نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از26 آبان آغاز هر دهه

فروش فروشگاه‌های کوچک مسکو به بخش خصوصی/ تشریح طرح نوسازی صنایع ایران/ شاخص کل بورس در سطح 25 هزار واحد

کدخبر: ۳۷۳۴۳۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: فروش فروشگاه‌های کوچک مسکو به بخش خصوصی/ تشریح طرح نوسازی صنایع ایران/ شاخص کل بورس در سطح 25 هزار واحد
فروش فروشگاه‌های کوچک مسکو به بخش خصوصی/ تشریح طرح نوسازی صنایع ایران/ شاخص کل بورس در سطح 25 هزار واحد

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

26 آبان 1350؛ موسسات مسافربری به خارج شهر منتقل می‌شوند

کلیه موسسات مسافربری و گاراژهای حمل‌و‌نقل باید تا پایان سال‌جاری به خارج از شهر تهران انتقال یابند.

پرفسور جمشید اعلم، رئیس کمیسیون ترافیک مجلس سنا ضمن اعلام این مطلب افزود: براساس تصویب کمیسیون ترافیک که دیروز با حضور رئیس شهربانی کل کشور، فرمانده پلیس راه و رئیس راهنمایی و رانندگی تشکیل شد، موسسات مسافربری که اتوبوس‌های آنها به واسطه تصادف باعث کشته شدن مسافران شود، برای مدتی تعطیل خواهند شد.

پرفسور اعلم همچنین متذکر شد که در جلسه دیروز کمیسیون پیشنهاد شد که موسسات مسافربری برای هر اتوبوس دو راننده استخدام کنند تا در صورتی که یکی خسته شد، دیگری به رانندگی ادامه دهد.

26 آبان 1360؛ مدیران کارخانجات ملزم به ارائه گزارش  ماهانه به کارکنان خود شدند

هاشمی، وزیر صنایع با انتشار اطلاعیه‌ای از مدیران کارخانجات تولیدی خواست که ماهانه کلیه کارکنان خود را در جریان میزان تولید، میزان فروش، هزینه ماهانه و دیگر اطلاعات مربوط به کارخانه قرار دهند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مسلما اگر کارگران مسلمان کارخانجات به این آگاهی و اعتقاد برسند که تلاش آنها برای افزایش تولید، بهبود کیفیت، تقلیل ضایعات مبارزه‌ای است علیه وابستگی و جهادی است برای پیروزی انقلاب، آن وقت مشکلات موجود کارخانجات و صنعت سریع‌تر حل خواهد شد.

26 آبان 1370؛ فروش فروشگاه‌های کوچک در مسکو به بخش خصوصی

 مقام‌های شهری مسکو در نظر دارند تمام 4500 فروشگاه کوچک را در این شهر از یک ژوئن که فدراسیون روسیه قیمت‌ها را آزاد خواهد کرد به بخش خصوصی بفروشند. یکی از مقام‌های شهرداری شهر مسکو گفت: این نخستین باری است که شهرداری مسکو مالکیت خصوصی را تجربه می‌کند. وی گفت: اگر این تجربه ما با موفقیت مواجه شد، در دیگر شهرها و جمهوری‌ها به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

26 آبان 1380؛ تکمیل فاز دوم پالایشگاه گاز سرخس

مهندس مسعود حسنی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز هاشمی‌نژاد گفت: فعالیت‌های اجرایی طرح از آذرماه سال 77 آغاز شد و مدت پیمان ساختمانی و نصب 30 ماه طول کشید که خوشبختانه در مدت زمان معین این طرح تکمیل شد و الان در مرحله بهره‌برداری آزمایشی است.

مهندس حسنی گفت: 3 واحد پالایش گاز نیز در فاز اول 21 میلیون مترمکعب گاز شیرین تولید می‌کند که ظرفیت کل پالایشگاه جمعا به 36 میلیون مترمکعب خواهد رسید که تا 40 میلیون مترمکعب نیز قابل‌افزایش است.

تشریح طرح نوسازی صنایع ایران

مهندس دوست‌حسینی، معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن گفت: طرح نوسازی صنایع در راستای اصلاح ساختار صنعتی کشور و رفع چالش‌های صنتی، همچنین سازمانی نمودن محیط رقابتی در عرصه‌های داخلی بین‌المللی تنظیم و در سه فصل طراحی شده است.

وی افزود: بخشی از صنایع کشور در دو دهه اخیر با شیوه‌های یارانه‌ای از طریق تخصیص اداری ارز و با نرخ‌های ترجیحی برای سرمایه‌گذاری و تولید قرار گرفته و با محدود شدن و کنترل واردات از عرصه رقابت دور نگه داشته شده است و ازسوی دیگر با انواع الزامات و انتقال هزینه‌های اجتماعی به بنگاه‌های صنعتی، بازدهی و سودآوری آنها محدود شده است لذا امکان قیمت‌گذاری مجدد از محل سود بنگاه از آنها سلب شده است.

وی افزود: همچنین با روش‌ها و نظام‌های حسابداری و غیراقتصادی در قیمت‌گذاری و محاسبه استهلاک‌بخشی از دارایی شرکتی و واحدهای صنعتی به‌صورت قیمت‌های غیرواقعی به مصرف‌کنندگان و بخش دیگر به‌عنوان سود و مالیات به صاحبان سهام و دولت پرداخت شده است و در قبال برقراری نوعی از حمایت‌ها از یکسو الزامات غیرتوسعه‌ای ازسوی دیگر سودآوری ناشی از فعالیت‌های تولیدی محدودشده و درنتیجه امکان تامین یا انگیزه منابع مالی از منابع داخلی برای نوسازی فراهم نگردیده است.

26 آبان 1390؛ «2 میلیارد» خرج ماهانه برج میلاد

دخل برج میلاد بعد از یک سال گشایش به‌روی بازدیدکننده‌ها هنوز به خرج آن نرسیده است.

برج میلاد سازه متعلق به شهرداری تهران در حالی که از محل بازدیدهای روزانه، حداکثر 500 میلیون تومان عایدی ماهانه کسب می‌کند، هر ماه حدود 2 میلیارد تومان بابت نگهداری و مصرف خدمات آب و برق و گاز هزینه دارد.

برج میلاد در عین حال از محل برگزاری هر همایش یا کنسرت بین 13 تا 16 میلیون تومان درآمد به‌دست می‌آورد، اما از آنجا که این منبع درآمدی قابل‌اتکا و همیشگی نیست، نمی‌تواند هزینه‌های مستمر در برج را پوشش دهد.

شاخص کل بورس در سطح 25 هزار واحد

بورس تهران در هفته جاری تحت‌تاثیر فقدان اخبار جدید در پیرامون بازار و نیز تعطیلی عید غدیر، جو آرام و راکدی را تجربه کرد که حاصلی جز افت 0.1 درصدی شاخص کل در بر نداشت. از نشانه‌های عمق رکود در بازار می‌توان به کاهش قابل‌ملاحظه حجم دادوستدها اشاره کرد که به‌عنوان مثال در روز گذشته با حذف معاملات بلوکی بانک‌های انصار و پاسارگاد به سطح قابل‌تامل کمتر از 15 میلیارد تومان رسیده است.شاخص کل بازار سهام نیز با افت به کار خود پایان داد و در نقطه 25 هزار و 366 واحد آرام گرفت.

تدوین 4 طرح برای تحول بانکی

رئیس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها با بیان اینکه 4 طرح موفق و عملیاتی تهیه شده است، گفت: در طرح‌های بانک مرکزی بیشتر بر اعمال مقررات و حاکمیت شرکتی، آزادسازی فضای کسب‌و‌کار و ساماندهی موسسات غیربانکی تمرکز شده است.

حسین عیوضلو افزود: ابعاد طرح تحول بانکی در چارچوبی که معاونت بانکی وزارت اقتصاد تهیه شده، بیشتر بانکداری اسلامی و اصلاحات ساختاری و رفتاری بوده است.

وی ادامه داد: در شورای هماهنگی بانک‌ها نیز طرح جامعی با عنوان طرح «تحول بنیادین نظام بانکی» تدوین شده و قوی‌ترین کار در طرح تحول بانکی در حقیقت طرح تحول بنیادین است که در اثر آن ساختار نظام بانکی فعلی بازمهندسی و بازتعریف می‌شود.

رئیس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها به توجه طرح تحول بانکی برای مهندسی مجدد نظام تامین مالی بر مبنای بانکداری اسلامی اشاره و اعلام کرد: در این طرح انواع روش‌های تامین‌مالی ازجمله تامین مالی نیازهای عام‌المنفعه، تامین مالی خرد، تامین مالی مبتنی‌بر تعاونی‌ها و تامین مالی خطر‌پذیر مورد توجه است و بانک‌ها به‌صورت توسعه‌ای، تخصصی، تجاری و سرمایه‌گذاری تعریف شده‌‌اند.

لغو محدودیت ال‌سی‌های داخلی تا پایان سال

رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داد محدودیت اعتبارات اسنادی داخلی (ال‌سی) پس از تدوین مقررات جدید و رفع مشکلات گذشته تا پایان سال برداشته خواهد شد تا این اسناد همانند گذشته در نقل و انتقالات مالی به کار گرفته شود. محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با ایسنا در واکنش به برخی انتقادها درخصوص محدودیت اعتبارات اسنادی داخلی گفت: به‌دلیل برخی مشکلات در این گونه اسناد شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا زمان رفع آن گشایش اعتبارات اسنادی ریالی محدود شود.

 

 

  • اطلاعات 26 آبان 1350
  • اطلاعات 26 آبان 1360
  • اطلاعات 26 آبان 1370
  • اطلاعات 26 آبان 1380
  • اطلاعات 26 آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید