نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از27 آبان آغاز هر دهه

سرمایه‌گذاری 700 میلیون دلاری ایران در شوروی/ عادلی: افزایش دو برابری تورم نگران‌کننده نیست

کدخبر: ۳۷۳۶۴۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: سرمایه‌گذاری 700 میلیون دلاری ایران در شوروی/ عادلی: افزایش دو برابری تورم نگران‌کننده نیست/ بررسی نحوه کمک به شوروی ازسوی 7 کشور صنعتی
سرمایه‌گذاری 700 میلیون دلاری ایران در شوروی/ عادلی: افزایش دو برابری تورم نگران‌کننده نیست

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 آبان 1350؛ دولت واردات قماش را آزاد کرد 

در گرماگرم افزایش قیمت قماش نخی و کدری و در اختلاف بین تولیدکنندگان این نوع قماش و بنکدارهای فروشنده آن دولت بر اثر تصمیمی غیرمترقبه واردات قماش و کدری را به مقدار غیرمحدود از طریق شرکت معاملات خارجی آزاد اعلام کرد و معتقد است این امر قیمت کاذب قماش را از بین خواهد برد.

امروز وزارت اقتصاد رسما اعلام  داشت: به شرکت‌ سهامی معاملات خارجی اجازه داده انواع پارچه‌های نخی و الیاف مصنوعی را به هر مقدار که برای تامین احتیاجات کشور و نگاه داشتن قیمت‌ها در سطح معمولی و حفظ منافع مصرف‌کننده لازم باشد، از خارج وارد کند.

هدف از این اقدام آن است که با ورود مقادیر کافی از انواع چیت، چلوار، پاتیس، کدری، مخمل، پوپلین، وال وگاباردین، پارچه‌های پرده‌ای و منسوجات ساخته شده‌اند. انواع الیاف مصنوعی ازجمله تراویرا، فیبرن و غیره و انواع پارچه‌های مرغوب موردنیاز عموم در قیمت این کالاها از 10 تا 15 درصد کاهش داده شود.

سرمایه‌گذاری 700 میلیون دلاری ایران در شوروی

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر عصر دیروز از سفر دو روزه خود به معادن زغال‌سنگ زرند و سنگ‌آهن بافق به تهران بازگشت. نخست‌وزیر در آخرین ساعت توقف خود بین معدنچیان، تکنسین‌ها و مهندسان نطقی ایراد کرد به همکاری‌های ثمربخشی بین ایران و شوروی اشاره کرد و گفت: شوروی در به کار انداختن کارخانه ذوب‌آهن به ما کمک کرد ما هم متقابلا در زمینه اقتصادی پاسخگوی احتیاجات آنها شده‌ایم و به آنها گاز داده‌ایم و از این راه قریب به 700 میلیون دلار در آن کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

رشد اول اقتصادی جهان از آن ایران

 هویدا سپس به نطق اقتصادی معروف خود در اجتماع صاحبان صنایع و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: مملکت ما در سال‌جاری رشد اول جهان را خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال رشد تولید ناخالص ما 9 درصد به قیمت جاری و بیش از 14 درصد به قیمت ثابت برسد. این موفقیت با راهنمایی خردمندانه شاهنشاه آریامهر و همکاری و تلاش فرد فرد مردم این مملکت ازجمله تلاش شما در همین نقطه دور افتاده کشور است.

27 آبان 1360؛ حمایت احمد توکلی از قطع  صادرات نفت اعراب به آمریکا

احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی کشورمان با انتشار اطلاعیه‌ای از درخواست کارگران نفتی لیبی مبنی‌بر قطع صدور نفت اعراب به آمریکا حمایت کرد.

وی در اطلاعیه خود ضمن سپاس به درگاه خداوند از اینکه هر روز می‌گذرد ضربه‌ای دیگر بر پیکر ابرقدرت‌های جهانخوار فرود می‌آید و اسلام و مسلمین نیرومندتر از همیشه به پیش می‌روند، این اقدام را گامی دیگر در جهت وحدت و همبستگی مسلمین در جهت مبارزه با شیطان بزرگ دانسته است.

27 آبان 1370؛ عادلی: افزایش دو برابری تورم نگران‌کننده نیست

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در کشور تا پایان امسال به دو برابر افزایش یابد، ولی او این افزایش را نگران‌کننده ندانست.

به گزارش رادیو بی‌بی‌سی، محمدحسین عادلی در مصاحبه با مجله اقتصادی «مید» چاپ لندن ضمن بیان این مطلب گفت: نرخ تورم پارسال 9 درصد بود که امسال تاکنون به 15 درصد رسیده است و ممکن است تا پایان امسال به 18 درصد برسد.

رئیس‌کل بانک مرکزی، بازسازی اقتصاد جنگ‌زده کشور را مهم‌ترین عامل افزایش تورم ذکر کرد و افزود: افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی، مواد اولیه و نیروی کار به‌دلیل بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده در اثر جنگ و تقاضای فزاینده در زمینه تهیه مواد خام و ماشین‌آلات برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم در جهت برنامه پنج سال توسعه، از دیگر عوامل افزایش نرخ تورم است.وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن عوامل ذکرشده، نرخ تورم 15 درصد نگران‌کننده نیست.

محمدحسین عادلی در مورد کاهش تدریجی ارزش ریال نیز اظهار کرد که به شخصه معتقد به کاهش سریع و یکباره ارزش ریال است، ولی با توجه به عوامل سیاسی و اجتماعی، نظر عمومی مخالف با کاهش یکباره و موافق با کاهش ارزش ریال است.

وی همچنین در مورد استقلال بانک مرکزی و خارج شدن از کنترل دولت گفت: خارج شدن بانک مرکزی از زیر کنترل دولت موجب تضمین یک رشد ثابت اقتصادی درازمدت خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سیاست مستقل این بانک گفت: عملکرد بانک مرکزی ایران در چارچوب سیاست مستقل نظیر بانک‌های مرکزی آمریکا و آلمان در چارچوب سیاست‌های درازمدت دولت خواهد بود.

عوارض گمرکی خودرو هر ماه اعلام می‌شود

از اوایل آذرماه حقوق و عوارض گمرکی انواع اتومبیل به‌صورت ماهانه از طریق جراید اعلام خواهد شد و واردکنندگان براساس نرخ اعلام‌شده می‌توانند اقدام به ترخیص کنند. دکتر محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارداتی برای یک ماه ثابت خواهد بود و براساس نرخ رسمی ارز اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی دریافت خواهد شد.

بررسی نحوه کمک به شوروی ازسوی 7 کشور صنعتی

مقام‌های مالی هفت کشور صنعتی ثروتمند جهان برای گفت‌و‌گو درباره کمک‌های جدید به شوروی، دیروز وارد مسکو شدند.

ایوان سیلایف، نخست‌وزیر شوروی هفته گذشته گفت: امیدوار است وزیران دارایی هفت کشور صنعتی با موافقت با به عقب انداختن بخشی از پرداخت‌های مربوط به دیون خارجی شوروی که حدود 68 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، به شوروی فرصتی برای ادامه اصلاحاتش بدهند.

سیلایف در مصاحبه با اینترفاکس گفت: اگر آنها کشف کنند که ما مانند گذشته دچار بی‌ثباتی شده‌ایم، ما با سدی در برابر تحویل مواد غذایی روبه‌رو خواهیم شد و این مشکلی است که حل آن بسیار دشوار خواهد بود.

طلبکاران خارجی شوروی که از چشم‌انداز ورشکستگی این کشور نگران شده‌اند، کمک‌های جدید را تا دریافت تضمین‌های لازم برابر بازپرداخت آنها به عقب انداخته‌اند.آمریکا اعلام کرده است اعتبار جدید کشاورزی به شوروی را اعلام نخواهد کرد تا از بازپرداخت آن مطمئن شود.

جمهوری‌ها موافقت کرده‌اند بار دیون خارجی شوروی را بین خود تقسیم کنند، اما آذربایجان و ترکمنستان با اعلام اینکه سهم دیون مربوط به دولت مرکزی را پرداخت نخواهند کرد، اجرای این موافقت‌نامه را با دشواری روبه‌رو ساخته‌اند.

27 آبان 1380؛ عرضه ماکسیما از هفته آینده 

پارس‌خودرو ماه آینده سه نوع خودرو جدید به بازار عرضه می‌کند. مهندس هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل پارس‌خودرو گفت: عرضه خودرو نیسان پیک آپ و سپند پی کا از همین هفته و عرضه خودرو ماکسیما نیز از بهمن‌ماه آینده آ‌غاز خواهد شد.
 

  • اطلاعات 27 آبان 1350
  • اطلاعات 27 آبان 1360
  • اطلاعات 27 آبان 1370
  • اطلاعات 27 آبان 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید