نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 17آذر آغاز هر دهه

غفوری‌فرد: پروژه پتروشیمی ایران – ژاپن طاغوتی است / تمام شرکت‌های هواپیمایی به دو شرکت تبدیل می‌شوند

کدخبر: ۳۷۷۵۶۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:به تلافی استقرار نیروهای ایران در جزایر تنگه هرمز، لیبی شرکت نفت «بی‌پی» را ملی کرد
غفوری‌فرد: پروژه پتروشیمی ایران – ژاپن طاغوتی است / تمام شرکت‌های هواپیمایی به دو شرکت تبدیل می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 آذر 1350؛ به تلافی استقرار نیروهای ایران در جزایر تنگه هرمز، لیبی شرکت نفت «بی‌پی» را ملی کرد

دولت لیبی دارایی شرکت نفت انگلیس «بریتیش پترولیوم» را ملی کرد و تصمیم گرفت این شرکت ملی‌شده را به نام (کمپانی خلیج غربی) بنامد. خبرگزاری الجزایر گزارش داد که کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی مساله پرداخت غرامت کمپانی انگلیسی تشکیل شده است. اساسنامه شرکت جدید که شامل 21 ماده است توسط رادیو تریپولی انتشار یافت. این رادیو اضافه کرد که عبدالرحیم به ریاست کمپانی جدید برگزیده شده است. شرکت نفت «بریتیش پترولیوم» یک کمپانی انگلیسی است که توسط دولت بریتانیا کنترل می‌شود و 6/48 درصد سهام آن متعلق به دولت است و مهم‌ترین کمپانی نفتی غربی است که در لیبی فعالیت می‌کنند. بی‌پی دارای دو منطقه امتیاز نفتی در لیبی است که یکی در جنوب سیرنائیک و دیگر در مرکز این منطقه قرار دارد ولی در حال حاضر تنها از یک منطقه بهره‌برداری می‌شود. دولت لیبی همچنین تصمیم گرفت که کلیه سرمایه‌های خود را از بانک‌های انگلیسی خارج کنند این اقدام پاسخ متقابل است که لیبی به تصمیم دولت انگلیسی در مورد واگذاری سه جزیره تنگه هرمز به ایران داده است.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول ذخایر پولی لیبی در سی‌ام ژوئن گذشته بالغ‌بر دو میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده است.

افتتاح یکی از نمایندگی‌های بانک آمریکا در تهران

 بانک آو آمریکا پنج‌شنبه 18 آذر 1350 (9 دسامبر) اداره نمایندگی جدیدی در تهران خواهد گشود.

شخصیت‌های دولتی و رهبران محافل مالی و بازرگانی در ضیافتی که بدین مناسبت پنج‌شنبه شب در هتل هیلتون برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

میزبان ضیافت آقای اسکادر مرسمان، نایب‌رئیس اول بانک برای اروپا، خاورمیانه و آفریقا و آقای کورت، ت.ال کارسون، نماینده بانک در ایران خواهد بود.

آقای کارسون 44 سال دارد و چندین سال صاحب منصب بانک آو آمریکا در خاورمیانه بوده است. وی در سال 1962 به سمت نماینده در بیروت به خدمت بانک مذکور درآمد و بعدا به نیابت ریاست شعبه آن در بیروت منصوب گردید.

تعیین قیمت منطقه‌ای اراضی و ساختمان‌های تهران

کمیسیون تعیین ارزش اراضی و ساختمان‌های تهران و حومه در وزارت دارایی شروع به کار کرد. این کمیسیون همه ساله قیمت رسمی ساختمان و اراضی داخل و خارج از محدوده تهران را تعیین می‌کند.

همین قیمت ملاک معاملات در دفاتر اسناد رسمی است و به قیمت منطقه‌ای معروف می‌باشد و در معاملات براساس آن مالیات پرداخت می‌شود.

ارزشی که این کمنیسیون تعیین کند از اول سال 1351 به اجرا گذارده خواهد شد. در کمیسیون تعیین ارزش موضوع گسترش محدوده پنج ساله اول تهران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که شهرداری پایتخت رسما میزان گسترش محدوده تهران را به این کمیسیون اعلم نماید قیمت اراضی جدید که وارد محدوده خواهد شد افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.

 

17 آذر 1360؛ غفوری‌فرد: پروژه پتروشیمی ایران – ژاپن طاغوتی است

به گزارش خبرگزاری پارس، روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد به‌منظور ادامه مذاکرات در مورد پروژه‌ شرکت ایران – ژاپن یک هیات ژاپنی دیروز وارد تهران شد. این هیات طی جلساتی با مصطفی طاهری نجف‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و بعضی از مقامات کشور چگونگی انجام این پروژه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. همزمان با ورود این هیات دکتر حسن غفوری‌فرد وزیر نیرو که اخیرا از یک سفر دو روزه از جنوب کشور به تهران بازگشته اظهار کرد: منظور از این سفر بازدید از مجتمع پتروشیمی ایران – ژاپن و تصمیم‌گیری در مورد نحوه ادامه کار پیمانکار ژاپنی بود. وی افزود: 85 درصد پروژه مشترک ایران-ژاپن که تاکنون بالغ‌بر 20 میلیارد تومان هزینه صرف ساخت آن شده به پایان رسیده است.

وزیر نیرو افزود در صورت امکان و تکمیل قسمت‌هایی که امکان ساخت آن در ایران باشد توسط کارشناسان و متخصصان ایران انجام خواهد شد.

وی افزود‌ این پروژه نسبتا طاغوتی بود و هزینه‌های زیادی را در بر گرفته است. بنابراین ما باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم که آیا این پروژه را به اتمام برسانیم و یا قرارداد مجددی با این کشور برای اتمام پروژه منعقد کنیم.غفوری فرد اضافه کرد: البته با قرارداد قبلی ادامه عملیات پروژه برای ما امکان‌پذیر نیست؛ زیرا خرج آن بالاتر از حدی است که در قرارداد قید شده است.

 

17 آذر 1370؛ حراج ده‌ها تخته فرش عتیقه ایران در آلمان 

  180 تخته فرش بسیار قدیمی و عتیقه که غالبا ایرانی بود در شهر کلن آلمان به حراج گذاشته و فروخته شد. در برنامه حراج دیروز در «عتیقه‌فروشی موزه» در شهر کلن حدود 300 نفر شرکت کرده و این فرش‌ها را که بیش از یکصد سال عمر دارند خریدای کردند. قیمتی‌ترین فرش در این حراج یک فرش ایرانی (گروس) به ابعداد 5/1*5 متر بود که به قیمت 20 هزار مارک حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان به فروش رفت.

این فرش که در منطقه گروس واقع در حومه بیجار با نقش پنج جفت شیر بافته شده است، 109 سال قدمت دارد در برنامه حراج دیروز، همچنین چند تخته فروش عتیقه ایرانی (هریس) به قیمت‌های 10 تا 14 هزار مارک و چند تخته فرش تبریز به قیمت‌های 10 تا 15 هزار مارک به فروش رفت.

17 آذر 1380؛ تمام شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و دولتی به دو شرکت تبدیل می‌شود

خصوصی‌سازی و انحصارزدایی در اولویت برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری قرارداد بهزاد مظاهری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به دستور وزیر راه و ترابری و طرح جامع حمل‌و‌نقل هوایی کشور که برای نخستین بار تهیه شده است شرکت‌های هواپیمایی ادغام و یک شرکت خصوصی و یک شرکت دولتی تشکیل می‌شود. وی افزود شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور و آسمان از زیرمجموعه شرکت‌های هواپیمایی دولتی خارج و به همراه شرکت‌های ماهان، کیش‌ایر، فراز قشم، کاسپین و دیگر شرکت‌ها به‌عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت خواهند کرد. مظاهری تصریح کرد 50 درصد سهم شرکت هما به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این شرکت به‌صورت نیمه‌دولتی فعالیت خواهد کرد.

احضار زنگنه درارتباط با شرکت پتروپارس

حسین آفریده، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اقدام وزارت نفت در تاسیس شرکت پتروپارس را یک تفکر خوب ارزیابی کرد. وی افزود: تاسیس یک شرکت عمومی پیمانکاری که بتواند در مناقصه‌های داخلی و خارجی شرکت کند و قیمت طرح‌ها را پایین آورد خدمت بزرگی به کشور است. نماینده مردم شیروان در مجلس در مورد احضار وزیر نفت به دادگاه در ارتباط با شرکت پترو پارس گفت نمی‌دانم اتهام چه بوده است. اما وزارت نفت احضار وی به دادگاه تحت‌عنوان دخل و تصرف در اموال دولتی را تایید کرده است. به‌نظر می‌رسد این احضاریه را بخش جرایم اقتصادی قوه‌قضائیه صادر کرده است.

17 آذر 1390؛ عبور بورس از تله رکود

بورس تهران در این هفته معادله رکود مزمن پاییزی را برهم زد و با زنده کردن خاطره روزهای «رونق» رشد2.7 درصدی را در یک هفته نیمه‌تعطیل تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بورس با فاصله گرفتن از مرز روانی 24 هزار واحد موفق شد تا از یک دوره نسبت به لحاظ روانی لااقل به‌طور موقت عبور کند. کارشناسان مهم‌ترین عامل در بازگشت رونق به بورس تهران را گذار از یک دوره فشارهای سیاسی غرب بر ایران می‌دانند که با عدم‌تحریم نفتی ازسوی اتحادیه اروپا امکان تشدید فشارها را در عمل پشت‌سر گذاشته است.

مخالفت اوباما با تحریم بانک مرکزی ایران

در پی تصویب طرح تحریم بانک مرکزی ایران در سنای آمریکا، دولت باراک اوباما طی نامه‌ای از کنگره این کشور خواسته است که مصوبه خود درباره تحریم بانک مرکزی ایران را به تاخیر اندازند. کاخ سفید در این نامه افزایش قیمت نفت در صورت اجرای چنین مصوبه‌ای را مهم‌ترین دلیل مخالفت خود با طرح کنگره اعلام کرده است.

مارک کرک و باب منندز دو تن از سناتورهای طراح تحریم بانک مرکزی ایران گفته‌اند، این طرح بهترین طرحی است که می‌تواند بدون اینکه باعث بی‌ثباتی بازار نفت شود، به دولت ایران آسیب موردنیاز را وارد کند.

پنج‌شنبه هفته گذشته، وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل گردهم آمده بودند با پیشنهاد انگلیس برای تحریم نفت ایران مخالفت کردند؛ اما در عین حال توافق کردند که گفت‌و‌گو در مورد اعمال تحریم علیه بخش‌های مالی، حمل‌و‌نقل و انرژی ایران را ادامه دهند. با اختلافی چندساعته، اعضای سنای آمریکا نیز اقدام یکجانبه تازه‌ای را علیه ایران کلید زدند و طرح تحریم بانک مرکزی کشورمان را تصویب کردند. طرحی که دولت اوباما حدود سه هفته پیش به آن تن نداده و تنها به قرار دادن نام این بانک در لیست متهمان به پولشویی بین‌المللی اکتفا کرده بود. این تحریم‌ها در قالب مصوبه سنا پیش از آنکه تبدیل به قانون شده و لازم‌الاجرا شوند باید به تصویب کنگره (مشتمل بر مجلسین سنا و نمایندگان) و شخص رئیس‌جمهور آمریکا که با دیده تردید به این قانون می‌نگرد، برسد.

نرخ بیکاری تا پایان سال تک‌رقمی می‌شود

وزیر کار از احتمال دستیابی به نرخ بیکاری تک‌رقمی تا پایان سال‌جاری خبر می‌دهد؛ مستند صحبت‌های عبدالرضا شیخ الاسلامی گزارش مرکز آمار ایران از روند نزولی نرخ بیکاری از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال است که به گفته وی 2/1 درصد کاهش داشته است؛ یعنی به گواه مرکز آمار نرخ بیکاری از 6/13 درصد تابستان 89 به 1/11 درصد در تابستان سال 90 سیر نزولی داشته است و از این رو شیخ‌الاسلامی معتقد است که با این روند تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری دور از دسترس نیست.

 

  • اطلاعات 17 آذر 1350
  • اطلاعات 17 آذر 1360
  • اطلاعات 17 آذر 1370
  • اطلاعات 17 آذر 1380
  • اطلاعات 17 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید