فیل‌ها در ریاضیات سرآمد حیوانات دیگر هستند

کدخبر: ۲۴۷۲۰۲
اقتصادنیوز: تحقیق دانشمندان توکیوی ژاپن نشان می‌دهد که فیل‌ها در محاسبه اعداد بسیار باهوش‌تر از میمون‌ها هستند. به همین دلیل است که این محققان فیل‌های آسیایی را ریاضی‌دانانی بزرگ در میان حیوانات می‌نامند.
فیل‌ها در ریاضیات سرآمد حیوانات دیگر هستند

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ زنبورهای عسل مفهوم انتزاعی صفر را درک می‌کنند. شامپانزه‌ها نیز قبل از حمله تعداد دشمنان خود را تخمین می‌زنند و چنگرهای اوراسیایی شمار تخم‌هایی را که می‌گذارند می‌دانند. اما برمبنای تحقیقی جدید بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان در جهان حیوانات، فیل‌های آسیایی هستند.

پژوهشگران ژاپنی در مجله رفتارشناسی نتیجه تحقیقات خود را نوشته‌اند که برمبنای آن درک عددی فیل‌های آسیایی نسبت به حیوانات دیگر بیشتر است و آنها بیشتر از حیوانات دیگر شبیه انسان‌ هستند.

این پژوهشگران می‌خواستند از جمله به سه فیل در باغ وحش "اونو" در توکیو آموزش دهند که با لپ‌تاپی با صفحه‌ی بزرگ نمایشی و عملکرد لمسی کار کنند.

فیل آسیایی ۱۸ ساله با نام سوریا به سرعت از نزدیک شدن به صفحه نمایشی دوری کرد و محققان مجبور شدند او را به همین دلیل از این آزمایش کنار گذارند.

بوله آرتیت ۱۵ ساله در آزمایش اولیه شکست خورد و از دور خارج شد و آوتای ۱۴ ساله در این آزمایش‌ها تنها ماند. او اما به سرعت یاد گرفت که دکمه قرمز شروع لپ‌تاپ را روی صفحه نمایش فشار دهد.

با فشار این دکمه دو تصویر ظاهر شد که در هر کدام انواع میوه‌هایی بودند با شماره‌های صفر تا چهار. وقتی آوتا تصویر بیشترین میوه را نشان می‌داد به او به عنوان جایزه میوه‌ای داده می‌شد.

در مرحله بعد آوتای ۱۴ ساله باید میان تصویرهایی با میوه‌های زیاد و کم تفاوت قائل می‌شد. مشخص شد که این فیل شمار میوه‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد. محققان دریافتند که توانایی شمارش این فیل از سطح توانایی انسان در این زمینه نیز بیشتر است.

اما این فیل نشان داد که همچون انسان هوشمند (هومو ساپینس) برای تمیز اعداد نزدیک به هم مثل هفت و هشت مشکل دارد، اما تفاوت میان اعداد دور از هم چون چهار و هشت را به راحتی تشخیص می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید