نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از18آبان آغاز هر دهه

اولین سری مجوز خرید خانه داده می‌شود/ نفت برنت از 114 دلار گذشت/ بودجه اتمی ایران: 250 میلیون دلار

کدخبر: ۳۷۱۷۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اولین سری مجوز خرید خانه داده می‌شود/ نفت برنت از 114 دلار گذشت/ بودجه اتمی ایران: 250 میلیون دلار
اولین سری مجوز خرید خانه داده می‌شود/ نفت برنت از 114 دلار گذشت/ بودجه اتمی ایران: 250 میلیون دلار

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 آبان 1350؛ مساله تخم‌مرغ تا دو سه روز دیگر از میان خواهد رفت

کمیته اصناف اعلام کرد که از امروز تجار و واردکنندگان برای گشودن اعتبار به‌منظور وارد کردن تخم‌مرغ به بانک‌ها روی آورده‌اند. این کمیته همچنین اطلاع داد که در مدت مشابه روز گذشته 13 هزار کارتن تخم‌مرغ در تهران توزیع گردیده و کمبود این کالا تا حدی مرتفع شده  است. کمیته اصناف امروز اظهارنظر کرد که دو تا سه روز آینده به‌طور کلی تخم‌مرغ به مقدار فراوان در سراسر تهران عرضه خواهد شد و مساله تخم‌مرغ از میان خواهد رفت.

18 آبان 1360؛ اولین سری مجوز خرید خانه داده می‌شود

در آذرماه اولین سری مجوز خرید خانه داده می‌شود. سعید فلاح، معاون دفتر صدور اجازه‌نامه خرید مسکن در مورد اینکه مردم تا چه تاریخی می‌توانند تقاضاهای خود را پست کنند تا در سری اول قرار بگیرند، گفت: ما الان یکسری تقاضا داریم که هنوز بررسی نکردیم اگر با بررسی این تقاضاها تعداد پرونده‌های کامل به حد مورد نیاز برای سری اول برسد ما دیگر تقاضاهایی را که خواهد رسید برای بررسی در نوبت اول قرار نخواهیم داد، اما اگر به حد موردنیاز نرسد تا یک هفته دیگر به تقاضاهای جدید رسیدگی خواهد شد.

به گفته فلاح، تا 13 آبان حدود 70 هزار نامه به دفتر رسیده است. از میان نامه‌های رسیده تا به حال 5 هزار پرونده کامل تشکیل شده و با 14 هزار پرونده ناقص مکاتبه شده است.

سهمیه پودر پاک با کوپن «س»

روابط عمومی وزارت کشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به اطلاع هموطنان عزیز ساکن شهرها و روستاها می‌رساند که کوپن «س» نوبت دوم برای دریافت سهمیه پودر پاک‌کننده در نظر گرفته شده است. لذا هموطنان می‌توانند به عاملین فروش مراجعه و سهمیه کوپن خود را براساس 640 گرم دریافت دارند. ضمنا از کلیه عاملین فروش درخواست می‌شود از تحویل کالا در ازای کوپن‌های اعلام‌نشده جدا خودداری کنند.

18 آبان 1370؛رشد سرسام‌آور نرخ تورم در ترکیه

نرخ تورم ترکیه در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده به 5/66 درصد و در شاخص قیمت‌های عمده‌فروشی به 6/54 درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم ترکیه در ماه نوامبر گذشته با 8/10 درصد افزایش به بیشترین مقدار خود در چهار سال اخیر رسید.

منابع آگاه اقتصادی در آنکارا افزایش شدید نرخ تورم ترکیه را بیشتر ناشی از سرمایه‌گذاری‌های حزب مام میهن برای پیروزی در انتخابات 28 مهرماه گذشته می‌دانند.

همین منابع، نرخ تورم بالا در ترکیه را یکی از عوامل مهم شکست حزب مام میهن تلقی می‌کنند. انتظار می‌رود نرخ تورم در ترکیه در سال آینده به بیش از 70 درصد نیز برسد.

18 آبان 1390؛ نفت برنت از 114 دلار گذشت

در میان نشانه‌هایی مبنی‌بر اینکه اقتصاد آمریکا به رکود بازنمی‌گردد دیروز، سه‌شنبه، افزایش 27 درصدی قیمت نفت WTI  از ماه گذشته تاکنون ادامه یافت و به بشکه‌ای 96 دلار نزدیک شد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر 41 سنت رشد کرد و به 93/95 دلار در هر بشکه رسید.

دیروز در لندن نفت خام برنت 20 سنت افزایش یافت و 76/114 دلار در هر بشکه معامله شد.به‌دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد اینکه اروپا قادر خواهد بود دست‌کم به‌طور موقت بحران بدهی‌هایش را مهار کند، قیمت نفت از رقم 75 دلار که در تاریخ 4 اکتبر به آن رسید، افزایش یافته است.

همچنین به‌دلیل نشانه‌هایی مبنی‌بر اینکه اقتصاد آمریکا در سال‌جاری دچار رکود نخواهد شد، قیمت کالاها افزایش یافته است.

بودجه اتمی ایران: 250 میلیون دلار

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اخباری که پیرامون گزارش این آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان منتشر شده، گفت: کل بودجه انرژی اتمی ایران 250 میلیون دلار است؛ درحالی‌که اوباما تنها 81 میلیارد دلار برای بهسازی بمب‌های اتم آمریکا هزینه کرد، آن وقت ایران را خطرناک می‌نامند.

ما اگر بخواهیم حال آمریکا را بگیریم از چنین سلاح‌هایی استفاده نمی‌کنیم و برخورد ما سخت‌افزاری نیست بلکه با فکر و اندیشه در مقابل آنها می‌ایستیم.

کسری 100 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در بخش نفت

   رستم قاسمی، وزیر نفت در نشست صبحانه اتاق تهران تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و پتروشیمی 100 میلیارد دلار کسری دارد که براساس برنامه پنجم باید اختصاص یابد.

قاسمی ادامه داد: در میادین مشترک، وضع برداشتمان به نسبت رقبا کمتر است و باید در زمینه افزایش برداشت از این میادین سرعت بیشتری به خرج دهیم. وی افزود: سرعت بخشیدن به روند فعلی، نیازمند اختیارات است که سیاست‌های موجود تحریمی، بخشی از این اختیارات را تحت‌تاثیر قرار داده است.

وزیر نفت از فروش اوراق مشارکت ریالی و ارزی و همچنین فروش صکوک نفتی سخن گفت و اینکه قصد دارد از این پس، میادین غیرمشترک را از دستورکار خارج کند و افزایش سرمایه‌گذاری در میادین مشترک را به فرجام برساند.

هشدار درباره نرخ غیرواقعی ارز

  محمود بهمن، رئیس‌کل بانک مرکزی در همایش تحول بانکی گفت: بازار ارز دارای تقاضای کاذب است؛  اما بانک مرکزی به موقع وارد بازار می‌شود و ارز را به بازار تزریق می‌کند.

وی گفت: اما عرضه ارز با قیمت رسمی فقط به نیازهای واقعی اختصاص می‌یابد. وی نرخ ارز مسافری را شناور عنوان کرد و گفت: اختلاف دو نرخ فرعی و مرجع توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود، این بانک نرخ ارز هزار و 170 تومان را برای ارز مسافری موردنظر قرار داده و انتظار داریم که ارز بازار نیز به این سمت سوق یابد و نرخ ارز در کشور تک‌نرخی شود.اگر ارز را با نرخ غیرواقعی و پایین عرضه کنیم، تمام دارایی‌های کشور خارج می‌شود.

  • اطلاعات 18آبان 1350
  • اطلاعات 18آبان 1360
  • اطلاعات 18آبان 1370
  • اطلاعات 18آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید