هدف اسرائیلی ها از درز دادن اخبار و گمانه زنی ها در باره «توافق موقت» چیست؟

کدخبر: ۵۷۹۲۰۵
اقتصادنیوز: با فرض مذاکره ایران و آمریکا آن هم در کانال محرمانه، نقش عوامل بیرونی به‌ویژه متغیر مداخله‌گر اسرائیل هم در سرعت تکذیب این گفت‌وگوها از سوی آمریکا بی‌تاثیر نیست.
هدف اسرائیلی ها از درز دادن اخبار و گمانه زنی ها در باره «توافق موقت» چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز دنیای اقتصاد در این باره نوشت:خاصیت این نوع مذاکره به شکل محرمانه این است که مذاکره‌ای نمی‌بینیم و دوم اینکه نباید اصل خبر و جزئیات آن رسانه‌ای شود تا زمانی که بر سر جزئیات آن طرفین به توافق برسند. به عبارت دیگر هدف آمریکایی‌ها این است که حساسیت‌ها را کاهش دهند تا عوامل بیرونی نتوانند آن را منحرف کنند.

با این حال به نظر می‌رسد اسرائیل از طریق درز دادن اطلاعات به رسانه‌های خود درصدد است هزینه‌های چنین توافقی را برای دولت بایدن افزایش دهد.  شاید به همین دلیل هم باشد که هاآرتص چاپ تل‌آویو روز چهاشنبه ۱۷ خرداد با اشاره به توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشت: در تلاش برای دستیابی به تفاهم بر سر توافق هسته‌ای، تماس‌های بین ایالات متحده و ایران در چند روز گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. مقامات اسرائیل می‌گویند که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و این احتمال وجود دارد که دو طرف ظرف چند هفته به توافق برسند. اسرائیل انتظار دارد ظرف چند هفته آینده، ایران و آمریکا به توافقی دست یابند، با تفاهماتی که به نظر می‌رسد شامل موافقت ایران با توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در ازای کاهش تحریم‌ها باشد.

به طور رسمی، اسرائیل با تفاهم‌‌‌هایی که بین ایران و ایالات‌متحده شکل گرفته، مخالف است و هشدار می‌دهد که چنین توافق موقت محدودی - انجماد غنی‌‌‌سازی اورانیوم در ازای آزادسازی دارایی‌‌‌ها- برای تضمین نظارت بین‌المللی بر ایران در سطح لازم کافی نخواهد بود. نگرانی‌های ابراز شده شامل نگرانی از این بود که این توافق‌ها نه برنامه هسته‌ای آن را به عقب می‌اندازد و نه از خطر ناشی از ایران می‌کاهد. گفت‌‌‌وگوی «مفصل» بلینکن و نتانیاهو درباره ایران در روز جمعه و تاکید نتانیاهو بر اینکه بازگشت به توافق هسته‌‌‌ای موجب متوقف شدن برنامه هسته‌‌‌ای ایران نخواهد شد و هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل که هر کاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد، الزام‌‌‌آور نخواهد بود، نشان می‌دهد که تل‌آویو نقش بر هم زننده هرگونه توافق را ایفا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید