نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از دوم آبان آغاز هر دهه

مذاکرات ایران و فرانسه برای حل اختلاف‌های مالی / استفاده از ریال در تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس

کدخبر: ۳۶۸۶۹۸
​​​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات دوم آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:مذاکرات ایران و فرانسه برای حل اختلاف‌های مالی / استفاده از ریال در تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس/هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی؛ 500 هزار تومان/ درآمد 6600 میلیارد تومانی دولت از ایرانسل
مذاکرات ایران و فرانسه برای حل اختلاف‌های مالی / استفاده از ریال در تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم آبان 1350؛ طرح بزرگ خانه‌سازی دولت به‌زودی اجرا می‌شود

20 هزار آپارتمان و واحد در تهران و شهرستان‌ها تا سال آینده ساخته می‌شود.در مرحله اول در تهران 10 هزار واحد مسکونی به‌صورت آپارتمان و در شهرستان‌ها 10 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است که اعتبارات آن تامین گردیده و به‌زودی فعالیت ساختمانی آن شروع خواهد شد و قرار است تا پایان برنامه چهارم یعنی تا سال آینده ساخته شود.

بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مسکن تمایل فراوانی نشان داده و ظرف یک ماه گذشته تقاضاهای متعددی برای خانه‌سازی تسلیم دولت کرده است.

اطلاعات 2 آبان 1350

دوم آبان 1360؛ اعلام سیاست‌های کلی و اولویت‌های بودجه 1360

فشار گسترده نیروهای ارتجاعی و امپریالیستی از طریق اعمال تحریم اقتصادی و تحمیل جنگ ناخواسته ازجمله مشکلاتی که از خارج از کشور اقتصاد را متاثر ساخته است.

بودجه سال 61 باید تماما در جهت رفع یا تخفیف مشکلات اقتصادی و تغییر مثبت شاخص‌ها تهیه شود و سال 61 را بدل به سال «رشد اقتصادی» بنماید.

اولویت‌های بودجه عبارتند از: اجرای پروژه‌های تولیدی، نیمه‌تمام و در دست اجرا، صنایع نظامی، بازسازی مناطق جنگی

بر این اساس سیاست‌های کلی بودجه عبارتند از:

تداوم سیاست صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری‌های تولیدی، بازگشت جنگ‌زدگان، افزایش درآمدهای غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، ذخیره کالاهای اساسی، ایجاد و گسترش نظام تعاونی در بخش‌های اقتصادی-اجتماعی

اطلاعات 2 آبان 1360

دوم آبان 1370؛ مذاکرات ایران و فرانسه برای حل اختلاف‌های مالی

محمود واعظی، معاون اروپا و آمریکایی وزارت امور خارجه برای ادامه مذاکرات با مقامات فرانسوی به‌منظور حل و فصل مشکلات موجود در توافقنامه‌های بین دو کشور، دیروز در راس هیاتی وارد پاریس شد.

رولان دوما، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به سفر آقای محمود واعظی به پاریس تاکید کرد ایران و فرانسه برای دستیابی به توافقنامه‌ای در زمینه حل اختلافات مالی در «دو مورد» با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.به گفته وی، مورد مهم اختلاف به مساله حق و یا عدم حق ایران برای دستیابی به «اورانیوم» مربوط می‌شود.

رولان دوما، اختلاف دوم میان ایران و فرانسه را در زمینه مالیات ذکر کرد.یادآور می شود، ایران در سال 1974 میلادی وامی به میزان یک میلیارد دلار برای تامین ]سرمایه[ تاسیس شرکت «اوردیف» در اختیار کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه قرار داده بود.

براساس قرارداد اولیه، در زمینه اعطای این وام، ایران متعهد شده بود 10 درصدی از اورانیوم غنی‌شده توسط شرکت مزبور را برداشت کند.دولت فرانسه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از بازپرداخت کامل این وام به جمهوری اسلامی ایران، خودداری کرده و همین امر اختلافات عمده‌این بین دو کشور را به‌وجود آورده است.

فرانسه در پی یک‌سری مذاکرات طولانی و پیچیده تاکنون 630 میلیون دلار اصل وام را به جمهوری اسلامی ایران بازپرداخت کرده است. در حال حاضر مذاکرات برای بازپرداخت باقیمانده اصل وام (370 میلیون دلار) و بهره‌های معوقه در مورد  کل وام و محاسبه میزان خسارات وارده به برخی از شرکت‌های فرانسوی که قراردادهایشان با ایران در زمان انقلاب اسلامی به‌طور یکجانبه ازسوی ایران لغو شده است بین نمایندگان دو کشور همچنان ادامه دارد.

استفاده از ریال در معامله با کشورهای حاشیه خلیج فارس

‌در 7 ماهه اول امسال یک میلیارد و 470 میلیون دلار جهت واردات کالاهای اساسی برای سه وزارتخانه بازرگانی، کشاورزی و جهاد سازندگی گشایش اعتبار شده  است.

دکتر کاشان، معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مناسبات شروع اجرای سیاست‌های ارزی و ریالی هدف از اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی را گسترش مصرف ریال و افزایش قدرت آن برای انجام معاملات بین‌المللی ذکر کرد و گفت: این سیاست فقط مشمول کالاهایی می‌شود که با ارز شناور قابل‌ورود به کشور است و سیاست‌ها و ضوابط ارز رقابتی و دولتی کماکان مانند گذشته برقرار است.

معاون ارزی بانک مرکزی با اظهار این مطلب که از این پس گشایش اعتبار برای واردات کالا با نرخ شناور و براساس ریال انجام می‌گیرد، گفت: در اجرای این سیاست‌ها واردکنندگان کالا با نرخ شناور ملزم به پرداخت 65 درصد مبلغ اولیه هنگام ثبت‌سفارش به‌صورت ارزی نمی‌باشند؛ بلکه می‌توانند متناسب با اعتبارشان مبلغی را به ریال و حتی بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغی، ‌اعتبارات اسنادی لازم را برای واردات گشایش کنند. بنا بر گفته وی تسویه این نوع اعتبارها براساس نرخ روز معامله اسناد انجام می‌شود.

دکتر کاشان استفاده از ریال در معاملات بین ایران و کشورهای خلیج فارس را به‌عنوان محور اصلی این سیاست‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه عرضه ریال در اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی به‌صورت رسمی از کانال بانکی انجام می‌شود، فروشندگان کالا در کشورهای خلیج فارس می‌توانند کالاهای خود را به ریال فروخته و ریال‌های حاصله را با نرخ شناور در بانک‌های داخل کشور و یا مقیم خلیج فارس به سایر ارزها تبدیل کنند. همچنین واردکنندگان ایران می‌توانند آن دسته از کالاهایی را که با ارز شناور وارد می‌شود، از فروشندگان مقیم خلیج فارس به ریال خریداری کرده و برای آنها پرفورما به ریال دریافت کنند و گشایش اعتبار ریالی بکنند/

وی اضافه کرد: فروشندگان کشورهای خلیج فارس می‌توانند ریال خود را در حساب‌های داخلی کشور و یا در شعب بانک‌های ایرانی در حوزه خلیج فارس سپرده‌گذاری کنند و از سود سپرده نیز استفاده کنند. دکتر کاشانی ادامه داد: از این پس افراد در کشورهای خلیج فارس می‌توانند در شعب بانک‌های ما ارز خود را با نرخ شناور به ریال تبدیل کرده و آن را سپرده‌گذاری کنند. میزان سودی که به این سپرده‌ها تعلق می‌گیرد براساس همان سودی است که به سپرده‌ها در داخل کشور می‌دهیم.

اطلاعات 2 آبان 1370

 

دوم آبان 1380؛ طرح نوسازی صنایع تقدیم رئیس‌جمهوری می‌شود

طرح نوسازی صنایع که به‌منظور حمایت از صنعتگران و کارگران صنعتی و حل مشکلات آنها تنظیم شده طی همین هفته تقدیم رئیس‌جمهوری می‌شود.اسحاق جهانگیری افزود: اگر ما بخواهیم به توسعه صنعتی دست یابیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا دولت خود را از فعالیت‌های اقتصادی کنار بکشد.

تاکید ایران و قطر بر لزوم تثبیت قیمت عادلانه نفت

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و رئیس سازمان کنفرانس اسلامی در مجموعه سعدآباد تهران با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دیدار و درخصوص اوضاع جهانی به‌ویژه تحولات منطقه و بازار جهانی نفت گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. در این دیدار طرفین بر لزوم تثبیت قیمت عادلانه نفت در بازارهای جهانی و نیز تامین منافع همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تاکید کردند.

اطلاعات 2 آبان 1380

دوم آبان 1390؛ اعلام وصول استیضاح شمس‌الدین حسینی

دو خبر بد برای دولت، ارمغان جلسه علنی روز گذشته قوه‌مقننه برای قوه‌مجریه بود؛ «اعلام وصول رسمی استیضاح وزیر اقتصاد» و «تقدیم طرح استیضاح وزیر نیرو به هیات‌ رئیسه با 51 امضا». هیات رئیسه مجلس روز گذشته در شرایطی استیضاح شمس‌الدین حسینی با 28 امضا را پس از گذشت روزها، اعلام وصول کرد که طرح استیضاح وی 19 مهرماه سال‌جاری ازسوی طراحان آن تقدیم شده بود. این طرح اما با تعلل هیات رئیسه در اعلام وصول و منوط کردن آن به  ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 از فساد بانکی بزرگ به تاخیر افتاد.

هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی؛ 500 هزار تومان

فروش تراکم ساختمانی در تهران مشمول 13 درصد افزایش قیمت می‌شود.محاسبات انبوه‌سازان نشان می‌دهد هم‌اکنون هزینه ناشی از خرید تراکم در تهران بین 10 تا 15 درصد از کل هزینه ساخت‌و‌ساز را دربرمی‌گیرد؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت ساخت برای احداث هر مترمربع بنای مسکونی 500 هزار تومان است که حدود 80 هزار تومان از آن بابت خرید مجوز تراکم هزینه می‌شود.هزینه تراکم در مناطق شمالی شهر بعضا تا متری یک میلیون تومان هم برآورد می‌شود.

تغییر نرخ سود متناسب با تورم

رئیس‌کل بانک مرکزی از تغییر نرخ سود سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم با هدف تکمیل گام نیمه‌تمام اصلاح بسته پولی خبر داد.

محمود بهمنی تغییر نرخ سود اوراق مشارکت را اقدامی کمک‌کننده توصیف و اظهار کرد: اما برای کنترل بازار و برای برقراری ثبات، لازم است نرخ سود تمامی ابزارها متناسب با تورم تعدیل شود. رئیس شورای پول و اعتبار از اصلاح نرخ سود سپرده‌ها برای جذب بخشی از نقدینگی در بازار خبر داد، ‌گفت: تغییر نرخ سود سپرده‌ها در دستورکار قرار خواهد گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص افزایش نرخ ارز در بازار رسمی و شکاف ایجادشده میان قیمت دولتی و نرخ غیررسمی اظهار کرد: تقاضایی که در بازار ارز به‌وجود آمده بیش از آنکه تقاضای معاملاتی داشته باشد، ناشی از رفتار برخی مردم در انتخاب ارز به‌عنوان یک منبع پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است.

رئیس‌کل بانک مرکزی یکسان‌سازی قیمتی در بازار رسمی و غیررسمی را در گروی بازنگری در نرخ سود دانست و گفت: اگر نرخ سود متناسب با تورم تعدیل شود، نقدینگی به جای هجوم به برخی بازارها به نظام بانکی بازمی‌گردد.

لغو تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در حالی از سپردن کلیه اختیارات و اعمال‌نظر قیمت‌گذاری خودرو به این سازمان خبر داد که سازمان مذکور ضوابط جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تدوین کرده است.میرآخورلو در پاسخ به این پرسش که آیا نهایی شدن آیین‌نامه مذکور به تغییر در روش فروش منجر خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به آیین‌نامه مذکور روش قیمت‌گذاری خودرو تغییر خواهد کرد صفر تا صد تعیین قیمت خودرو تنها براساس حاشیه بازار نخواهد بود، بلکه اسناد و مدارک خودروسازان نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

درآمد 6600 میلیارد تومانی دولت از ایرانسل

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل در جشن 5 سالگی شرکت اعلام کرد: اجرای پروژه ایرانسل از معدود پروژه‌هایی بوده است که درآمد بالایی را برای دولت ایجاد کرده است.

دزفولی درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل در مدت فعالیت این اپراتور را 66 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این عدد درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل است و در آن درآمد دولت از طریق شرکت همکار ایرانسل ذکر نشده است، به گفته وی این درآمد با رشد سالانه ترکیبی 72 درصد روبه‌رو بوده است. مدیرعامل شرکت ایرانسل در ادامه اعلام کرد که از این مبلغ 35 هزار میلیارد ریال مستقیما توسط ایرانسل به خزانه واریز شده و ظرف 6 ماه اول سال‌جاری مجموع واریزی به خزانه دولت به 13 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. همچنین در این شرایط این شرکت موفق شده است 2/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

اطلاعات 2 آبان 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید