نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 16 آبان آغاز هر دهه

40 عمده‌فروش در لیست سیاه رفتند / بدهی خارجی شوروی به 70 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۳۷۱۴۲۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: 40 عمده‌فروش در لیست سیاه رفتند / بدهی خارجی شوروی به 70 میلیارد دلار می‌رسد
40 عمده‌فروش در لیست سیاه رفتند / بدهی خارجی شوروی به 70 میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 آبان 1350؛ 40 عمده‌فروش در لیست سیاه رفتند

کمیته 10 نفری اصناف نام 40 تن از عمده‌فروشان را در لیست سیاه ثبت کرده و اظهارنظر نموده‌اند که برای این قبیل افراد باید تقاضای تبعید شود. این نظر و پیشنهاد مورد بررسی مسوولان دولتی و شهرداری قرار گرفت و آنها اظهار داشتند که ماموران کمیته نخست با این افراد از طریق دادن تذکرات لازم تماس گرفته و هدف دولت و شهرداری در زمینه تامین آسایش عمومی و رفاه مردم را به آنان تفهیم نمایند و اگر تذکرات مفید واقع نشد در این صورت درخواست تبعید آنان به دولت داده شود.

دکتر سام، وزیر کشور گفت: وزارت کشور به این وسیله به کسانی که مواد غذایی مورد احتیاج مردم را به کشور وارد می‌کنند اخطار نموده است که مواد غذایی را هیچ کس حق ندارد در انبار و یا سردخانه نگهداری نماید و برای فروش عرضه نکند.

مفهوم اخطار وزیرکشور آن است که اگر کالایی در انبار یا سردخانه نگهداری شود باید صاحب آن کالا صورت و اقلام جنس را یا در روزنامه‌ها آگهی نموده و یا به کمیته 10 نفری اصناف اطلاع بدهد که در فلان انبار و یا سردخانه چه مقدار کالا ذخیر کرده است.

4 وزیر کشور‌های خلیج فارس در مذاکرات نفتی شرکت می‌کنند

 مذاکرات نفتی اوپک با کنسرسیوم فردا با حضور وزرای دارایی ایران و نفت کویت و قطر و ابوظبی در کاخ وزارت دارایی شروع می‌شود.

آقای العتیقی، وزیر نفت کویت به اتفاق سه تن از کارشناسان خود امشب وارد تهران می‌شود و در فرودگاه مورد استقبال آقای جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران قرار خواهد گرفت.

آقای زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی طی تلگرافی از مذاکرات آقای آموزگار پشتیبانی کامل کرد و نوشت ما منتظر نتایج و زحمات شما هستیم. هنوز معلوم نیست تا صبح فردا از عربستان سعودی کسی برای شرکت در جلسه وارد تهران خواهد شد یا نه؟ از عراق هم هنوز کسی معرفی نشده است.

مذکرات فردا که دور دوم مذاکرات مربوط به کاهش ارزش دلار و خسارت ناشی از آن خواهد بود بین دولت ایران و کنسرسیوم نفت انجام می‌گیرد. اما از آنجایی که سهامداران کنسرسیوم همان کمپانی‌های عامل نفت در کشورهای خلیج فارس می‌باشند، خودبه‌خود توافق تهران مشمول همه کشورهای خلیج فارس و حتی تمام کشورهای عضو اوپک خواهد شد.

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل می‌شود

لایحه قانونی تشکیلات جدید وزارت کشاورزی که کلیه وظایف وزارت منابع طبیعی را نیز به‌عهده خواهد داشت، از طرف دولت تهیه گردیده و به موجب این لایحه نام وزارت کشاورزی تبدیل به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی می‌گردد و سازمان‌های تابعه وزارت منابع طبیعی سابق در سازمانی به نام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پیش‌بینی گردیده است.

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اقدامات لازم برای تولید گوشت و فرآورده‌های دامی موردنیاز کشور را راسا یا با همکاری بخش خصوصی از طرق مختلف من‌جمله تضمین حداقل قیمت انجام خواهد داد.

16 آبان 1370؛ نیاز شوروی به پول واحد

 «ویکتور گراشنکو»، رئیس بانک مرکزی شوروی گفت که باید پول واحدی در جمهوری‌های این کشور به جریان بیفتد. وی افزود: البته من طرفدار یک اتحادیه پولی هستم که دارای یک پول واحد و سیاست پولی واحد لازم‌الاجرا باشد. روابط نزدیک بازرگانی بین جمهوری‌ها در صورت از هم پاشیدن اتحادیه فعلی پولی با مسائل عدیده‌ای مواجه خواهد شد و عجله‌ای برای ایجاد سیستم پولی جدید نباید وجود داشته باشد ما باید بیش از هر چیز نظرات متخصصان بین‌المللی را جمع‌آوری کنیم.

بدهی خارجی شوروی به 70 میلیارد دلار می‌رسد

گورباچف اعلام کرد که برگزاری سالگرد انقلاب بلشویکی سال 1917 باید به‌رغم شکست کمونیسم شوروی حفظ شود و افزود: این یک مساله اصولی است.

همچنین به گزارش تاس به نقل از معاون رئیس بانک تجارت خارجی شوروی، این بانک قصد دارد به تعهد مالی اتحاد شوروی در قبال شرکای خارجی‌اش عمل کند.

این در حالی است که نخست‌وزیر آذربایجان اعلام کرد که این جمهوری قصد ندارد سهم 8/1 میلیارد دلاری خود را از بدهی‌ خارجی شوروی بپردازد.

بدهی خارجی شوروی به بانک‌های غربی، حدود 70 میلیارد دلار برآورد می‌شود. ازسوی دیگر، دو جمهوری مولداوی و اوکراینی دیروز به جمع امضاکنندگان پیمان اتحاد اقتصادی شوروی پیوستند.

هدررفت 240 میلیون بشکه نفت خام

مجید صفاری‌نیا، معاون آگاه‌سازی و برنامه‌ریزی سازمان بهره‌وری انرژی ایران در همایش سالانه «شبکه دوستان انرژی» گفت: تولید انرژی اولیه کشور معادل 176 میلیون بشکه نفت خام در سال گذشته بود که 6/77 درصد آن نفت خام، 6/21 درصد گاز طبیعی و 3/0 درصد برق آبی و 5/0 درصد به بقیه سوخت‌های جامد اختصاص داشت.

وی افزود: تلفات تبدیل و مصارف بخش انرژی 5/24 درصد از کل انرژی اولیه کشور است.

صفاریان گفت: سالانه معادل 240 میلیون بشکه نفت خام، انرژی در کشور تلف می‌شود.

  • اطلاعات 16آبان 1350
  • اطلاعات 16آبان 1370
  • اطلاعات 16آبان 1380
  • اطلاعات 16آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید