نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 5 آبان آغاز هر دهه

درخواست اتاق بازرگانی آمریکا برای لغو تحریم‌ها/گشایش اولین نمایشگاه دوجانبه ایران و ارمنستان

کدخبر: ۳۶۹۲۹۶
​​​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: درخواست اتاق بازرگانی آمریکا برای لغو تحریم‌ها/گشایش اولین نمایشگاه دوجانبه ایران و ارمنستان/ برنامه مواجهه با شکاف ارزی/ فروش ساختمان وزارت مسکن
درخواست اتاق بازرگانی آمریکا برای لغو تحریم‌ها/گشایش اولین نمایشگاه دوجانبه ایران و ارمنستان

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم آبان 1350؛ طرح تازه برای تهیه مسکن کارمندان و کارگران

دولت با اعلام تقلیل نرخ بهره وام‌های ساختمانی بانک رهنی و بانک رفاه کارگران که در حال حاضر از منابع مهم تامین اعتبارات مسکن طبقات مختلف مردم است، قدم‌های اولیه را برای پیاده کردن طرح بزرگ خانه‌سازی در سراسر کشور برداشته است.

به‌دنبال کاهش نرخ بهره وام‌های ساختمانی این دو بانک دولتی سیاست تقلیل نرخ بهره ساختمانی بانک‌های خصوصی دنبال می‌گردد و کوشش می‌شود که بانک‌های خصوصی در میزان اعتبارات مسکن خود تجدیدنظر کنند و میزان این اعتبارات براساس احتیاج فعالیت‌های این رشته در حساب روشنی متمرکز سازند. به موازات کاهش نرخ بهره سازمان مسکن در تدارک تامین زمین و عرضه آن به شرکت‌هایی است که در این رشته فعالیت خواهند داشت. برای این کار شناسایی زمین‌های دولتی در اطراف شهرهای بزرگ از مدتی قبل آغاز شده است. اسناد اراضی دولتی که قبلا شناسایی شده‌اند، آماده شده است و با آغاز فعالیت‌های ساختمانی شرکت‌هایی که می‌خواهند در این رشته سرمایه‌گذاری کنند سازمان مسکن قادر خواهد بود در چارچوب و ضوابطی که برای واگذاری اراضی دولتی جهت خانه‌سازی تهیه کرده است، نیاز این شرکت‌ها از جهت زمین برآورده سازند.

آگهی مناقصه متروی تهران امسال منتشر خواهد شد

مناقصه بین‌ا لمللی متروی تهران که به احتمال قوی اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی در آن شرکت خواهند کرد، حداکثر تا اواخر سال آینده خاتمه می‌پذیرد. عملیات ساختمانی متروی تهران با شروع برنامه عمرانی پنجم که از حیث حجم اعتبار بزرگ‌ترین برنامه عمرانی تاریخ ایران  است در بهار سال 1352 آغاز می‌گردد و کلیه اعتبارات موردنیاز اجرای این طرح بزرگ که هنوز به‌طور دقیق هزینه آن برآورد نشده از محل اعتبارات برنامه 5 ساله عمرانی پنجم تامین می‌شود.

اطلاعات 5 آبان 1350

پنجم آبان 1360؛ بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع چه گذشت؟

روزنامه اطلاعات در گزارشی به وضعیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخته است. براساس این گزارش، سیاست سازمان گسترش این بود که قطعات نیمه‌ساخته و ساخته‌شده را وارد می‌کرد و در ایران آنها را مونتاژ می‌کرد سپس به‌عنوان «ساخت ایران» به بازار عرضه می‌کرد.

به نوشته گزارشگر روزنامه اطلاعات مسوولین سازمان گسترش نه‌تنها توجهی به فداکاری‌های شوراها نکردند و درجهت رفع احتیاجات کارخانه‌ها از قبیل تهیه قطعات لازم و بازسازی کادر فنی و کمک‌های مالی و... کمکی نکردند، بلکه به مقابله با شوراهای اسلامی پرداختند.

اطلاعات 5 آبان 1360

پنجم آبان 1370؛ تاکید بر تداوم مکانیزه کردن بانک‌ها

دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن افتتاح هفتمین شعبه نمونه بانک سپه در خیابان شهید خالد اسلامبولی از شعب نمونه بانک‌های تجارت و صادرات در خیابان‌های اکباتان و فردوسی دیدن کرد.

وی بر گسترش مکانیزه کردن شعبه‌های بانک‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از کارهای خوبی که در بانک‌های دنیا صورت می‌گیرد این است که بین مشتری و مجموعه خدمات بانکی یک ارتباط مستقیم و دوستانه برقرار می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که سیستم بانکی کشور ما در گذشته عملکرد خوبی نداشته است، گفت: امیدواریم با ایجاد شعبه‌های نمونه دارای سیستم مکانیزه از چندکاره شدن امور مربوط به بانک‌ها جلوگیری شود. ضمن اینکه بانک‌ها هم هر لحظه متوجه می‌شوند که در چه موقعیتی قرار دارند.

بحران شدید محصولات کشاورزی در عراق

عراق که به‌دلیل جنگ خلیج فارس و تحریم‌های سازمان ملل متحد با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو است، در سال‌جاری بیشتر از 80 درصد از برداشت عادی محصولات خود را از دست خواهد داد.

پژوهشگران در این مورد می‌گویند که این پیش‌بینی به‌دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ خلیج فارس به سیستم برق عراق است که مانع از پمپاژ آب برای آبیاری اراضی شده است.

مجازات‌های سازمان ملل که عراق را از وارد کردن ماشین‌ها، سموم دفع آفت و دیگر مواد مورد لزوم در کشاورزی بازداشته است، عامل دیگری برای این ویران‌سازی کشاورزی است. عراق پیش از جنگ خلیج فارس قادر بود که با محصول غله خود غذای 30 درصد از جمعیت خود را تامین کند؛ درحالی‌که امروزه میزان آن به سیزده درصد رسیده است.

اطلاعات 5 آبان 1370

پنجم آبان 1380؛ گشایش اولین نمایشگاه دوجانبه ایران و ارمنستان

اولین نمایشگاه دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان طی مراسمی با حضور هویک آبراهامیان، معاون نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان گشایش یافت.

در نمایشگاه مذکور که در مجتمع تجاری شهر ایروان برپا شده است، 26 شرکت صنعتی تولیدی ایرانی و 28 شرکت ارمنی کالاهای تولیدی خود را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین در پایان نشست سه روزه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ارمنستان در تهران 6 تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه آماده امضای روسای‌جمهور دو کشور است.

درخواست اتاق بازرگانی آمریکا برای لغو تحریم‌ها

پیتر هانس کیلباخ، نماینده عالی اتاق بازرگانی آمریکا در اروپا طی سخنانی در لندن با بی‌ثمر خواندن قانون یکجانبه تحریم ایران ازسوی آمریکا، قویا خواستار لغو آن شد.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در همایش دو روزه «سرمایه‌گذاری در ایران» گفت: آرزو می‌کردم به جای ملاقات با مقام‌های اقتصادی ایران در شهر لندن قادر بودم با آنها در واشنگتن درباره بازار ایران گفت‌و‌گو می‌کردم.

وی افزود: برای افراد اهل تجارت همچون وی لازم نیست تا حتما حوادثی همانند 11 سپتامبر در آمریکا روی دهد تا برای آنها واقعیت‌های خاورمیانه مکشوف گردد.

کیلباخ یکی از اقدام‌های موثر برای هوشیار کردن دولت آمریکا نسبت به اشتباهاتش را در رابطه با ایران را حضور برخی از شخصیت‌های برجسته ایرانی در مرکز اتاق بازرگانی آمریکا در واشنگتن دانست.

وی تصریح کرد: قادر است روادید لازم برای این منظور را نیز فراهم سازد. مسوول اتاق بازرگانی آمریکا در اروپا مهم‌ترین مشکل آمریکا در قبال ایران را برداشت‌های غلط برخی سیاستمداران ایالات‌متحده نسبت به ایران دانست و با اظهار تاسف عمیق اضافه کرد: قانون تحریم‌ ایران و لیبی موسوم به «ایلسا» تاکنون سالانه سه میلیارد دلار خسارت از بابت ایران نصیب صاحبان حرف در آمریکا کرده است.

اولین فاز پارس جنوبی سال 81 به بهره‌برداری می‌رسد

شرکت پتروپارس انتظار دارد که بهره‌برداری از نخستین طرح میدان بزرگ پارس جنوبی تا پایان سال 2002 یا اوایل سال 2003 آغاز شود.این شرکت که تنها مالک و متصدی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی است، در ابتدا قرار بود در اکتبر سال 2002 عملیات خود را آغاز کند.

توافق ایران و ژاپن برای اجرای طرح‌های نفتی

مقام‌های ارشد نفتی ایران و ژاپن در دومین دور مذاکرات خود در چارچوب کمیسیون مشورتی انرژی دو کشور بر سر پیشبرد همکاری ژاپن در طرح‌های نفتی ایران به‌ توافق رسیدند.

براساس توافق‌های حاصله، ژاپن همچنین در زمینه گسترش استفاده از خودروهای گازسوز و آموزش نیروی انسانی در بخش نفت با ایران همکاری می‌کند.

منابع نزدیک به این مذاکرات که در سطوح معاونین وزیر آغاز شده بود، گفتند: طرفین بر لزوم ثبات در بازار نفت نیز تاکید کردند. ژاپن در نوسازی تاسیسات پایانه‌ بارگیری نفت جزیره خارک و ترمیم پالایشگاه اراک نیز با ایران همکاری می‌کند.

اطلاعات 5 آبان 1390

پنجم آبان 1390؛ برنامه مواجهه با شکاف ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی استفاده از خطوط ریفاینانس و تفکیک سرزمین اصلی از مناطق آزاد را به لحاظ تامین نیاز ارزی، روش‌های بانک مرکزی برای مواجهه با شکاف ایجادشده در نرخ ارز بازار رسمی و غیررسمی بیان کرد. کمال سیدعلی، معاون ارزی بانک مرکزی محدودیت‌های خارجی در نقل و انتقال پول را در کنار عوامل اقتصادی چون انتظارات تورمی، نحوه تعیین نرخ سود بانکی، تغییر نگاه مردم به ارز به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری و... را ازجمله عوامل ایجاد شکاف در نرخ ارز عنوان کرد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی در بیان راهکارهای بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: تلاش شده از طریق عرضه ضابطه‌مند ارز و اعمال مقررات، نیازهای واقعی از طریق شبکه بانکی پاسخ داده شود.

فروش ساختمان وزارت مسکن

وزارت مسکن سابق از آنجا که برای دریافت تسهیلات ساخت و یارانه‌های مرتبط با آن همواره مراودات مالی با بانک مسکن – بانک عامل و تخصصی در حوزه مسکن – داشته، طی سال‌های اخیر بدهی ریالی به این بانک پیدا کرده بود، طوری  که بعد از ادغام وزارت راه در وزارت مسکن و تصمیم وزیر راه و شهرسازی به انتقال مجموعه وزارت مسکن به ساختمان وزارت راه، مقرر شده ساختمان ستادی وزارت مسکن در میدان ونک که در مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن قرار داشت، به‌عنوان بخشی از بدهی‌های دولت به بانک مسکن به این بانک واگذار شود. مالکیت ساختمان وزارت مسکن که حالا نمای آن به آرم و مشخصات بانک مسکن مزین شده، با قیمتی بین 55 میلیارد تا 80 میلیارد تومان به بانک مسکن (در ازای طلب بانک) منتقل می‌شود.

علت تعیین دامنه قیمتی به محورهایی برمی‌گردد که برای فروش ساختمان لازم است اخذ شود. دولت این روزها در کنار فروش ساختمان‌های وزارتی مازاد، عرضه یکی از بزرگ‌ترین زمین‌های دولتی در تهران را نیز در دستورکار قرار داد. گزارش «دنیای اقتصاد» از فروش زمینی دولتی واقع در خیابان بلوار کشاورز که چند روز پیش مزایده آن برگزار شد، حاکی است: قیمت پایه برای فروش این زمین در حدود 49 میلیارد تومان اعلام شده که تا این لحظه خریداران قیمت‌های پیشنهادی خود را به عامل فروش زمین ارائه کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید