پلی‌استیشن پنج در ایران با چه قیمتی فروخته می‌شود؟

کدخبر: ۳۷۷۵۰۹
اقتصادنیوز: کنسول تازه سونی یعنی پلی استیشن ۵ یا همان PS5 یک‌هفته پیش در بازار ایران آفتابی شد؛ تنها چند روز بعد از شروع عرضه در بازار‌های جهانی.
پلی‌استیشن پنج در ایران با چه قیمتی فروخته می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب در روز‌های اول این دستگاه بازی را حدود ۵۰ میلیون تومان می‌فروختند و حالا پس از هفت، هشت روز قیمت آن به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است، اما این عدد هنوز بالاست، چون محاسبه‌ها نشان می‌دهد سونی قیمت مصرف‌کننده این کنسول را حدود ۵۰۰ دلار تعیین کرده و با توجه به نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان دلار، PS5 نمی‌تواند در ایران بیشتر از ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان فروخته شود. فکر می‌کنید چه عواملی باعث گرانفروشی پلی استیشن ۵ در ایران شده و قیمت این کنسول بازی چه زمانی در بازار داخل کشور منطقی می‌شود؟ قرار است در این گزارش جواب این سوال‌ها را پیدا کنیم.

اختلاف قیمت پلی‌استیشن ۵ در ایران با سایر نقاط دنیا

قیمت کنسول پلی‌استیشن ۵ سونی در بازار‌های جهانی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است. یعنی اگر دلار را با احتساب سود واردکننده، دلال و فروشنده ۳۰ هزار تومان فرض کنیم، PS5 باید در ایران نهایتا ۱۵ میلیون تومان فروخته شود. خودتان که بهتر می‌دانید؛ هر کالای جدیدی به‌خصوص در حوزه دیجیتال به‌محض آفتابی شدن در بازار ایران بر اثر تب و جو قیمت نجومی پیدا می‌کند. این مورد را زمان ورود آیفون‌های جدید اپل به وضوح مشاهده می‌کنیم. دو برابر، سه برابر. حالا به‌نظر می‌رسد پلی استیشن جدید سونی معروف به PS5 دچار تب شده باشد. دو برابر، سه برابر.

مرور آگهی‌های اینترنتی نشان می‌دهد فروشندگان با توجه به همین مسئله در روز اول ورود این دستگاه به ایران، PS5 را با قیمتی بین ۳۰ تا ۴۸ میلیون تومان پیشنهاد می‌دادند. اولین منتشرکنندگان آگهی‌های فروش پلی‌استینشن ۵ ادعا می‌کند دستگاه آکبند است و آن را با لوازم کامل به قیمت توافقی می‌فروشند. این یعنی برای خریدار دام پهن کرده تا هرکی بیشتر طلبه است، پول بیشتری پرداخت کند. همان روز‌های اول سه، چهارتا آگهی دیگر منتشر شد که در آن‌ها قیمت حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بود، اما وقتی با شماره‌های اعلام شده تماس می‌گیریم، می‌گویند فروش رفته. احتمالا از این فروشنده‌هایی هستند که می‌خواهند در اصطلاح قیمت‌شکنی کنند. شاید هم آدم‌های تنهایی که می‌خواهند زنگ‌خور تلفن‌همراهشان را بالا ببرند. کسی چه می‌داند؟


از همان روز اول ورود PS5 به ایران آگهی‌هایی هم به‌عنوان خریدار به‌ثبت رسیده است. منتشرکنندگان آن‌ها می‌گوید برای خرید PS5 حاضر هستند ۱۵، ۱۶ میلیون تومان وجه رایج مملکت را پرداخت کنند. کسی به آن‌ها زنگ نزده و پیشنهادی مطرح نشده است. لابد فروشنده‌ای که واقعا پلی‌استیشن ۵ دارد حاضر نیست مطاع گرانبهای خود را با این قیمت بفروشد. حداقل الان حاضر نیست این کار را بکند. فعلا دور، دور فروشنده‌هاست.

فروشنده‌های ایرانی اول قیمت PS5 را ۴۸ میلیون تومان اعلام می‌کردند و بعد قیمت را پایین آوردند؛ هر بار حدود یک میلیون

طی روز‌های بعد تعداد آگهی‌های فروش افزایش پیدا کرد. یعنی دست زیاد شده و فروشنده واقعی زیاد است. قیمت‌ها در این دسته آگهی‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان می‌رسبد. البته که بیشترشان به کلمه توافقی مزین شده‌اند یعنی زنگ بزن تا هرطور شده با هم کنار بیاییم، اما حداقل در چند روز اول هیچکدامشان زیر ۳۵ میلیون تومان فروشنده نبودند.


کانال‌های تلگرامی هم دستی بر آتش دارند. این کانال‌ها متعلق به فروشندگان بازی و کنسول است و هرکدامشان سابقه و قدمتی دارند. دنبال‌کنندگان آن‌ها معمولا مشتری‌های قدیمی‌شان هستند و قیمتی که در این دسته کانال‌ها اعلام می‌شود به‌قیمت واقعی بازار نزدیک‌تر است. چندتایی از آن‌ها را که اطمینان داریم آگهی‌شان سرکاری نیست، چک می‌کنیم. در روز‌های اول عرضه PS5 قیمت را ۴۸ میلیون تومان اعلام می‌کنند و در روز‌های بعد مدام قیمت را پایین می‌آورند. هر بار حدود یک میلیون تومان!


در هفته گذشته، اما دلار حداقل حدود پنج هزار تومان ارزان شد؛ یعنی قیمت فعلی دلار را باید بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در نظر بگیریم. با این حساب قیمت پلی‌استیشن در گران‌ترین حالت ۱۳ میلیون تومان می‌شود. بیایید سری به بازار بزنیم و ببینیم در آگهی‌های اینترنتی، PS5 سونی را چقدر می‌فروشند. با گذشت حدود یک هفته از ورود پلی‌استیشن ۵ به بازار ایران، فروشنده‌ها فیتیله قیمت را پایین کشیده‌اند. در کانال‌های تگرامی حرف از اعدادی مثل ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این رقم را باید کف بازار در نظر گرفت، اما قیمت PS5 در آگهی اینترنتی سایت‌هایی مثل دیوار دور و بر ۳۰ میلیون تومان می‌چرخد. بعضی‌ها هم با این عدد بازی می‌کنند و پیشنهاد‌های خود را باذکر قیمت‌هایی مثل ۲۹۲۰۰۰۰۰ تومان و ۲۹۳۹۹۰۰۰ تومان به ثبت می‌رسانند. کمترین عددی که ما به چشم دیدیم ۲۴ میلیون تومان بود. کنترلر‌های کنسول PS5 هم به‌شکل فراوان در بازار با قیمت حدود سه میلیون تومان به‌چشم می‌خورد.

PS5 چگونه وارد ایران می‌شود؟

عرضه جهانی کنسول پلی استیشن ۵ در روز ۲۲ آبان ماه به شکل رسمی آغاز شده است. فعالان بازار کنسول معمولا چند روز قبل شروع عرضه جهانی با رفقای خود در دبی امارات هماهنگ می‌کنند و کالا را به‌صورت پارت‌های بزرگ خریداری می‌کنند. در این معامله قیمت، کمتر از چیزی که ما انتظار داریم خواهد بود. پس کسی که چند صد دستگاه کنسول بازی PS5 به صورت عمده خریداری کرده همچنان می‌تواند حتی با تعیین قیمت ۴۰۰، ۵۰۰ دلاری مورد نظر سونی برای مصرف‌کننده، معامله سودآوری داشته باشد. دستگاهی که به خرده‌فروش می‌رسد، همچنان در همین محدوده قیمت تمام شده یعنی ۱۳ تا ۱۵ میلیون است، اما انقدر دلال و واسطه این وسط وجود دارد که هر کدام چند درصد به معنی چند میلیون روی آن می‌کشند و به‌نفر بعدی می‌دهند

ماجرای اولین خریداران PS5 در ایران

اولین خریداران پلی استیشن ۵ در ایران خیلی خوش‌شانس نبوده‌اند. آن‌ها احتمالا چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند تا جدیدترین کنسول بازی ویدئویی سونی را تنها یک هفته پس از عرضه جهانی و سه، چهار روز بعد ورود به ایران صاحب شوند. به‌خاطر این هیجان هم که شده به رسم معمول عکسی به یادگاری گرفته اند. سه‌نفری! معلوم نیست کنسول مال کدامشان است یا سه‌تایی با هم پول‌هایشان را روی هم گذاشته‌اند یا اصلا از رفقای فروشنده بوده‌اند و به‌خواست او مجبور شده‌اند برای بازارگرمی تن به‌گرفتن عکس بدهند. به‌همین خاطر در اینکه آن‌ها اولین خریدارن پلی‌استیشن ۵ در ایران باشند، قطعیتی درکار نیست، اما چون در توضیح عکس منتشر شده از آن‌ها آمده «اولین خریداران کنسول پلی‌استیشن ۵ در ایران»، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. خیلی‌ها با این عکس سوخی کردند. یک نفر که از ذوق و قریحه بیشتری برخوردار بوده، عکسی مشابه در کنار عکس خریداران ایرانی پلی‌استیشن گذاشته و ادعا می‌کند این سه‌نفر طراحان و سازندگان اصلی کنسول بازی PS5 هستند. بعد قیافه و ژشت افراد حاضر در عکس را مقایسه کرده تا به نتیجه دلخواه خودش برسد. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم هر دو تا عکس را با توضیحات کوتاه زیر آن دست به‌دست می‌کنند، اما اگر این عکس بازارگرمی یک فروشنده نباشد، آن‌ها حدود ۴۰ میلیون برای خرید دستگاه پول داده‌اند. آن را به خانه برده‌اند و خب حالا چی؟ می‌توانند نهایتا آن را به تلویزیون وصل کنند و به پنل و منوی دستگاه نگاه کنند. دیسک‌های بازی پلی استیشن ۵ هنوز به ایران نرسیده و کسی که آن‌ها را بخرد، می‌تواند به‌صورت دیجیتال بازی نصب کند. شرکت الکترونیک آرتس اعلام کرده بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ برای پلی‌استیشن ۴ عرضه کرده را با استفاده از یک به‌روزرسانی رایگان می‌توان در پلی‌استیشن ۵ هم استفاده کرد. تعداد دیگری از تولیدکنندگان هم گفته‌اند اگر بخش‌هایی از بازی‌ها را روی PS4 انجام داده‌اید، می‌توانید ادامه‌اش را روی PS5 پیش ببرید، اما برای ما در ایران اوضاع به‌این سادگی و شیرینی نیست. با توجه به سرعت اینترنت در کشور باید کلی زمان و وقت صرف دانلود بازی‌ها و انتقال فایل Save آن‌ها بکنید.

کاهش قیمت کنسول بازی PS4

فروشنده‌های مدل قدیمی یعنی PS4 از دو هفته قبل به پیشواز PS5 رفته‌اند. برای اینکه کنسول‌های قدیمی روی دستشان باد نکند آن‌ها را با تخفیف می‌فروشند. قیمت جهانی PS4 همان ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است، اما در ایران این کنسول بدون احتساب تخفیف حدود ۱۱ میلیون تومان و با احتساب تخفیف تا هشت، ۹ میلیون تومان می‌رسد. همین معادله ساده می‌تواند قیمت نهایی فروش کنسول جدید را نشانمان دهد. حداکثر ۱۵ میلیون تومان و در حالت عادی حدود ۱۰ میلیون تومان. پس وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، تب ورود PS5 فروکش کرد و هیجان خوابید می‌توان آن را با قیمت کمتری خریداری کرد. همان ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومانی که از اول گفتیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید