نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 11 آذر آغاز هر دهه

اختلاف دو کمپانی آمریکایی بر سر نفت ابوموسی/ بودجه سال 71 بر پایه سیاست تعدیل اقتصادی/ بررسی پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم

کدخبر: ۳۷۶۴۳۵
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات11 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: قرارداد ایجاد 9 مجتمع پتروشیمی با بخش خصوصی امضا شد
اختلاف دو کمپانی آمریکایی بر سر نفت ابوموسی/ بودجه سال 71 بر پایه سیاست تعدیل اقتصادی/ بررسی پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 آذر 1350؛ قیمت قماش همه کارخانه‌ها تقلیل یافت

به‌دنبال ملاقات‌های متعددی که طی دو هفته اخیر میان نمایندگان کارخانجات بخش خصوصی و دولتی از یک طرف و مقامات وزارت اقتصاد ازسوی دیگر صورت گرفت و طی آن مذاکرات مفصلی در زمینه لزوم تعدیل بهای انواع منسوجات نخی و الیاف مصنوعی به‌عمل آمد دیروز سرانجام نمایندگان کارخانجات متعهد شدند، قیمت‌های خود را در کلیه موارد کاهش دهند و سندیکای صنایع نساجی ایران مراتب را طی اطلاعیه‌ای با ذکر قیمت‌های جدید انواع منسوجات و مقایسه آن با قیمت‌های فعلی در روزنامه‌های امروز پایتخت اعلام نمود.

اعلامیه کارخانه‌های نساجی

ردیف

نوع پارچه

قیمت تا این تاریخ (ریال)

قیمت از این به بعد (ریال)

1

چیت 90 ممتاز

23

20 تا 22

2

چیت 80 بهشهر

19

5/17 تا 5/18

3

چلوار 90 ممتاز

22

5/18 تا 5/19

4

چلوار 90 شاهی

19

5/17 تا 5/18

5

کدری لباس 90 ممتاز

26

24 تا 25

6

چادری 90 ممتاز

5/28

27 تا 5/27

7

چادری گلدار 90 بهشهر

20 تا 21

5/19 تا 20

8

چلوار 140 ممتاز

5/40

33 تا 35

9

چلوار 150 مازندران

40

33 تا 35

10

شال برفی 90 ممتاز

5/31

28

11

کرکی گلدار 90 ممتاز

6/29

5/27

12

کرکی گلدار 90 تهران

31

30

13

پاتیس 70 بهشهر

18

25/16 تا 17

 

 

کاهش قیمت عمده‌فروشی در مواردی تا 15 درصد روی اقلام منظور شده است و حتی دو کارخانه که قیمت‌های خود را در سال‌جاری افزایش نداده بودند روی قیمت‌های جاری نیز تخفیف‌هایی قائل شدند.

 

برگزاری جلسه مشترک اتاق بازرگانی با هوشنگ انصاری برای اولین بار

عصر دیروز هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران با آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد ملاقات کردند و مدت 90 دقیقه پیرامون مسائل و توقعات متقابل بخش عمومی و خصوصی مذاکره کردند.

این جلسه که در نوع خود برای اولین بار تشکیل می‌شد، قرار است در هر ماه یک بار تشکیل شود و از طرف وزارت اقتصاد، معاون بازرگانی و چند تن از مسوولان مهم نیز داشتند. هدف از تشکیل جلسات ماهانه مشترک، طرح مشکلات اتاق برای وزیر اقتصاد و متقابل توصیه‌ها و توقعات دولت از بخش خصوصی خواهد بود.

در جلسه دیروز موضوع نساجی به‌عنوان نمونه مورد بحث قرار گرفت و توصیه شد که این نوع مسائل باید مورد کنترل اتحادیه‌ها و اتاق تهران قرار گیرد.

آقای دکتر ضیائی، رئیس اتاق بازرگانی ایران متقابلا مواردی از مشکلات بخش خصوصی را عنوان کرد که وزیر اقتصاد فورا دستور رسیدگی و تعقیب فوری آنها را صادر نمود. پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات جلسات بعدی در همین زمینه، یعنی رفع مشکلات اتاق و طرح توصیه‌های دولت باشد.

اختلاف دو کمپانی آمریکایی بر سر نفت ابوموسی

شرکت نفت «اوکسیدنتال» اعلام کرد که ادعای شرکت نفتی «باتس» در مورد داشتن حق حفاری نفتی در جزیره ابوموسی اعتباری ندارد. شرکت‌های نفتی «اوکسیدنتال» و «باتس» هر دو اعلام کرده‌اند که دارای حق استخراج نفت در ابوموسی هستند و شرکت نفت «باتس» اعلام کرد که از روز سه‌شنبه شروع به حفاری برای استخراج نفت کرده است.

شرکت نفتی «اوکسیدنتال» در مقابل اعلام کرد که شرکت نفتی «باتس» قراردادی با ایران در این مورد امضا نکرده است و اضافه کرده است تا موقعی که ایران تاکید نکند با شرکت نفتی «باتس» قرارداد دارد، ادعای شرکت «باتس» بی‌مورد است. شرکت «اوکسیدنتال» چندی قبل با ایران قراردادی برای کشف نفت امضا کرده، شرکت نفتی «باتس» می‌گوید با ایران به «تفاهم» رسیده که در سواحل ابوموسی به حفاری نفت بپردازد. شرکت اوکسیدنتال قصد دارد درصورتی‌که شرکت باتس دنبال کارش را بگیرد، به اقدام قانونی متوسل شود.

11 آذر 1360؛ مدیران باید در کارخانه‌ها مستقر باشند

سرپرست هیات عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنایع کشور به اتفاق همراهان جهت بازدید و بررسی مشکلات و مسائل کارخانجات اراک وارد این شهر شد.

معاون وزارت صنایع پس از بازدید از کارخانجات ماشین‌سازی، ایران جاندیز واگن‌سازی پارس، هپکو و چند کارخانه دیگر، در مورد سفرش به اراک گفت: بر این باور هستیم که کنترل از راه دور در صنایع و کارخانجات تولیدی بازده خوبی ندارد و تاکنون یک نوع مدیریت خوب نبوده است و در این مورد زیان زیاد داده‌ایم. بنابراین مدیران باید در کارخانجات مستقر باشند.

در همین رابطه و براساس این سیاست ما هم باید بازدیدهایی داشته باشیم تا مشکلات را از نزدیک بررسی کنیم و در کارخانجات، ظرفیت تولیدی را حتی‌الامکان بالا ببریم و با امکانات موجود حداکثر استفاده را برای رسیدن به خودکفایی کنیم.

11 آذر 1370؛ بودجه سال 71 بر پایه سیاست تعدیل اقتصادی

لایحه بودجه 10 هزار میلیارد ریالی سال 1371 کشور، اواخر این هفته ازسوی دولت به مجلس تقدیم خواهد شد.

آقای روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح ویژگی‌های بودجه سال 71 گفت: بودجه سال آینده بر پایه سیاست تعدیل اقتصادی طراحی شده است.

وی افزود: با توجه به وضع اقتصادی کشور در چند سال گذشته و رونق فعالیت‌های اقتصادی، حجم، ساختار و کارآیی بودجه سال 71 در هدایت و شتاب این رونق و سالم شدن اقتصاد کشور نقش حیاتی و اساسی دارد.

روغنی زنجانی با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران هزینه‌هایی دولتی همیشه نقش مهمی را داشته و در جایی که ساختار مالی دولت صحیح عمل کرده، اقتصاد کشور نیز به سمت مناسبی رفته است، گفت: با توجه به اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی ایجاب می‌کند بودجه کشور تحت کنترل بیشتری درآمده و هزینه‌های دولت متناسب با توانی که اقتصاد ملی کشور اجازه می‌دهد، رشد کند.

وی همچنین یکی از ویژگی‌های اجرای سیاست تعدیل اقتصادی را واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی و کاهش بار هزینه‌های دولتی دانست و گفت: این سهم که امسال 4/21 درصد بوده در سال 71 نیز تثبیت شده است. وی در ادامه بودجه عمومی سال 71 را حدود 10 هزار میلیارد ریال ذکر کرده و افزود: از این میزان بیشترین سهم مربوط به سرمایه‌گذاری‌های عمرانی است.

به گفته وی، بودجه عمومی سال 70 بالغ‌بر 8 هزار و 663 میلیارد ریال است. روغنی زنجانی یکی از ویژگی‌های مهم بودجه سال 71 را کاهش کسری بودجه ذکر کرد و گفت: کسری بودجه سال 71 مطابق با برنامه 5 ساله به 623 میلیارد ریال می‌رسد، این میزان امسال 970 میلیارد ریال بوده است.

وی بیشترین افزایش قیمت‌ها را در بخش‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی ذکر کرد.

قرارداد ایجاد 9 مجتمع پتروشیمی با بخش خصوصی امضا شد

وزیر نفت امروز خبر از واگذاری 9 طرح پتروشیمی به بخش خصوصی داد و اعلام کرد که در آینده نزدیک انواع جدیدی از روغن موتور به‌صورت بسته‌بندی‌شده به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

9 طرح پتروشیمی که قرارداد آنها برای ایجاد نهایی بسته شده است، عبارتند از: رزین‌های نفتی، کریستال ملامین، اتیلن آمین‌ها، «بی‌،دی‌،سی» و... .

غلامرضا آقازاده افزود: هدف از این اقدام مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های زیربنایی و به‌ویژه پتروشیمی است که ارزش افزوده و سود بسیار خوبی دارند. وزیر نفت نرخ برابری ارز را برای ایجاد طرح‌های عرضه‌شده به بخش خصوصی 60 تومان اعلام کرد و گفت: این واحدها اجازه دارند محصول خود را صادر کنند و مواد اولیه موردنیاز آنها را شرکت پتروشیمی براساس ارز رقابتی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد که قیمت مواد اولیه براساس قیمت بین‌المللی محاسبه شده و در ضمن 10 درصد تخفیف نیز به این واحدها داده خواهد شد.

11 آذر 1380؛ اختصاص بخشی از معادل ریالی مازاد درآمد ارزی به نیروی انتظامی

هیات وزیران با تصمیم نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مورد توزیع و اختصاص معادل ریالی مازاد درآمد ارزی سال 1378 واریز شده به حساب خاص خزانه به موارد مندرج در قانون بودجه سال 1380 کل کشور موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور براساس مصوبه هیات وزیران مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون ریال  از محل قانون بودجه سال 1380 کل کشور برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز (کالاها و خدماتی که نرخ ارز اختصاصی به آنها افزایش یافته است) به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اختصاص می‌یابد.

براساس تصمیم دیگر نماینده ویژه رئیس‌جمهوری که به منزله تصمیم هیات‌وزیران تلقی می‌شود از محل پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز، مبلغ یکصد و بیست میلیارد ریال برای تامین تجهیزات موردنیاز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور اختصاص یافت.

پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم

 دولت در حال بررسی کارشناسی پرداخت یارانه بنزین به مردم به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت همچنین در حال بررسی کارشناسی افزایش قیمت بنزین به 800 ریال برای هر لیتر است.

دکتر حسین آفریده درخصوص پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم گفت: دولت قصد دارد قیمت بنزین را در کشور واقعی کند. قیمت واقعی همان قیمت فوب خلیج فارس است که میانگین آن 1500 ریال در هر لیتر است.

به گفته وی، تفکر دولت درخصوص پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم، تعیین مابه‌التفاوت قیمت عرضه داخلی هر لیتر بنزین با قیمت فوب خلیج فارس است.

وی درخصوص چگونگی محاسبه و پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم گفت: با توجه به میانگین مصرف روزانه 45 میلیون لیتر بنزین در کشور، سرانه مصرف آن محاسبه می‌شود. پرداخت این مابه‌التفاوت به مردم از طریق گشودن حساب‌های بانکی برای مردم و واریز به این حساب‌ها از طریق کارت ملی مانع از هر گونه سوء‌استفاده و حرف و حدیث خواهد شد.

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم تجربه ناموفقی درخصوص دریافت یارانه مستقیم مرغ از دولت دارند، گفت: مردم به این روش خوش‌بین نیستند و به‌عبارتی به دولت اعتماد ندارند.

وی افزود: دولت باید چند ماه این یارانه را پیشاپیش به مردم پرداخت کند و به‌طور کلی نباید به‌گونه‌ای باشد که کسی دنبال دریافت آن بدود، بلکه به‌طور خودکار به حساب مردم واریز شود.

نرخ سود، دلیل فرار سرمایه نیست

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر امروز مساله فرار سرمایه‌ها مطرح است، این مساله به‌دلیل نرخ سود بانکی نیست، در شورای پول و اعتبار فعالیت‌هایی انجام گرفته تا مشخص شود سپرده‌گذاران سود بانکی را با چه نرخی و چه مشخصاتی می توانند دریافت کنند و فاصله بین سپرده‌گذار و سودی که تسهیلات گیرنده از بانک می‌گیرد، به حداقل برسد زیرا یکی از مشکلات اقتصادی کشور اختلاف 7 تا 9 درصدی مقدار سپرده‌گذاری با سودی است که تسهیلات گیرنده از بانک می‌گیرد.

 

  • اطلاعات 11 آذر 50
  • اطلاعات 11 آذر 60
  • اطلاعات 11 آذر 80
  • اطلاعات اق11 آذر 80
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید