آخرین خبر از مذاکرات ایران و عربستان به روایت جلال زاده

کدخبر: ۴۴۴۵۳۴
رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را در شرایط بعد از تحریم فراموش نخواهد کرد. کشورهایی که در این شرایط در کنار ما باشند در شرایط گذر از تحریم هم موقعیت برتری در بازار ایران خواهند داشت.
آخرین خبر از مذاکرات ایران و عربستان به روایت جلال زاده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران با وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

جلال زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت تقویت روابط پارلمانی ایران و ایتالیا گفت: با توجه به سابقه مثبت و ظرفیت فراوان روابط دو کشور، مجلس شورای اسلامی از همکاری با مجالس ایتالیا برای توسعه همکاری های دوستانه و تسهیل مناسبات فی‌مابین استقبال می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش حجم روابط اقتصادی ایران و ایتالیا در سال‌های اخیر، گفت: سطح مناسبات اقتصادی دو کشور با ظرفیت‌های موجود متناسب نیست. ایتالیا در سال‌های گذشته شریک اول اقتصادی ایران در اروپا بود ولی در حال حاضر علیرغم علاقمندی دو طرف، سطح تبادلات بسیار ناچیز است لذا امیدواریم در دوره پیش رو شاهد تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین باشیم.

جلال زاده افزود: سفارت ایتالیا در تهران با برگزاری وبینارهای اقتصادی میان تجار دو کشور و فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای بخش های خصوصی ایران و ایتالیا می تواند سهم مهمی در این حوزه داشته باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت همکاری های دو طرف در شرایط تحریمی فعلی گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را در شرایط بعد از تحریم فراموش نخواهد کرد. کشورهایی که در این شرایط در کنار ما باشند در شرایط گذر از تحریم هم موقعیت برتری در بازار ایران خواهند داشت.

جلال زاده با اشاره به تحولات منطقه از جمله گفتگوهای ایران و عربستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از روابط مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان استقبال کرده است. گفتگوهای فیمابین با مقامات عربستان در جریان است. ما روابط سازنده ایران و عربستان را به نفع تقویت صلح و ثبات در منطقه و منافع طرفین ارزیابی می کنیم.

وی در پایان با اشاره به تحولات افغانستان گفت: افغانستان کشوری است که قومیت های مختلفی در آن ساکن هستند از این رو ما از استقرار دولتی ملی و فراگیر که همه اقوام در آن مشارکت داشته باشند حمایت می کنیم.

جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به استقبال مجالس ایتالیا از تقویت همکاری ها با مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجالس ایتالیا علاقمند به توسعه روابط دوستانه پارلمانی با ایران در سطوح مختلف هستند و نشست مجازی رییس کمیسیون سیاست خارجی دو پارلمان در ماه های گذشته دلیلی بر این مدعا است.

امیدواریم زمینه بازگشت شرکت های ایتالیایی به ایران فراهم شود

وی در ادامه با اشاره به روابط طولانی و خوب ایران و ایتالیا بویژه در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی و با تایید این مطلب که در سال های اخیر حجم روابط دو کشور به دلایل مختلفی افت زیادی کرده است، گفت: در هفته گذشته نشستی را میان تجار دو کشور با هدف شناسایی زمینه های مستعد همکاری برگزار کردیم. امیدواریم زمینه بازگشت شرکت های ایتالیایی به ایران فراهم شود و سریعتر بتوانیم به سطح تبادلات سابق برسیم.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین به دیدار وزرای خارجه دو کشور در نیویورک اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در دیداری که در نیویورک داشتند بر ضرورت تقویت همکاری های دو طرف بویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

جوزپه پرونه در خصوص مسائل منطقه بویژه روابط ایران و عربستان و تحولات افغانستان سوالاتی را مطرح و با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  گفتگو و رایزنی کرد.

شایان ذکر است سفیر ایتالیا در تهران  دعوتنامه رییس کمیسیون روابط خارجی سنای ایتالیا را برای سفر جلال زاده به رم تقدیم وی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید