توافق هسته‌ای ایران محور نشست منامه

کدخبر: ۳۷۷۴۸۳
توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی و اقدام ها برای آشتی قطر با چهار کشور تحریم کننده آن (عربستان، بحرین، امارات و مصر) مهمترین موضوعات مطرح شده در روزهای اول و دوم شانزدهمین کنفرانس «گفت وگوی منامه» بود که با حضور شماری از وزرای خارجه چند کشور برگزار شد.
توافق هسته‌ای ایران محور  نشست منامه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، قرار است در این کنفرانس که از روز جمعه به مدت سه روز در منامه پایتخت بحرین فعالیت خود را آغاز کرده، موضوعات مربوط به تهدیدات امنیتی خاورمیانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.   

در این کنفرانس افزون بر پرونده هسته‌ای ایران و بازگشت آمریکا به «برجام» همچنین آشتی قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، موضوعات دیگری از جمله امنیت عراق، سوریه و مقابله با شیوع «ویروس کرونا» مورد توجه قرار گرفت و برخی از مقامات کشورهای دعوت شده در باره این موضوعات اظهار نظر کردند.    

در این نشست «عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین نیز با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس آماده مذاکره با تهران هستند، درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: نیاز مهمی به بررسی توافق هسته‌ای و مذاکره در این باره وجود دارد.  

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هیچگونه مذاکره‌ای در باره توافق هسته‌ای صورت نمی‌گیرد و طرف‌های غربی باید به تعهدات خود در این خصوص پایبند بوده و آن‌ها را اجرایی کنند. 

وزیر خارجه بحرین با بیان اینکه منطقه و جامعه جهانی قادر به حفظ امنیت در خاورمیانه هستند، تاکید کرد که کشورهای منطقه باید برای تحقق منافع ملت‌ها با هم همکاری‌ها و همراهی داشته باشند. 

وی در ادامه با اشاره به مساله فلسطین ادعا کرد که بعد از توافق‌های حاصله با رژیم اسرائیل تماسی از وزیر خارجه فلسطین دریافته و او نیز تاکید کرده که موضع بحرین در قبال مسئله فلسطین کاملا روشن است. 

الزیانی افزود: ما طبق طرح «صلح عربی» خواهان تشکیل دو کشور هستیم و هر دو طرف را به نشستن پای میز مذاکره دعوت می‌کنیم.  

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه قادر به شناسایی منافع و انگیزه‌های طرف‌های خارجی هستند، در حالی که جامعه بین‌المللی می‌تواند بصورت گسترده‌تر تصورات و چالش‌های کشورهای خاورمیانه را درک کنند و امروزه، تقریباً هیچ طرف از طرف‌های امنیتی در خاورمیانه وجود ندارد که به امنیت جهانی فکر نکند. 

وزیر امور خارجه بحرین ادامه داد:  تهدیدهای خاورمیانه ناشی از فعالیت کشورهای مخرب، درگیری‌های حل نشده یا بازیگران غیر دولتی است و این چالش‌های امنیتی منطقه می‌تواند به طور مستقیم بر امنیت جهان تأثیر بگذارد. 

وی با بیان اینکه ماهیت روابط بین‌المللی با امنیت منطقه‌ای به طرز نامحسوسی تغییر کرده است، افزود: امروز تمرکز بر تامین امنیت و ثبات خاورمیانه به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی امنیت جهانی است.  

الزیانی اضافه کرد: کسانی که با مفهوم صلح در منطقه مخالف هستند، به هر طریق ممکن امنیت خاورمیانه و در نتیجه امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کنند و این امر ما را ملزم می‌کند تا منطقه را از چنین تهدیدهایی محافظت و برای حفظ امنیت خود و جلوگیری از تهدیدهای آن تلاش کنیم. 

وزیر خارجه بحرین ادامه داد: کشورهای منطقه به یک عامل بازدارنده امنیتی انعطاف‌پذیر همراه با بازدارنده الکترونیکی و فعال اقتصادی و دیپلماتیک در حدی نیاز دارند که مخالفان ما متوجه شوند که ما در مجموع از ابزارهایی برای پاسخگویی موثر و متناسب به هرگونه حمله برخورداریم.  

 «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس مدعی شد که کشورش به تعهدات خود برای تقویت امنیت خلیج فارس در چارچوب وجود یک شورای همکاری یکپارچه‌تر و در چارچوب همکاری قوی برای کشورهای عربی خلیج فارس ادامه می‌دهد. 

 وی در سخنانی تبلیغاتی افزود: عربستان تعهد بزرگ خود را نسبت به جامعه بین‌المللی نشان داده، به ویژه اینکه با مشارکت در نشست «گروه 20 » متعهد به پرداخت 11 میلیارد دلار جهت حمایت از اقتصاد جهانی و حمایت از تولید واکسن کرونا و همچنین هدایت 14 میلیارد دلار به کشورهای فقیر که تحت تأثیر بیماری همه‌گیری کرونا قرار دارند، شده است. 

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به اینکه کشورش همه اقدامات پیشگیرانه را برای اطمینان از عدم شیوع بیماری کرونا اتخاذ کرده است، افزود: کرونا درسهای زیادی از جمله نیاز به هماهنگی و همکاری بین همه کشورها برای ساختن آینده‌ای بهتر و بهبود اقتصاد جهان به ما نشان داد که باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه بدون همکاری جهانی آینده‌ای وجود ندارد و همکاری بین‌المللی ضروری است، اضافه کرد: ما بر روی انجام کار مشترک برای آینده‌ای بهتر متمرکز شده‌ایم و تاکید می‌کنم که ما برای تهیه واکسن و اطمینان از توزیع سریع و روان آن در جهان و ارائه به کشورهایی که بیشترین نیاز را دارند، به همکاری خود ادامه خواهیم داد. 

بن فرحان در این کنفرانس نیز با بیان اینکه در مذاکرات مربوط به پایان بحران بوجود آمده از سال ۲۰۱۷ میان قطر و همسایگانش، پیشرفت‌های حاصل شده است، گفت: ریاض امیدوار است به زودی توافقی به دست بیاید که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد. 

همچنین وزیر امور خارجه عراق خواهان پاسداری از امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شد و گفت که تامین امنیت کشورها نیازمند تلاش‌های گروهی گسترده است. 

 «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی منامه تصریح کرد: آمیختگی و درهم تنیدگی‌هایی که جهان ما در سطح روابط بین‌الملل خود شاهد آن است، هیچ کشوری را از چالش‌ها در امان نمی‌دارد. 

وی خواهان "پاسداری از امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و تحقق نیازهای آن" شد و تاکید کرد: سلامت کشورها و امنیت ملت‌های آن نیازمند تلاش‌های گروهی بزرگی است که در آن کشورها مشارکت می‌کنند و مسئولیت‌ها و تعهدات خود را برعهده می‌گیرند تا فضای همزیستی مسالمت‌آمیز و ثبات دائم حاکم شود. 

فواد حسین اضافه کرد: نبود سازوکارهای حل مناقشات در منطقه باعث شده که خاورمیانه از بحرانی‌ترین و پرتنش‌ترین مناطق جهان باشد و این امر باعث بی‌ثباتی شده که آثار و پیامدهای خودش را برجای گذاشته است. در صدر این بحران‌ها، مسئله فلسطین و حق تعیین سرنوشت این ملت براساس اراده و چشم‌انداز رهبرانش و نیز درگیری‌ها در سوریه و لیبی و لبنان قرار دارد. 

فواد حسین گفت: تحکیم ارکان ثبات در منطقه خاورمیانه تنها در صورت دنبال کردن سیاست‌های ثابت و واقعگرایانه و دائمی برای حل کانون‌های درگیری و خاموش کردن شعله بحران‌ها در منطقه با راههای مسالمت‌آمیز محقق خواهد شد. 

وزیر خارجه اردن نیز درباره چالش‌های منطقه‌ای و تلاش‌ها برای حل مناقشات در چارچوب اجلاس امنیتی منامه مدعی شد که کشورهای عربی خواهان روابط با ایران بر اساس اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر هستند. 

 «ایمن الصفدی» همچنین اضافه کرد که مشارکت کشورهای عربی و در نظر گرفتن منافع آن‌ها در هر تلاشی برای تنظیم مجدد روابط با ایران حائز اهمیت است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشدید تلاش‌ها به منظور دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت بحران سوریه در راستای حفظ وحدت و انسجام این کشور و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور تاکید کرد. 

وزیر خارجه اردن همچنین بر لزوم مدنظر قرار دادن دیدگاههای موثر برای حل بحران که تضمین کننده امنیت سوریه و وحدت و ثبات آن باشد، تاکید و گفت که راهبرد روشنی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و اعراب باید در ترسیم این راهبرد در راستای تضمین دستیابی به یک راه حل سیاسی سهیم باشند.  

الصفدی همچنین در مورد مسئله فلسطین خاطرنشان کرد که صلح عادلانه و جامع مبتنی بر راه حل دو کشور به منظور تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، یک گزینه «استراتژیک عربی» است. 

وی درباره عراق نیز بر اهمیت حفاظت از این کشور در برابر پیامدهای هرگونه اختلاف منطقه‌ای در راستای تقویت امنیت عراق و منطقه تاکید کرد و گفت: در عراق دولت در تلاش برای بازسازی و ثبات است و باید از آن حمایت کرد. 

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: عراق پیروزی بزرگی بر تروریسم کسب کرد و باید همه ما در کنار برادران خود در عراق باشیم و باید از تلاش‌های دولت این کشور جهت بازسازی و تحکیم امنیت و ثبات و پاسداری از حاکمیت کشور و دور نگه داشتن آن از هرگونه مقاصد یا پیامدهای منطقه‌ای حمایت کنیم. 

وی افزود: خطر تروریسم همچنان پابرجاست و این امر نیازمند مقابله با آن با روشی فراگیر است و تروریسم دشمن مشترکی است که هیچ ارتباطی با اسلام، ارزش‌های صلح و تسامح و احترام به دیگری و محبت ندارد. 

وزیر امور خارجه کره جنوبی هم با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا امنیت مردم جهان را به خطر انداخته است، بر همکاری کشورها برای غلبه بر این بحران تاکید کرد.  

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی، «کانگ کیونگ هو وا» وزیر خارجه این کشور نیز در سخنرانی خود در کنفرانس منامه گفت که بیماری کرونا از چالش‌های متعدد و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی به طور همزمان رونمایی کرد. 

وزیر امور خارجه کره جنوبی افزود: برای تقویت قدرت مقابله با این چالش بهداشتی، به تلاش برای تقویت پادمان‌های توزیع عادلانه واکسن، حمایت از اقدام‌های بشردوستانه و حاکمیت بین‌المللی در راس سازمان جهانی بهداشت است. 

کانگ بر تبادل اطلاعات اساسی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و  انجام همکاری‌های بهداشتی در شمال شرق آسیا تاکید کرد. 

وی گفت که دولت کره جنوبی به همکاری خود با جامعه جهانی برای حل مسائل مختلف بین المللی به ویژه مقابله با بیماری کرونا، تغییرات آب و هوایی، تروریسم و ​تقویت ​امنیت در شبکه اینترنت ادامه خواهد داد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید