تیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 11 آبان آغاز هر دهه

گرانفروشان و محتکرین تبعید می‌شوند / حدود فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی سریعا معین شود / قیمت نفت به زیر 100 دلار نمی‌رسد

کدخبر: ۳۷۰۴۸۳
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:گرانفروشان و محتکرین تبعید می‌شوند / حدود فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی سریعا معین شود / قیمت نفت به زیر 100 دلار نمی‌رسد
گرانفروشان و محتکرین تبعید می‌شوند / حدود فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی سریعا معین شود / قیمت نفت به زیر 100 دلار نمی‌رسد

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

11 آبان 1350؛ گرانفروشان و محتکرین تبعید می‌شوند

دکتر سام، وزیر کشور برای تعقیب گرانفروشان و محتکرین دستورات شدیدی صادر کرد. به موجب این دستورات برای هر یک از بارفروشان میدان‌ها و عمده‌فروشان خواربار و بقولات و تخم‌مرغ و فرآورده‌های شیر و غلات پرونده‌ای در وزارت کشور باز شده است تا اگر روی این پرونده‌ها برگ سیاه و تخلف ضمیمه شود، صاحب آن پرونده تبعید خواهد شد. این شدیدترین تصمیمی است که از طرف دولت و وزارت کشور علیه گرانفروشان اتخاذ شده است.

کمیته اصناف که از طرف دولت مامور مبارزه با گرانفروشی شده است، با دلایل کافی به دولت و شهرداری گزارش داده و روشن ساخته که قسمت مهمی از علل گرانی و گرانفروشی سودجویی عمده‌فروشان است و کمیته رسما تاکید کرده است که بارفروشان میان‌های تهران، عمده‌فروشان خواربار و غلات، بنکداران؛ تخم‌مرغ و واردکنندگان کره و پنیر و اکثریت کسانی که در کار واردات و توزیع مداخله دارند، قیمت‌ها را بدون علت و جهت افزایش و ضمن اجحاف به مردم سود سرشاری عاید خود می‌کنند.

کمیته به وزارت کشور پیشنهاد داده است که در مرحله اول از طریق مسالمت، بارفروشان و بنکداران به تجدیدنظر در روش خود وادار شوند و در صورتی که از این راه نتیجه‌ای عاید شده، این قبیل اشخاص تبعید شوند.

آغاز پروازهای 747 پان آمریکن به ایران

اولین هواپیمایی 747 پان آمریکن که از نیویورک به سوی تهران پرواز کرده بود، به علت نقص مدیریت فرودگاه‌های مسیر آن پنج ساعت تاخیر داشت.

فرودگاه‌های استانبول و بیروت تا به حال فرود 747 را تجربه نکرده بودند و مدت زیادی برای آشنایی و تهیه تجهیزات سوخت این جت عظیم صرف شد.

این سوپرجت آغازگر اولین سرویس دور دنیای پان آمریکن بود. بدین ترتیب پان آمریکن اولین شرکت هواپیمایی شد که مسافران آمریکا را در انتخاب راه شرق یا غرب صاحب اختیار نمود و از این به بعد جت‌های 747 پان آمریکن روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه در تتهران توقف خواهند داشت.

اطلاعات 11 آبان 1350

11 آبان 1360؛ حمایت ایران از قیمت نفت توافق‌شده اوپک

مهندس سیدمحمد غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی جهت شرکت در اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ژنو عزیمت کرده بود، به تهران بازگشت.

وی در مصاحبه با خبرگزاری پارس در مورد نتایج مذاکرات وزرای کشورهای صادرکننده نفت که در نتیجه آن توافق شد قیمت پایه نفت به 34 دلار برسد، گفت: طی این اجلاس قرار شد پادشاهی عربستان دو میلیون بشکه از تولید خود بکاهد و همگام با آن قیمت نفت ایران کشور نیز از 32 دلار به 34 دلار افزایش یابد.

وزیر نفت در مورد نرخ جدید و نظر ایران نسبت به آن گفت: 13 کشور عضو اوپک براساس قیمتی که تعیین و تثبیت شده نفت خام صادراتی خود را خواهند فروخت و کشورهایی که از این نرخ سرباز می‌زنند، قصد دارند اوپک را از بین ببرند. ما لیستی داریم که بر پایه آن تمام حوزه‌های نفتی دنیا قیمت‌هایشان را بر قیمت پایه 34 دلار مشخص کرده‌اند و ما نیز از این قیمت دفاع می‌کنیم.

حدود فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی سریعا معین شود

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز پیامی خطاب به ملت مسلمان ایران فرستاد.

... اما راجع به اقتصاد کشور من پیشنهاد کردم که وزرای اقتصادی و صنایع معادن، وزیر بازرگانی و مسوولان ستاد بسیج اقتصادی بیایند بیشتر با شما صحبت کنند.

اما من قبل از آنی که وزرای امور اقتصادی برای شما صحبت کنند، شمه‌ای از مسائل اقتصادی را برای شما بازگو می‌کنم.

اولا می‌دانید که اقتصاد ما یعنی اقتصادی که از گذشته به ارث رسیده دو خصوصیت داشت، اول اینکه وابسته به قدرت‌های خارجی بود

و خصوصیت دوم این بود که درآمد ملی ما وابسته به صنعت نفت بود.

... البته در این دو سه سال خیلی کارها در جهت قطع وابستگی انجام گرفته؛ ما شیرهای نفت را روی بعضی‌ها بسته‌ایم و تولیدمان را به حداقل رساندیم و با کم کردن تولید به عمر مخازن نفتی خودمان افزوده، بر روی تولید اجناس داخلی تاکید کرده و کشاورزی‌مان یک رونق تازه‌ای پیدا کرد.

... ملت ما هرگز در مقابل فشارها تسلیم نمی‌شود و بلکه در مقابل آنها خواهد ایستاد و پیروز هم می‌شود و مطمئن باشید در سایه مقاومتی که ملت ما می‌کند در مدت کوتاهی کمتر از دو سال ما می‌توانیم به یک اقتصاد مطمئن برسیم و می‌توانیم جامعه خود را به بسیاری از آرمان‌هایی که شعارشان را می‌دادیم برسانیم. ما در حال مقاومت هستیم و این دردسر را تحمل می‌کنیم و مطمئن هستیم که پیروزی نصیب ما خواهد بود.

من البته برای اینکه بتوانیم مقامت را هرچه بیشتر کنیم، معتقدم که دولت و مجلس و ملت به‌صورت هماهنگ یکسری اقدامات را انجام بدهند که من خلاصه می‌کنم و آن اقدامات را می‌گویم.

اولا مجلس بایستی کوشش کند که حدود فعالیت بخش‌های دولتی – خصوصی و تعاونی را سریعا معین کند.

نظام بانکی را باید سریعا معلوم و معین کند که نظام بانکی ما چگونه است. دولت لازم است که سیستم توزیع عادلانه را هرچه سریع‌تر ادامه دهد و این باشد که مواد موجود خوراکی ما به همه مردم برسد.

اطلاعات 11 آبان 1360

11 آبان 1370؛ پرداخت خسارت بدون گزارش پلیس به 25 هزار ریال افزایش یافت

از پانزدهم آبان ماه، بیمه مسوولیت مدنی شخص ثالث (مبلغی که بیمه می‌پردازد) در مورد اتومبیل‌های سواری برای خسارت جانی (غرامت فوت، نقص عضو و جرح) برای هر نفر از 6 میلیون ریال به 8 میلیون ریال و برای خسارت مالی در هر حادثه از 10 هزار ریال (بدون گزارش نیروی انتظامی) به 25 هزار ریال افزایش می‌یابد. سقف خسارت‌های مالی برای هر حادثه در این مورد 2 میلیون ریال است.

اطلاعات 11 آبان 1370

11 آبان 1390؛ قیمت نفت به زیر 100 دلار نمی‌رسد

رستم قاسمی، وزیر نفت در همایش میان اوپک، مجمع جهانی انرژی و مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز گفت: قیمت نفت را بازار تعیین می‌کند، اما ما به‌دنبال قیمت عادلانه برای نفت هستیم.

عبدالله سالم‌ البدری، دبیرکل اوپک هم درخصوص احتمال سقوط مجدد قیمت جهانی نفت گفت: برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهد که قیمت نفت تا پایان سال‌جاری میلادی به زیر 100 دلار به ازای هر بشکه کاهش نخواهد یافت.

بخش‌هایی از ارتفاعات تهران در اختیار آقازاده‌ها

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید بخش‌هایی از ارتفاعات تهران که در دامنه جنوبی البرز واقع شده عمدتا در اختیار آقازاده‌ها قرار دارد؛ به‌طوری‌که زمین‌های بالای تراز 1800 متر در این مناطق با استفاده از رانت، توسط افراد یا تعاونی‌های مسکن به تصرف درآمده است.

صادق خلیلیان تصریح کرد: یک هزار و 540 هکتار از این اراضی در تصرف مردم و 860 هکتار در اختیار 60 تعاونی مسکن است و وزارت جهاد کشاورزی با جدیت به‌دنبال بازپس‌گیری این زمین‌ها از افرادی است.

شمس‌الدین حسینی از استیضاح جست

عذرخواهی‌های پیاپی شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد از مردم و نمایندگان مجلس و دفاع رئیس مجلس و رئیس‌جمهور از حسینی نتیجه داد و سرانجام پس از حدود 5 ساعت مذاکره مخالفان و موافقان استیضاح در صحن علنی مجلس، وزیر اقتصاد از مهلکه استیضاح به سلامت عبور کرد.

مجلس با 93 رای موافق استیضاح، 141 رای مخالف استیضاح و 10 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر برای بار سوم به حسینی، وزیر اقتصاد رای اعتماد داد.

دلار 1320 تومان شد

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دیروز نرخ دلار با 15 تومان افزایش به 1320 تومان رسید. بانک مرکزی قیمت مرجع دلار را با توجه به بالا رفتن ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده در جهان با 83 ریال افزایش تا 10853 ریال بالا برد. ازسوی دیگر، تزریق دلار زیر قیمت بازار آزاد ازسوی صرافی برخی بانک‌های دولتی در روز گذشته باعث تشکیل دوباره صف‌های طولانی خرید ارز شد.

دیروز برخی صرافی‌های بانک‌های دولتی ازجمله صرافی بانک‌های توسعه صادرات، بانک ملت و بانک ملی به افراد عادی تنها با ارائه کارت‌ ملی به میزان 10 هزار دلار به شرکت‌ها تا 50 هزار دلار و به صرافی‌های مجاز تا سقف 200 هزار دلار، دلار را به نرخ 1280 تومان فروختند.

رشد نقدینگی از 25 درصد گذشت

** افزایش 71 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی

در پایان سال 1389 حجم نقدینگی از رشدی معادل 2/25 درصد نسبت به پایان سال قبل برخوردار شد و پایه پولی در سال مذکور نسبت به پایان سال 1388 با رشدی معادل 3/13 درصد مواجه شد. رقم ضریب فزاینده در سال 1389 به 311/4 رسید که در مقایسه با پایان سال قبل 5/10 درصد رشد نشان می‌دهد.

در پایان سال 1389 خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 71 درصد رشد داشت. به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی یکی از دلایل افزایش رشد نقدینگی را تامین منابع طرح مسکن مهر اعلام کرد. جعفر قادری، نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به نقل از بهمنی گفت: در سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح مسکن مهر اختصاص یافته است، نیمی از این رقم در قالب فروش اوراق مشارکت و نیمی دیگر از طریق ایجاد خط اعتباری ازسوی بانک مرکزی برای بانک‌ها ایجاد شده است. بهمنی خط اعتباری ایجادشده ازسوی بانک مرکزی را به‌دلیل آنکه از منابع این بانک تامین شده در حکم پول بدون پشتانه توصیف کرده که زمینه‌ساز افزایش پایه پولی می‌شود.

توقف خط تولید ریو تا پایان سال

معاون فنی – مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید خودرو سواری ریو در گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید خودرو ریو در گروه خودروسازی سایپا تا پایان امسال متوقف می‌شود. مرتضی شفیعی با بیان اینکه خودرو جدیدی با کلاس بالاتر جایگزین ریو خواهد شد، افزود: در پی مخالفت شرکت کیاموتور (شرکت مادر) با افزودن امکانات جدیدی همچون ایربگ (کیسه هوا) و ارتقای موتور ریو از استاندارد اروپایی یورو 2 به یورو 4 تولید این محصول تا پایان سال متوقف خواهد شد.

اطلاعات 11 آبان 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید