با او برخورد کنند. آنچه که  مهم است این که در دوران شهرداری آقای قالیباف تهران یک تکان بزرگ خورد. خارجی هایی که وارد تهران می شدند در دوران قالیباف تغییرات تهران را می دیدند. من طی این مدتی که ایشان شهردار بود بارها به پایتخت کشورهای اروپایی رفتم. واقعا تغییراتی که اینجا می دیدم آنجا نمی دیدم. مثل آدم تغییر جدیدی در ایتالیا و پاریس بین سه تا چهار سال نمی بیند؛ اما تغییرات تهران در آن زمان خیلی چشم گیر بود. مردم این موضوعات را می بینند.

از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رد صلاحیت شدن علی لاریجانی برایش تعجب آور نبود، گفت: چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی می افتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند؛ که  حکایت از این داشت که یا مناقشه ای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند ولی تکلیف نکردند و یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهار نظرهای دیگران نسبت به لاریجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب می آید.

وی درباره حاشیه های پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت به این موضوع  افزود: به دنبال جلسه ای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان جا اظهار نظرهای مختلفی بود مجمع یک پارچه با ایشان موافق نبود. برخی ها موافق و برخی مخالف بودند. الان هم بهتر است به این بحث دامن زده نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید