بازار گردشگری بوشهر را بشناسیم

سفــر به عمارت‌های رو به دریا

کدخبر: ۳۱۳۹۲۷
اقتصادنیوز: اسم محله تاریخی که می‌آید، در ذهن بسیاری یا محله‌های حوالی توپخانه می‌آید،‌ یا جایی در نزدیکی کلیسای وانک اصفهان‌‌، یا گشت و گذار در کوچه‌های یزد و کاشان اما بی‌شک یکی از جذاب‌ترین محله‌های قدیمی را بوشهری‌ها دارند،‌ کوچه‌هایی چنان تنگ که نمی‌شود در آن چند نفر کنار هم راه بروند و خانه‌های بسیار بلند تا در خنکای سایه این دیوارها،‌ عابران اندکی بیاسایند. گاه از دیواری درختچه‌ای پرگل از دیوار خود را به کوچه رسانده‌، در همین نقطه است که گردشگران پا سست می‌کنند،‌ دوربین‌هایشان را درمی‌آورند تا اولین عکس سفرشان را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند.بوشهر یکی از دورترین مقاصد گردشگری برای ساکنان شهرهایی است که در نیمه‌شمالی کشور زندگی می‌کنند. آنها که ساکن پایتخت هستند باید ۲۰ ساعت زمان صرف کنند تا به این شهر بندری برسند،. با وجود این،‌ حال‌وهوای بوشهر و جاذبه‌هایش چیزی نیست که بشود از آن گذشت. از این روست که گردشگران رنج راه و مسیر را به خود می‌خرند و بوشهر را در تعطیلات انتخاب می‌کنند. گروهی هم که زمان کمتری دارند پرواز هوایی را ترجیح می‌دهند و در نهایت زمان انتخاب مقصد،‌ بوشهر را با اشتیاق انتخاب می‌کنند تا پس از یک و نیم ساعت خودشان را به آسمان بوشهر برسانند.
سفــر به عمارت‌های رو به دریا

به گزارش اقتصادنیوز، عمارت کازرونی و عمارت گلشن از عمارت‌های قدیمی این شهر هستند که از سوی گردشگران با استقبال بسیار خوبی مواجه می‌شوند. این عمارت‌ها تمام مولفه‌های خانه‌های قدیمی را دارند و در محله بهبهانی که محله تاریخی این شهر است، قرار دارند. هیجان‌انگیز اینکه از تراس عمارت می‌شود دریا را دید که تا افق پیش رفته است. موزه دریانوردی بوشهر از دیگر مکان‌های جذاب گردشگری این شهر است،‌ ساختمان موزه در قرن نوزدهم محل زندگی سرکنسول انگلیس بوده که در نیمه قرن بیستم یعنی یک سال پس از جنگ جهانی دوم به ایران تحویل داده شد. در این موزه می‌توانید انواع شناورها،‌ نقشه‌ها و... را ببینید و در خیال با آنها همانند سندباد از تنگه هرمز بگذرید، راهی اقیانوس شوید و سرزمین‌های ناشناخته را کشف کنید.اما فراتر از محله‌ها و خانه‌های تاریخی و موزه‌ها،‌ بوشهر به لحاظ موسیقی نیز حرف برای گفتن دارد. تنها در این شهر است که می‌توانید خیام‌خوانی را تجربه کنید. شیوه‌ای از خوانش شعر شاعر نیشابوری که خودش را از خراسان جنوبی،‌ یزد و فارس به آب‌های گرم در بوشهر رسانده و با موسیقی منطقه تلفیق شده است و ترکیبی اعجاب‌انگیز خلق شده است. در خیام‌خوانی بوشهری هم رقص محلی است و هم موسیقی با ریتم شاد و خواننده‌ای که شعر شاعر را می‌خواند. اگر گذرتان به بوشهر افتاد حتما به مکان‌هایی که برگزاری خیام‌خوانی در برنامه‌شان است سر بزنید و از شیوه خوانش متفاوت از خیام لذت ببرید.اگر اهل غذاهای دریایی هستید بوشهر، بهشتی برای انواع غذاهای دریایی و البته متفاوت است. به‌عنوان مثال در قیمه بوشهری گوشت را له و از ادویه‌های متفاوتی هم استفاده می‌کنند. این خورشت را آنها با شکرپلو سرو می‌کنند که در نهایت تصور شما را از قیمه تغییر می‌دهند. «دو قوس» یکی از غذاهای لذید بوشهری است که همان جایگاه قلیه ماهی را نزد هرمزگانی‌ها دارد. این غذا با ماهی حلوای سفید که محلی‌ها به آن زبیدی می‌گویند درست می‌شود. این غذا طعم تندی دارد.‌ بنابراین با این فرض آن را روی میز انتخاب‌هایتان بگذارید. «دال عدس» که این روزها می‌توان آن را در هر مغازه‌ای دید، به بوشهر بازمی‌گردد. «مجبوس» یا «مکبوس» از دیگر غذاهای جذاب بوشهر است که با ادویه‌های مختلف با مرغ یا ماهی تهیه می‌شود.

 سوغات و صنایع‌دستی

اولین چیزی که به‌عنوان سوغات بوشهر به ذهن می‌رسد، خرما است. نخلستان‌های وسیع باعث شده علاوه بر آنکه انواع خرما در آنجا باربیاید،‌ محصولات متنوعی نیز از آنها تولید شود. شیره خرما،‌ لواشک خرما‌، سرکه خرما‌، شهد خرما‌ و پنیر نخل از جمله فرآورده‌هایی هستند که توسط محلی‌ها تولید می‌شود و هرکدام هم هواخواهان خاص خود را دارد. بوشهری‌ها شیره خرما را با ارده‌ای صرف می‌کنند که با کنجد تهیه شده است. با این حساب می‌شود گفت اگر قصد خرید شیره خرما را دارید،‌ ارده کنجد را هم از همان‌جا تهیه کنید تا بتوانید یک محصول کامل را داشته باشید.خرمای نارس که بوشهری‌ها به آن خارک می‌گویند،‌ دیگر سوغات این شهر است. برای تهیه خارک پخته اما بوشهری‌ها آنها را با شکر در دیگی می‌ریزند و اندکی آب به آن می‌افزایند. با جوشیدن و نرم شدن خارک‌ها آب آن را گرفته و هسته‌ها را درمی‌آورند. در ادامه خارک‌ها روی حصیر پهن می‌شوند تا با خشک شدن به یکی از جذاب‌ترین سوغات‌های این منطقه تبدیل شوند.در بوشهر انواع حلواها را هم می‌توان سراغ گرفت که در تهیه اغلب آنها از شیره خرما یا خرما استفاده شده است. حلوا راشی،‌ حلوا سنگک،‌ حلوا پسکی از جمله این حلواها هستند. مسقطی دیگر سوغات این منطقه است که از عمان خودش را به بوشهر رسانده است.اگر از شیرینی و تندی خسته شده‌اید،‌ ترشیجات بوشهر را امتحان کنید،؛ به‌ویژه ترشی انبه و لیموعمانی که جز در جنوب و بوشهر پیدا نمی‌شوند. همچنین در این شهر انواع نان محلی را هم مزه کنید که می‌توان از آنها به نان گرده،‌ نان بلبل و نان نازک اشاره کرد. انواع ماهی سوغات خوراکی دیگر بوشهر است. از جمله انواع ماهی در این منطقه شامل‌ هامور،‌ شیر،‌ مرکب و‌ سنگسر است و البته میگو را فراموش نکنید.اگر اهل صنایع‌دستی هستید،‌ با توجه به هزینه‌ای که قصد دارید انجام دهید می‌شود هم محصولات مرتبط با درختان نخل مانند انواع سبدها و محصولات حصیری را خرید کنید یا سراغ گبه و گلیم بروید. گبه و گلیم‌های این منطقه شهرت جهانی دارند و در روستاهای مختلف بافته می‌شوند.در گذشته گلیم‌ها بیشتر توسط روستاییان بافته می‌شد که تار آن را با موی بز که مقاومت بیشتری داشت و پود را با پشم می‌بافتند. عبابافی دیگر سنت بوشهری‌هاست و عباهایی که با پشم شتر بافته می‌شود از جمله گران‌ترین عباهایی است که می‌شود در این منطقه تهیه کرد.

فاطمه باباخانی

روزنامه‌نگار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید