نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 21 مهر آغاز هر دهه

رئیس‌کل بانک مرکزی: استعفا نمی‌‌کنم/ توزیع کوپن‌های جدید بنزین

کدخبر: ۳۶۶۷۲۲
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: برای «جبران ضرر» دلار، فرمولی به کمپانی‌های نفتی پیشنهاد می‌شود، اعلام وظایف کلی شورای عالی اقتصاد، بازار خودرو از تب و تاب افتاد، 66درصد بدهی‌های خارجی ایران امسال سررسید می‌شود و...
رئیس‌کل بانک مرکزی: استعفا نمی‌‌کنم/ توزیع کوپن‌های جدید بنزین

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 مهر 1350؛ برای «جبران ضرر» دلار، فرمولی به کمپانی‌های نفتی پیشنهاد می‌شود

در محافل پولی و نفتی این سوال وجود دارد که اوپک به جای دلار فعلی چه ارزی را خواستار است؟ جالب‌تر این است که خود کشورهای اوپک هم هنوز برای این سوال پاسخ مقتضی در دست ندارند جز یک فرمول پیچیده ولی عادلانه و صحیح و طرحی که کارشناسان بانکی کشورهای عضو در چند  روز آینده ارائه خواهند داد.

در حال حاضر یا صحیح‌تر بگوییم از 15 اوت که سیاست اقتصادی جدید نیکسون اعلام شد دلار وضع محکم و ارزش قبلی خود را ندارد.

فرمولی که از طرف وزیر دارایی ایران عرضه خواهد شد، حاوی حل همین مشکل خواهد بود. در این فرمول از یک طرف 15 تا 16 میلیارد بشکه نفتی که از خلیج‌فارس به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود موردنظر قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر پولی که از بابت این نفت در هر نقطه از جهان دریافت می‌شود ملاک عمل قرار می‌گیرد و به این ترتیب همه «تفاوت‌های» برابری ارزهای دریافتی از طرف کمپانی‌ها معلوم شد و «میانگین» این تفاوت‌ها همان رقم و عدد مطلوب و عادلانه است که کمپانی‌ها باید به کشورهای صاحب نفت پرداخت کنند. این تفاوت که خود رقمی است معادل چند سنت آمریکایی یا باید بر روی «قیمت اعلان شده» کشیده شود یا تا زمانی که دلار وضع روشنی پیدا نکرده و به میزان قبلی خود بازنگشت به عنوان «جبران ضرر» جدا از قیمت اعلان شده پرداخت گردد.

اطلاعات 21 مهر 50

21 مهر 1360؛ کنترل اجاره‌بها دست کیست؟

روزنامه اطلاعات در صفحه پنج خود به موضوع اجاره و اجاره‌بها پرداخته است. گزارشگر روزنامه می‌نویسد: «به دنبال شنیدن حرف‌های تنی چند از شهروندان اجاره‌نشین که به ذکر سه نمونه از آن اکتفا کردیم، از بنیاد مسکن، وزارت مسکن، دفتر صدور اجازه معاملات مسکن و دست آخر دادگستری سوال کردیم که مسوولیت کنترل اجاره‌بها به عهده کدام سازمان و چه مقامی است، بعد از گذشتن از هفت خوان بوروکراتیسم سیستم مخابراتی در هر کدام از این سازمان‌ها با کمال تاسف از همه آنها پاسخ منفی شنیدیم و معلوممان شد که هیچ کنترلی روی اجاره‌بها اعمال نمی‌شود و هیچ مقام و سازمانی مسوول این مهم نیست.

آقای قهرودی از روابط عمومی بنیاد مسکن در این مورد اظهار داشت که بنیاد مسکن هیچ‌گونه کنترلی روی اجاره‌بها ندارد چون مسوولیتی در این مورد به آن داده نشده است و هیچ وقت هم در این مورد مسوولیتی نداشت.

از دایره حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی، آقای زاهدی در یک گفت‌وگوی تلفنی به گزارشگر ما اظهار داشت: وزارت مسکن و شهرسازی هیچگونه کنترلی روی قیمت خانه‌ها و اجاره‌بها ندارد و مسوولیت کنترل اجاره‌بها و قیمت خانه‌ها با وزارت مسکن و شهرسازی نیست.

از آقای حسین‌آبادی، رئیس شعبه 32 دادگاه صلح در وزارت دادگستری پرسیدیم که کنترل اجاره‌بهای خانه‌ها دست کدام سازمان است؟ وی پاسخ داد: در حال حاضر هیچ سازمان و مقامی اجاره‌بهای خانه را کنترل نمی‌کند و قبل از این هم به طور رسمی کنترلی روی اجاره‌بها نبود. شورای انقلاب در آذر 58 ماده واحده‌ای را تصویب کرد که به موجب آن اجاره‌بهای خانه‌هایی که قبل از آذرماه 1358 به اجاره داده شده‌اند، به میزان بیست درصد کاهش پیدا کند که این مصوبه به قوت خود باقی است ولی شامل قراردادهای استیجاری بعد از آذرماه 1358 نمی‌شود.

اعلام وظایف کلی شورای عالی اقتصاد

به گفته دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه وظایف شورای‌عالی اقتصاد به این شرح است: 1- تعیین هدف‌های کلی برنامه‌های عمرانی کشور 2- بررسی خط‌مشی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جهت طرح در هیات وزیران 3- اظهارنظر نسبت به برنامه‌های عمرانی جهت طرح در هیات وزیران 4- تعیین خط مشی و تنظیم بودجه کل کشور 5- بررسی بودجه کل کشور برای طرح در هیات وزیران 6- اتخاذ تصمیم درباره مسائلی که مسوولان دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای طرح‌ها و فعالیت‌ها با آن مواجه و در شورا مطرح می‌نمایند. 7- تصویب اصول، سیاست‌ها و ضوابط مربوط به اعطا وام از محل اعتبارات عمرانی به موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و سایر موسسات در بخش عمومی و شهرداری‌ها 8- تصویب اصول، سیاست‌ها و ضوابط مربوط به اعطای وام و یا مشارکت دولت در سرمایه‌گذاری موسسات خصوصی 9- تصویب اصول، سیاست‌ها و ضوابط مربوط به اخذ وام و اعتبارات خارجی

اطلاعات 21 مهر 60

21 مهر 1370؛ توزیع کوپن‌های جدید بنزین تاکسی

توزیع کوپن‌های جدید بنزین تاکسی‌ها از امروز آغاز شد. این کوپن‌ها فاقد ارزش ریالی است و رانندگان هنگام تحویل گرفتن آنها لیتری بیست ریال نقدا از بانک دریافت می‌کنند. کوپن‌های قبلی بهادار نیز همچنان معتبر است.

مرکزیت 4 شرکت دولتی به شهرستان‌ها انتقال می‌یابد

براساس مصوبه هیات وزیران مرکزیت شرکت‌های زیر ظرف مدت مقرر شده به شهرستان‌های مذکور منتقل خواهد شد.

الف- شرکت صنایع الکترونیک ایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حداکثر تا (1/10/1371) به شهرستان شیراز

ب- شرکت سهامی مزرعه نمونه وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حداکثر تا (29/12/1370) به شهرستان گرگان

ج- شرکت سهامی آسانسورسازی ایران «شیندلر» وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی حداکثر تا (29/12/1370) به شهرستان قزوین

د- شرکت تسیس وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی حداکثر تا (29/12/1370) به شهرستان قزوین.

رواج پول جدید در اسلوونی

جمهوری اسلوونی یوگسلاوی پول جدیدی به نام «تولار» را منتشر کرد. با این اقدام هرج و مرج مالی در یوگسلاوی تشدید شد و نگرانی‌های زیادی در جمهوری‌های دیگر این فدراسیون متلاشی شده به وجود آمد.

به این ترتیب، جمهوری اسلوونی تبدیل دینارهای موجود در دست شهروندان خود به «تولار» با نرخ مساوی یک به یک را شروع کرد.

این اقدام به معنای این است که دینار یوگسلاوی در عمل در این جموری بی‌اعتبار شده است. رواج پول جدید به جای دینار در اسلوونی نگرانی‌هایی را در دیگر جمهوری‌های یوگسلاوی به‌خصوص کرواسی و بوسنی و هرزگوین در پی داشته است. این جمهوری‌ها، نگران چگونگی استفاده از دینارهای جمع‌آوری شده، هستند.

صادرات آلمان به ایران رو به افزایش است

آلمان مهم‌ترین طرف بازرگانی با ایران است و با وجود کسادی صادرات این کشور در ماه‌های اخیر، صادرات آلمان به ایران شکوفایی کم‌سابقه‌ای یافته است. صادرات آلمان به ایران پارسال بیشتر از 4 میلیارد و 200 میلیون مارک بوده است که نسبت به سال 1989 افزایش نزدیک به 75 درصد داشته است.

اطلاعات 21 مهر 70

21 مهر 1380؛ 66درصد بدهی‌های خارجی ایران امسال سررسید می‌شود

دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد که حدود 66 درصد از بدهی‌های خارجی کشور در سال جاری سررسید و پیش‌بینی می‌شود این امر موجب کاهش ذخایر ارزی کشور شود. مبلغ سررسید بدهی‌های خارجی در سال جاری بالغ بر 5 میلیارد و 277 میلیون دلار است.

اطلاعات 21 مهر 80

21 مهر 1390؛ امکان‌سنجی وعده زمین 1000 متری

مرکز پژوهش‌های مجلس طرح واگذاری اراضی منابع ملی به خانوارهای ایرانی یا همان باغشهرها را دارای ایراد کارشناسی و «مغایر قوانین» دانست. طرحی که محمود احمدی‌نژاد تیر امسال در یک سخنرانی عمومی وعده‌اش را داده و گفته بود: «احتمالا تا پایان سال به هر خانوار ایرانی یک قطعه زمین 1000 متری به صورت رایگان تعلق می‌گیرد تا خانواده‌ها در داخل آن باغ میوه و بنای مسکونی برای خودشان احداث کنند.

مرکز پژوهش‌ها در بررسی خود، سابقه اولیه این طرح را مربوط به نظرات آیت‌الله حائری‌شیرازی، استاد اخلاق دولت و امام‌جمعه سابق شیراز دانسته است که پس از آن دولت برای جامه عمل پوشاندن به این ایده، طرح احداث باغشهرها را در سال 86 طرح مطرح کرد و قرار شد تا در 30 استان کشور اجرایی شود.

خانه‌های ثروتمندان، مقصد معترضان ضد وال‌استریت

معترضان آمریکایی که در 25 روز گذشته در وال‌استریت تجمع کرده‌اند، سه‌شنبه به سوی خانه تعدادی از ثروتمندان در نیویورک راهپیمایی کردند.

خانه‌های روبرت مرداک غول رسانه‌ای آمریکا، جیمی دیمون از بانکداران بزرگ و دیوید کاک ثروتمند نفتی از مقاصد معترضان بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی: استعفا نمی‌کنم

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه خود در قبال اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی مدعی است و به هیچ کس در این زمینه باج نمی‌دهد، اعلام کرد که تا پایان مدت 3 ساله ریاستش بر بانک مرکزی باقی خواهد ماند. وی در عین حال استعفای خود را مشروط به اشاره مقام معظم رهبری یا دستور رئیس‌جمهور دانست.

بازار خودرو از تب و تاب افتاد

بازار خودرو کشور این هفته را در شرایطی پشت‌سر گذاشت که در چند مورد نوسان قیمت را به خود دید و برخی خودروها با رشد قیمت روبه‌رو شدند و برخی دیگر نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارند با حذف برخی بندهای دست و پاگیر از قانون واردات، حباب بازار خودروهای خارجی را شکسته و قیمت‌های کاذب را از بین ببرند. با این حال، کمیته قیمت‌گذاری که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، به هیچ یک از خودروسازان داخلی و عرضه‌کنندگان خودرو اجازه نمی‌دهد بدون مجوز، قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

در بازار، پژو 206 تیپ 2 ارزان شد و 15 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو پارس مدل سال نیز 17 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سوزوکی گرند ویتارا مدل کلاس 8 و اتومات آن، 57 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید 132 این هفته را با تثبیت قیمت پشت سر گذاشت و هشت میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید.

سایپا 111 نیز که همان مدل هاچ‌بک پراید محسوب می‌شود،9 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد و تیبا نیز 11 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شد. همچنین در بازار خودروهای وارداتی هیوندایی IX55 نیم میلیون تومان ارزان شده و قیمتی برابر با 82 میلیون و 500 هزار تومان دارد. تویوتا لندکروز هم‌اکنون 128 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو طی یک سال و نیم گذشته نزدیک به 30 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.همچنین کیا موهاوی رشد قیمت زیادی را به خود دیده هم‌اکنون قیمتی برابر با 81 میلیون و 500 هزار تومان دارد.

اطلاعات 21 مهر 90

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید