تحلیل اقتصادنیوز از آمار رسمی امروز کرونا

ثبت رکورد مثبت کرونایی در بحرانی‌ترین دوران کرونا در ایران + نمودار

کدخبر: ۳۷۱۱۹۴
اقتصادنیوز: آمار وزارت بهداشت و درمان راوی ثبت رکورد میزان بهبودی روازنه در 14 آبان است. این در حالیست که با وجود روند صعودی بهبودی و فوتی های روزانه، کماکان رشد فوتی ها اندکی سریعتر از بهبودی است. در عین حال پرسش جدی تر آن است که وضعیت بستر ی ها و فشار بر کادر درمان در این روزها در چه مرحله ای قرار دارد؟
ثبت رکورد مثبت کرونایی در بحرانی‌ترین دوران کرونا در ایران + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز امروز 14 آبان 1399  روند رکورد شکنی های کرونا متوقف شد. با این حال هنوز میزان ابتلا بالاتر از 8 هزار نفر و میزان فوتی های روزانه بالاتر از 400 نفر هستند. این در حالیست که میزان بهبودی های روزانه در بالاترین میزان خود قرار دارد. اما این رکورد به تنهایی نمی تواند تصویری دقیق را از وضعیت بحران کرونای ایران ترسیم کند. از همین رو مقایسه روند بهبودی ها و فوتی های کرونا از یک سو و از سوی دیگر بررسی متغیر هایی چون نسبت ابتلا به تست، قاب کرونا را کاملتر میکنند. در این خصوص این پرسش نیز قابل تامل است که با افزایش این حجم از بیماری فشاری را که کادر درمان متحمل میشود دستخوش چه تغییراتی شده است؟

 در پاییز امسال با اوج گیری بیماری کرونا در ایران میزان ابتلا و تستی های کرونایی روندی رو به افزایش داشته اند. به طور موازی با افزایش ابتلا ها میزان فوتی های کرونایی نیز جهشی جدی را تجربه کرده اند. در همین راستا چند روزی است که آمار ابتلای روزانه از مرز 8 هزار نفر گذشته و هنوز بالای این محدوده قرار دارد. میزان فوتی ها نیز در همین بازه زمانی ارقامی را تجربه می کند که همگژی بالاتر از مرز 400 نفر هستند. در میان این آمار های سیاه میزان بهبودی روزانه در چه حدی قرار دارد؟

رکورد میزان بهبودی روزانه با رشدی کمتر از فوتی ها

وزارت بهداشت و درمان هر روز آماری را از وضعیت کرونا در ایران گزارش می دهد که بخشی از این آمار معطوف به کل بیمارانی است که تاکنون بهبود یافته اند.

از این آمار می توان میزان بهبود یافته روزانه را استخراج کرد. طبق این آمار میزان بهبود یافته های روزانه در بیشترین میزان روزانه خود قرار داردو  به حد 5 هزار نفر نزدیک شده است.

اما مقایسه ای که می تواند دقیقتر میزان بهبودی و فوتی ها را بررسی کند مقایسه این دو روند در مقیاس روزانه است. در این خصوص میزان بهبودی های روزانه در کوتاه مدت روندی معکوس را در قیاس با روند فوتی ها داشته است. 

این در حالی است که این روند در بازه های بلند مدت از ابتدای پاییز به طور موازی همسو با فوتی ها رو به افزایش بوده است. 

نکته دیگری که در این زمینه مهم به نظر می رسد آن است که روند فوتی های روزانه کمی سریعتر از بهبودی روزانه رشد می کند و در صورتیکه این روند کنترل نشود می تواند اثرات نگران کننده ای را در ادامه به همراه داشته باشد.

کرونا 14 آبان

بالاترین میزان ابتلا به تست 

از دیگر آمارهای روزانه ای که وزارت بهداشت و درمان در اختیار رسانه ها قرار می دهد میزان ابتلا و آزمایش به صورت کلی و روزانه است. هنگامی که میزان آزمایش های هر روز را به مبتلایان همان روز تقسیم می کنیم می توانیم بر این اساس میزان شیوع کرونا در ایران را بررسی کنیم.

در بررسی این آمار مشاهده می شود که در میانه بهار 10 درصد از آزمایش های روزانه کرونا پاسخ مثبت داشته اند. این در حالی است که رفته رفته این روند در اواخر تابستان در حال کاهش بود . پس از آن با شروع پاییز و گسترش کرونا این روند افزایشی بی سابقه پیدا کرد تا آنجا که در روز گذشته به بالاترین میزان خود در تمام مدت 8 ماهه شیوع کرونا رسید. این رقم در روز گذشته با 25 درصد، رکورد این شاخص کرونا به حساب می آید که امروز با کمی کاهش به 23 درصد تنزل پیدا کرده است.

کرونا 14 آبان

روند صعودی فشار کادر درمان

نمای دیگری از آمار های کرونایی را می توان از میزان بستری های کرونایی گرفت. مجموع بستری های روزانه در دو بخش قرار میگیرند بیماران وخیم و بستری های روزانه کرونایی.

این رقم می تواند نشانه ای از میزان فشار بر کادر درمان باشد. در همین راستا درابتدای پاییز این رقم برابر با 5 هزار و 740 نفر بود. رفته رفته با شدت گرفتن این بیماری در پاییز، روز گذشته با حد 8 هزار و 672 نفر رکورد بستری های روزانه در بیمارستان ها به ثبت رسید. این میزان اکنون نسبت به روز گذشته اندکی کاهش پیدا کرده است. اما هنوز بالاتر از مرز 8 هزار نفر قرار دارد.

درنهایت با وجود آنکه میزان بهبودیافتگان روزانه کرونا در امروز به بالاتریت حد روزانه خود رسیده اما روند فوتی ها رشدی سریعتر به خود گرفته اند. از سوی دیگر روند مجموع بستری های روزانه در بیمارستان ها نیز آماری نگران کننده به نظر می رسد به خصوص که روند ها نشان از صعودی بودن این شاخص در روز های آتی دارند.

آمار و ارقام کرونایی نیز در کنار داده های دیگر حاکی از فشاری است که در پاییز بیش از روزهای گذشته به کادر درمان وارد می شود.  از همین رو سیاست گذاران در حوزه اجتماعی و درمانی بایستی توجه ویژه ای را در زمینه پیشگیری بیشتر از شیوع این بیماری ، رشد تجهیزات پزشکی و تقویت کادر درمان داشته باشند.

کرونا 14 آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید