فرجی‌راد: مسائل ایران و آژانس با احیای برجام قابل حل است

کدخبر: ۴۴۴۳۷۸
اقتصادنیوز : یک دیپلمات پیشین گفت: اگر موضوع برجام حل شود و طرفین برای احیای آن به توافق برسند، مسائل ایران و آژانس نیز قابل حل هستند. در واقع، توافق برای احیای برجام سایر مسائل را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
فرجی‌راد: مسائل ایران و آژانس با احیای برجام قابل حل است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«عبدالرضا فرجی‌راد» درباره شرایط آغاز احتمالی مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: اکنون شرایط به نحوی است که به نظر می‌رسد هم ایران و هم طرف مقابل از آمادگی لازم برای آغاز مذاکرات برخوردار هستند؛ به ویژه آنکه طرف مقابل و به صورت خاص آمریکا شرایط خوبی در سطح منطقه و نظام بین‌المللی ندارد.

وی با بیان اینکه تحولات افغانستان و مسائل داخلی ایالات متحده آمریکا مشکلاتی را برای دولت بایدن ایجاد کرده است، اظهار داشت: ااز سوی دیگر شکاف‌ میان واشنگتن با متحدان اروپایی‌اش بیش از پیش افزایش یافته و دیگر مانند قبل فرصت‌ها برای هم‌افزایی میان آنها مهیا نیست بنابراین آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند تا این مسئله را که برای آنها به چالشی تبدیل شده است، حل و فصل کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی  اضافه کرد: این در حالی است که شرایط در ایران نیز تغییر کرده است. دولت جدیدی روی کار آمده که از اندیشه و نگاه جدیدی برخوردار است. دولت ایران درصدد است که فشار را از خود کاسته و آن را به طرف مقابل منتقل کند.

فرجی راد با بیان اینکه ایران وضعیت بهتری در مذاکرات نسبت به آمریکا دارد، گفت: ایران در بزنگاه باید وارد مذاکرات شود. من فکر می‌کنم این مذاکرات به زودی آغاز و شاید در کوتاه‌مدت هم به نتیجه برسد اما بعید است که این آغاز مذاکرات طی یکی، دو هفته آینده شروع شود.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان ابراز داشت: حفظ برجام و نگه داشتن طرف مقابل در میز مذاکره نیازمند ظرافتی است که ایران باید آن را داشته باشد. ایران باید بازی دیپلماتیک خود را طراحی و اجرا کند و با ورود به مذاکرات اجازه ندهد که طرف مقابل قید برجام را به این بهانه که ایران از خط بازگشت‌پذیری عبور کرده است، بزند.

شاید آمریکا مانند قبل بر مذاکرات منطقه‌ای و موشکی اصرار نکند

فرجی‌راد درباره اختلافات فرانسه و آمریکا و تأثیر منفی احتمالی این اختلافات بر مذاکرات وین بیان کرد: بعید است که شکاف آمریکا با متحدان اروپایی‌اش و به صورت خاص فرانسه اثر منفی بر روند مذاکرات داشته باشد چراکه توان هسته‌ای و میزان غنی‌سازی ایران از نقطه نظر اروپا به جایی رسیده است که ادامه آن به این شکل به زعم و ادعای‌شان صلاح نیست.

وی ادامه داد: این مسئله موجب شده آنها مصلحت ندانند همانند قبل سنگ‌اندازی کنند تا مذاکرات متوقف شود. به همین خاطر، هم اروپا و هم آمریکا به صورت مشترک می‌خواهند مذاکرات زودتر آغاز و برجام هرچه سریع‌تر احیا شود.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با اشاره به اصرارهای پیشین دولت آمریکا بر انجام مذاکرات منطقه‌ای و موشکی با ایران یادآور شد: در شرایط کنونی این احتمال دارد که طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مانند قبل دیگر بر الحاق مذاکرات منطقه‌ای و موشکی بر توافق برجام اصرار نداشته باشند.

به گفته فرجی‌راد، این در حالی است که قبلا آنها در تلاش بودند تا تکمله‌ای به نام گفت‌وگو و مذاکرات منطقه‌ای و موشکی هم در مذاکرات بگنجانند که این خواسته، از سوی طرف ایرانی برداشت خوبی نداشت و با قاطعیت رد شد.

مسائل ایران و آژانس با احیای برجام قابل حل است

وی مهمترین نگرانی طرف مقابل به ویژه برای اروپایی‌ها را عدم ایفای نقش کامل نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و عنوان کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی مانند قبل فعال، محتوای دوربین‌ها چک، بازرسی‌ها بیشتر و پروتکل الحاقی هم اجرا شود؛ خیال آنها هم راحت می‌شود.

این دیپلمات پیشین درباره تاثیر احیای برجام بر مسائل فیمابین ایران و آژانس هم گفت: اگر موضوع برجام حل شود و طرفین برای احیای آن به توافق برسند، مسائل ایران و آژانس نیز قابل حل هستند. در واقع، توافق برای احیای برجام سایر مسائل را تحت الشعاع قرار می‌دهد و احتمالا مسائلی که آژانس مد نظر دارد، نادیده گرفته خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید