برنامه ویژه ایران خودرو برای این محصول پرطرفدار/ بازار منتظر یک تصمیم مهم

کدخبر: ۶۲۵۵۳۴
اقتصادنیوز: صورت های مالی ایران خودرو نشان می دهد این خودروساز در تولید و عرضه خانواده سمند با افت مواجه بوده است اما برنامه هایی که این خودروساز در دست دارد نشان می دهد مدیران ایران خودرو حساب ویژه ای روی این خانواده خودرویی باز کرده است.
برنامه ویژه ایران خودرو برای این محصول پرطرفدار/ بازار منتظر یک تصمیم مهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بررسی صورت های مالی آبی های جاده مخصوص تا پایان دی 1402 نشان می دهد این خودروساز در مجموع حدود 49 هزار و 500 دستگاه انواع سمند را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته حول و حوش 60 هزار و 300 دستگاه از اعضای خانواده سمند را تولید کرده بود.

بنابراین شاهد هستیم آبی های جاده مخصوص در تولید سمند با افت نزدیک به 18 درصدی مواجه هستند. به زبان عدد ایران خودرویی ها حدود 10 هزار 800 دستگاه سمند در بازه زمانی مورد اشاره در یال جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته سمند تولید کردند.

خبر مرتبط
کی ام سی t9؛ پیکاپ تازه وارد بازار ایران را بشناسید+ عکس

اقتصادنیوز: پیکاپ کی ام سی t9 محصول جدیدی است که کرمان موتور در نمایشگاه خودرو تهران از آن رونمایی کرده است.

همین اتفاق در عرضه سمند به بازار نیز افتاده است. تیراژ عرضه سمند به بازار در پایان دی 1402 حول و حوش 49 هزار و 100 دستگاه بوده است این در حالیست که ایران خودرویی ها تا پایان دی سال گذشته توانسته بودند حدود 57 هزار و 300 دستگاه سمند را برای متقاضیان فاکتور کنند. بنابراین شاهد افت نزدیک به 14 درصدی در فروش اعضای خانواده سمند هستیم.

اما این کاهش تولید و عرضه سبب نشده تا ایران خودرویی ها چشم امید خود را از خانواده سمند بردارند. تغییر نام سمند به سورن نشان می دهد خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص قصد دارد تا فصل جدیدی در کارنامه تولید خانواده سمند ایجاد کند.

حذف پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو می تواند چالشی جدی برای این خودروساز محسوب شود بنابراین ایران خودرویی دست به کار شدند و از محصول جایگزین برای پژو پارس رونمایی کردند.

سورن پلاس با موتور XU7P محصولی است که ایران خودرویی ها به دنبال آن هستند تا به عنوان جایگزین پژو پارس روانه بازار کنند.

به نظر می رسد ایران خودرویی ها علاوه بر برنامه ریزی برای تولید خانواده سمند قرار است بخش عمده ای از سهم پژو پارس را هم سورن اختصاص دهند.

مدیرعامل ایران خودرو در تازه ترین اظهارات خود وعده داده سالیانه 80 هزار دستگاه سورن را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی درخطوط تولدی خود تکمیل و در اختیار رانندگان تاکسی های فرسوده قرار دهد.

علیمردان عظیمی تلاش کرده این پیام را به تاکسیرانی مخابره کند که برای اسقاط تاکسی های فرسوده روی سورن ایران خودرو حساب ویژه ای باز کنند.

پیش بینی می شود با توجه به برنامه های ایران خودرو این خودروساز به رغم افت تیراژ تولید و عرضه خانواده سمند تا پایان دی امسال قصد دارد حساب ویژه ای روی این خودرو در مدت زمان مانده تا پایان سال 1402 و همچین سال آینده باز کند.

بازار خودرو منتظر است تا ببیند سال آینده سهم سورن در سبد محصولاتی ایران خودرو چقدر خواهد بود تا متقاضیان بتوانند برنامه ریزی کنند. البته باید ببینم بازار خودرو تا چه حد سورن پلاس با موتور XU7P را به عنوان جایگزین پژو پارس می پذیرد و این خودرو می تواند فروش پژو پارس را برای سورن رقم بزند؟ 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید