نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از سوم آبان آغاز هر دهه

بودجه سال 61 در جهت تامین نیازهای مستضعفین/ افزایش 86 درصدی صادرات محصولات نظامی ایران

کدخبر: ۳۶۹۰۲۶
​​​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات سوم آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:بودجه سال 61 در جهت تامین نیازهای مستضعفین/ افزایش 86 درصدی صادرات محصولات نظامی ایران/ نهاوندیان: دولت «گیوتین قیمت» را از سر بخش خصوصی بردارد
بودجه سال 61 در جهت تامین نیازهای مستضعفین/ افزایش 86 درصدی صادرات محصولات نظامی ایران

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

سوم آبان 1350؛ کارمزد وام‌های ساختمانی لغو شد

یک درصد کارمزد وام‌های بانکی رهنی ایران از دهم آبان‌ماه از بین خواهد رفت و از این تاریخ به بعد بانک رهنی بابت کارمزد وجهی دریافت نخواهد کرد. این اقدام به‌دنبال کاهش نرخ بهره‌های مختلف بانک رهنی صورت گرفته است در حقیقت علاوه‌بر تقلیل نرخ بهره وصول کارمزد هم که معادل یک درصد وام بود، لغو شده است.

حداقل ]نرخ[ بهره وام برای «شرکت‌های تعاونی مسکن» به میزان 6 درصد تعیین شده است. این گونه وام‌ها تاکنون سابقه نداشته است در حقیقت این وام برای آپارتمان‌سازی در حجم زیادی و برای طبقات کم‌درآمد خواهد بود. سازمان برنامه کسری نرخ بهره را که 2 یا 3 درصد می‌باشد، از اعتبارات خود می‌پردازد.

شیشه در بازار کم و گران است

کارخانه شیشه تهران مدتی است تعطیل شده و کارخانه شیشه قزوین نیز به‌تنهایی قادر به تامین شیشه دو میل مصرف داخلی نمی‌باشد و به همین جهت برای دریافت شیشه از کارخانه شیشه قزوین حداقل دو ماه فرصت لازم است. شیشه قزوین تا چهار روز قبل هر مترمربع دو میلی 82 ریال با بسته‌بندی تحویل می‌شد و هر مترمربع 77 ریال بدون بسته‌بندی بود. ولی در دو روز گذشته قیمت تحویل شیشه در کارخانه تغییر یافته و شیشه بدون بسته‌بندی هر مترمربع 82 ریال و بسته‌بندی شده 85 ریال می‌باشد.

اطلاعات 3 آبان 1350

سوم آبان 1360؛ بودجه سال 61 در جهت تامین نیازهای مستضعفین

دکتر محمد متقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:بودجه سال شصت و یک گام کوچکی در راه تامین نیازهای مستضعفین ایران است. این مطلب را وی در سمینار روسای دفاتر سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد.

وی افزود: دولت خط امام پس از پیروزی در دو مبارزه قبلی خود با امپریالیسم، تاکنون باید در صحنه اقتصادی با دشمن خود مبارزه کند و برای تدارک پیروزی در این جنگ مسوولیت تدوین نظام برنامه‌ریزی، تدوین ساخت اقتصادی و طرح‌های ضربتی درباره امکانات بالقوه مملکت بر عهده مسوولین برنامه و بودجه گذاشته شده است. وی در پایان گفت: ما برای انجام وظایف بسیار مهم خود سه اصل کلی تولید بیشتر، مصرف کمتر و بالا بردن استفاده از امکانات موجود و بالاخره رعایت نظم  انقلابی را همیشه باید در نظر داشته باشیم.

اطلاعات 3 آبان 1360

سوم آبان 1380؛ افزایش 86 درصدی صادرات محصولات نظامی ایران

سازمان صنایع دفاع و شرکت مادلکس وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌عنوان صادرکنندگان نمونه سال 1380 معرفی شدند. محصولات نظامی و غیرنظامی وزارت دفاع در حال حاضر به 41 کشور جهان صادر می‌شود.

در مراسمی که در روز ملی صادرات با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اقتصاد و دارائی و بازرگانی برگزار شد، لوح تقدیر ریاست جمهوری به مدیران عامل سازمان صنایع دفاع و شرکت مادلکس اعطا شد.

صادرات محصولات نظامی و غیرنظامی سازمان صنایع دفاع در سال 1379 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 86 درصد افزایش داشته است.

اعلام معادل ریالی ارز فروخته‌شده به خزانه

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام در سال گذشته 20 میلیارد و 524 میلیون دلار بود که 9 میلیارد و 3/24 میلیون دلار بیش از رقم مصوب است.

بنابراین گزارش، براساس مفاد ماده 60 قانون سومین برنامه توسعه و یکی از بندهای تبصره 29 قانون بودجه سال 79 از مازاد درآمد نفتی بالغ‌بر 6 میلیارد و 5/293 میلیون دلار به حساب ذخیره ارزی واریز شده است.

این گزارش می‌افزاید: بانک مرکزی علاوه‌بر مبلغ 5/39323 میلیارد ریال که بابت فروش ارز در سال 79 به حساب درآمد عمومی واریز کرد، در اجرای یکی از بندهای تبصره 29 و اصلاحیه آن نیز 5/13068 میلیارد ریال از محل فروش ارز مازاد درآمد نفتی در سال 79 به حساب تمرکز وجوه خزانه واریز کرده است.

در این گزارش آمده است: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 79 که طبق برنامه سوم معادل 6 درصد پیش‌بینی شده بود، به 7/5 درصد محدود شد. سهم هزینه‌های جاری در کل هزینه‌های دولت در سال 79 که در برنامه 4/77 درصد پیش‌بینی شده بود در عمل به 3/79 درصد رسید.

هزینه‌های عمرانی در سال 79 معادل 9/14 درصد نسبت به قانون بودجه و 4/9 درصد نسبت به پیش‌بینی برنامه سوم کمتر محقق شده است.

کسری بودجه دولت در سال 79 به 2/1287 میلیارد ریال بالغ شد که از محل برگشتی از پرداخت‌های سال‌های گذشته تامین شد.

اطلاعات 3 آبان 1380

سوم آبان 1390؛ بخش خصوصی در تنگنای توسعه

وزیر صنعت، معدن و تجارت قفل شدن بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات را در شرایط فعلی «طبیعی» ارزیابی و و اظهار امیدواری کرد که به‌زودی دستگاه قضایی پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی را نهایی کند تا بانک با فراغ بال بیشتری کار خود را انجام دهد.مهدی غضنفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک‌ها در شرایط انقباضی قرار دارند.

نهاوندیان: دولت «گیوتین قیمت» را از سر بخش خصوصی بردارد

موضع‌گیری اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مورد که «چیزی به اسم یارانه تولید به مفهومی که از آن انتظار می‌رود، وجود ندارد.» موجب شد که فعالان اقتصادی که از سال گذشته منتظر دریافت 30 درصدی یارانه تولید خود هستند. نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را فرصتی مغتنم برای ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت حق یارانه‌ای خود بدانند و بر ضرورت پاسخگویی سکان‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تاکید کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به‌رغم وعده دولت در مورد تسویه بدهی یارانه‌ای خود به بخش تولید، بر اهمیت اجرایی شدن این مصوبه و اینکه این مصوبه نیز به سرنوشت سایر وعده‌های دولت در بخش تولید گرفتار نشود، دو چندان تاکید می‌کند و اساسا دو راه بیشتر را پیش روی دولت در پرداخت دینی که در بخش یارانه تولید بر عهده‌اش است، متصور نمی‌شود یا موضوع تخصیص یارانه بخش تولید در اولین فرصت اجرایی شود یا اینکه دولت «گیوتین قیمت» را از سر بخش خصوصی بردارد و به این بخش اجازه افزایش قیمت دهد.

ثبت معاملات مسکن سخت شد

 ایجاد فضای مجازی در بنگاه‌های املاک برای ارائه خدمات الکترونیکی به خریداران مسکن به جای آنکه روند معاملات را تسهیل کند، باعث پیچیده شدن روال معمول در بازار مسکن شده است.

با گذشت دو روز از تغییر شیوه ثبت معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک چالش دسترسی به مبایعه‌نامه‌های جدید، خریداران مسکن را با سردرگمی روبه‌رو کرده؛ به‌طوری‌که «الزام تنظیم در قراردادهای هولوگرام‌دار» به‌دلیل ترافیک اینترنتی سامانه رهگیری و البته ناتوانی برخی دلالان ملکی در اتصال به سامانه عملا غیرممکن شده و مشاوران املاک کماکان از مبایعه‌نامه‌های کاغذی استفاده می‌کنند.

شکاف 210 تومانی قیمت دلار رسمی و غیررسمی

اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار در بازار داخلی 210 تومان شد. روز گذشته در بازار ارز قیمت دلار آزاد با 6 تومان افزایش به 1282 تومان رسید. در همین حال بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با 16 ریال افزایش به 10716 ریال رساند. از این رو شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار 210 تومان شد.

اطلاعات 3 آبان 1390

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید