امروز ،طوفان خورشیدی به اوج خود می رسد/ اثرات این پدیده بر سلامت چیست؟

کدخبر: ۶۲۴۲۲۰
اقتصاد نیوز :بر اساس پیش‌بینی کارشناسان یه طوفان خورشیدی قدرتمند که به سمت سیاره ما درحال حرکت است امروز به اوج خود می رسد در این مطلب توضیحاتی درباره تاثیر این پدیده بر سلامت و تغییراتی که بر سطح زمین می گذارد ارائه شده است.
امروز ،طوفان خورشیدی به اوج خود می رسد/ اثرات این پدیده بر سلامت چیست؟

طوفان خورشیدی یا طوفان ژئومغناطیسی چیست ؟

به گزارش اقتصاد نیوز ، شاید فکر کنید خورشید، ستاره‌ای پایدار و بدون هیچ رخداد مهمی در سطح آن است. اما خورشید، همان آتش زیر خاکستر است. یک دانشمند در سال ۱۸۵۹ میلادی معادل دهم شهریور سال ۱۲۳۸ شمسی، متوجه نشانه‌هایی از تلاطم و آشوب در سطح خورشید شد. برج‌‌هایی از گازهای سوزان به صورت امواج دریا به سمت بالا حرکت کردند. دمای گازهای سوزان به بیش از میلیون‌ها درجه سلسیوس رسید. در میان این آشفتگی، ناحیه تاریک و عجیبی ظاهر شد. این ناحیه تاریک، خوشه‌هایی از لکه‌های خورشیدی با اندازه‌ای در حدود ۲۰ برابر زمین است. خورشید از این ناحیه فوران می‌کند. دانشمندان به این فوران، پرتاب جرم تاجی می‌گویند. پس از این فوران، بیش از میلیاردها تن ذرات خورشیدی به سمت ما پرتاب می‌شوند. ذرات باردار قرار گرفته در انفجارهای خورشیدی، مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن در لایه بالایی جو زمین را برانگیخته می‌کنند. در اثر این برانگیختگی، نورهای رنگارنگی به نام شفق قطبی ،به هنگام شب در آسمان دیده می‌شوند.

برخی منابع اعلام کردند یک طوفان مغناطیسی بسیار قدرتمند به سمت سیاره ما در حال حرکت است که پس از یک شعله جدید خورشیدی بوجود آمده است و این طوفان امروز به اوج خود می‌رسد. کارشناسان چنین نوساناتی را حداکثر ممکن ارزیابی می کنند  و هشدار می دهند ممکن است این پدیده باعث  تهوع، سردرد، افزایش ضربان قلب و ضعف عمومی شود.

آیا طوفان خورشیدی منجر به قطع کامل اینترنت جهانی می شود ؟

به گزارش خبرآنلاین، طوفان‌های ژئومغناطیسی بر اساس مقیاسی از قدرتشان، از G1 (کوچک) تا G5 (شدید) اندازه‌گیری می‌شوند. قدرت طوفان بستگی به قدرت جرم تاجی دارد که باعث آن می‌شود.انتظار می رود طوفان خورشیدی امروز G2 یا G3 باشد. که می‌تواند منجر به وقوع چندین پدیده عجیب در سطح زمین شود. شبکه های برق ممکن است با مشکلات ولتاژ مواجه شوند، انتقال امواج رادیویی می‌تواند درهم ریخته شود، و ماهواره‌هایی که در نزدیکی زمین در حال چرخش هستند ممکن است شاهد افزایش کشش باشند که نیاز به تنظیم مدار دارد.

 ارتباطات و ناوبری GPS مختل می‌شود. پروازهای هوایی در عرض‌های جغرافیایی بالا مستعد دوز تشعشع هستند و نیاز به لغو یا تغییر مسیر دارند و خطری برای ماهواره‌ها و فضانوردان است.طوفان‌های ژئومغناطیسی قوی‌تر همچنین می‌توانند باعث شوند که شفق‌های قطبی بیشتر و بیشتر در جنوب قطب شمال دیده شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید