تنبیه بدنی کودکان از سوی والدین در فرانسه ممنوع می‌شود

کدخبر: ۲۵۳۵۸۹
اقتصادنیوز: در بسیاری از کشورهای اروپایی آزار جسمی و روانی کودکان توسط والدین ممنوع است، قرار است فرانسه نیز به این جمع بپیوندد. شورای اروپا از فرانسه انتقاد کرده که درباره ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان قوانین کافی و شفافی ندارد.
تنبیه بدنی کودکان از سوی والدین در فرانسه ممنوع می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ پارلمان فرانسه (مجمع ملی) با پیش‌نویس پیشنهادی طرحی موافقت کرد که با تبدیل شدن آن به قانون هرگونه تنبیه بدنی کودکان توسط والدین آنها ممنوع خواهد شد.

"تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان روز جمعه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) گزارش داد که در این طرح پیشنهاد شده که عبارتی مبنی بر این که "اقتدار والدین بدون اعمال خشونت فیزیکی و روانی اعمال می‌شود" به کتاب حقوق شهروندی فرانسه افزوده شود تا موقع ثبت رسمی ازدواج برای زوج خوانده شود.

دولت فرانسه می‌گوید با تصویب این قانون سیلی زدن به کودکان و هر گونه تنبیه بدنی دیگر "تابو" خواهد بود. وزیر بهداشت فرانسه، آگنس بوزین تاکید می‌کند که نمی‌شود از طریق ایجاد وحشت کسی را تربیت کرد. او می‌افزاید که اعمال خشونت علیه کودکان توسط والدین تاثیرات فاجعه‌آمیزی بر رشد و تکامل آنها خواهد داشت.

در طرح پیشنهادی جدید مجازاتی برای والدینی که کودکان خود را تنبیه بدنی می‌کنند پیش‌بینی نشده است. با این همه وزیر بهداشت فرانسه تصریح کرده که این طرح تنها جنبه نمادین نخواهد داشت. به باور او تبدیل شدن این طرح به قانون، گسستی از باوری رایج محسوب می‌شود که در میان قضات فرانسوی نیز بسیار شایع است. بر اساس این باور والدین حق دارند کودکان خود را تنبیه کنند.

پیش‌نویس قانون یادشده از حمایت برخی از سیاستمداران اپوزیسیون نیز برخوردار است. با این همه شماری از محافظه‌کاران و پوپولیست‌های راستگرا این طرح را "دخالت ناموجه" در امور خانواده توصیف می‌کنند.

طرح پیشنهادی در ادامه مسیر خود باید در مجلس سنا مطرح شود که اکثریت آن را محافظه‌کاران در اختیار دارد، اما تصویب نهایی آن در مجلس ملی صورت می‌گیرد.

با تبدیل شدن این طرح به قانون، فرانسه با تاخیری چند ساله خود را با معیارهای حاکم بر کشورهای اروپایی وفق می‌دهد. این کار با استقبال شورای اروپا روبرو شده که از جمله بر رعایت حقوق بشر نظارت دارد.

هشدار شورای اروپا به فرانسه

شورای اروپا در سال ۲۰۱۵ به فرانسه هشدار داده بود به مفاد منشور اجتماعی کشورهای اروپایی که خواستار ممنوعیت تنبیه کودکان در کشورهای عضو شده پایبند باشد. فرانسه در سال ۲۰۱۷ چنین قانونی را به تصویب رسانده بود اما شورای قانون اساسی این کشور به دلیل وجود پاره‌ای نقص‌های غیرمحتوایی از تائید آن خودداری کرد.

ممنوعیت قانونی تنبیه کودکان توسط والدین در سوئد به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد. سوئد نخستین کشور اروپایی است که چنین قانونی در آن به تصویب رسید و طی چهار دهه گذشته اغلب کشورهای اروپایی ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان را وارد قانون کرده‌اند. این ممنوعیت در آلمان از سال ۲۰۰۰ وارد قانون شده است.

به گزارش "تاگس‌شاو" در قوانین جزائی آلمان برای والدینی که کودکان خود را کتک می‌زنند مجازات مشخصی در نظر گرفته نشده اما بدرفتاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان می‌تواند مجازاتی تا ده سال زندان به دنبال داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید