داستان اولین مرکز نوآوری بانوان در کشور

کدخبر: ۳۰۳۷۹۹
اقتصادنیوز: ورود به حوزه استارت‌آپ‌ها بخش جذاب و جدیدی در مراکز نوآوری است. مرکز نوآوری مانا به‌دلیل نیاز بانوان به محلی امن برای انجام فعالیت‌های اجتماعی در کنار فعالیت‌های خانوادگی راه‌اندازی شده است.
داستان اولین مرکز نوآوری بانوان در کشور

به گزارش اقتصادنیوز: در این مرکز بانوان بنیان‌گذار فرصت خلق ایده و پرورش آن تا رسیدن به کسب‌وکاری پایدار را به‌دست می‌آورند. مرکز نوآوری بانوان به لحاظ زیرساختی با سایر مراکز تفاوت دارد، در این مرکز جدای از فضای کار اجرایی، فضای کار مادر و نوزاد و فضای نگهداری کودک نیز تعبیه شده است و سعی شده فضایی مهیا شود تا هیچ بانوی خلاقی به‌دلیل نبود فضای مناسب از اکوسیستم نوآوری دور نماند. افزایش تعامل و همکاری بانوان در فعالیت‌های کارآفرینی و استارت‌آپی و استانداردسازی فضای مورد نیاز مادران در محیط‌های کار اشتراکی، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از اهداف دیگر راه‌اندازی این مرکز است.

هسته اصلی مانا سه سال پیش با جمعی از فارغ‌التحصیلان دختر دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت که با تحقیق و بررسی نیازهای موجود در بازار، مدل‌های طراحی‌شده مشابه در دنیا و توانایی و ظرفیت‌های خود تیم به مدل ایجاد یک مرکز نوآوری با تمرکز بر زنان نوآور و خلاق رسیدند. از جمله نیازهای شناسایی شده برای این مرکز نوآوری فراهم‌سازی زیرساخت فیزیکی و فرهنگی برای حضور مادران نوآور در مرکز نوآوری مانا بود. مانا با تمرکز بر جامعه زنان خلاق و نوآور برای ایجاد فضایی تازه در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور تلاش می‌کند و می‌خواهد با شبکه‌سازی میان بانوان به فعالیت و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر این بخش از اکوسیستم کمک کند.

مانا در ابتدا با برگزاری یک رویداد کارآفرینی دانش‌آموزی شروع به فعالیت کرد و موفقیتش در برگزاری این رویداد انگیزه‌ای برای برگزاری رویدادی بزرگ با نام «گوآپ» در دانشگاه شریف شد. استقبال خوب از این رویدادها زمینه‌ای شد برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بزرگ کشور و نتیجه آن جذب و سرمایه‌گذاری روی چهار تیم استارت‌آپی به‌عنوان اولین دوره جذب مانا شد. پس از آن نیز مانا با برگزاری رویداد «چاره بازار» برای جذب استارت‌آپ‌های حوزه بازاریابی گام برداشت. بعد از بررسی خروجی‌های دو رویداد گذشته مانا اقدام به برگزاری رویداد جدیدی با نام «نهال» کرد. در این رویداد هدف اصلی جذب افراد صاحب ایده برای پرورش ایده‌های کسب‌وکار خود و رسیدن به نمونه اولیه قابل ارائه به بازار بود. خروجی‌های این رویداد اولین دوره پرورش ایده و پیش‌شتاب‌دهی مانا را تشکیل دادند و با دوره‌های آموزشی مرتبط درحال پیشبرد اهداف خود برای رسیدن به نمونه اولیه قابل ارائه به بازار هستند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که مانا تاکنون روی ۶ تیم استارت‌آپی در بخش شتاب‌دهی سرمایه‌گذاری کرده و از ۶ تیم در بخش پرورش ایده و پیش‌شتاب‌دهی حمایت کرده است.

از جمله خدمات ارائه شده در مرکز نوآوری مانا می‌توان به برگزاری رویدادها و کارگاه‌ها، برگزاری دوره‌های پرورش ایده و پیش‌شتاب‌دهی، سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار‌های نو، اختصاص فضای کار اشتراکی، فضای کار اختصاصی، فضای کار پژوهشی و فضای کار اشتراکی شادمانا (مخصوص مادران) و مهد کودک شادمانا اشاره کرد.

مجموعه اکوموتیو

Ecomotive.ir

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید