نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از18 آذر آغاز هر دهه

سپرده‌ها دیگر در ردیف درآمد بانک‌ها ثبت نمی‌شود / کمک ژاپن برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای

کدخبر: ۳۷۷۷۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات18 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: برنامه‌های بلندپروازانه صندوق ذخیره فرهنگیان
سپرده‌ها دیگر در ردیف درآمد بانک‌ها ثبت نمی‌شود / کمک ژاپن برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 آذر 1350؛ اظهار  تاسف «بی‌پی» از اقدام لیبی

بریتیش پترولیوم (شرکت نفت انگلیس) از اقدام ناگهانی لیبی در ملی کردن شرکت نفت انگلیس در لیبی اظهار تاسف کرد و گفت این عمل لیبی مغایر اصول روابط دولت لیبی و دولت بریتانیا است.

در قسمتی از اعلامیه شرکت نفت انگلیس گفته شده که با وجود این اقدام ناگهانی لیبی، شرکت انگلیسی حاضر است درباره مساله‌ای که پیش آمده با دولت لیبی مذاکره کند.

به‌دنبال اقدام لیبی در ملی کردن شرکت نفت انگلیس در لیبی سهام بریتیش پترولیوم (شرکت نفت انگلیس) در بورس سهام لندن 86 میلیون لیره استرلینگ تنزل پیدا کرد.

18 آذر 1360؛ اعلام نرخ تورم 7 ماه سال 1360

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای عمده‌فروشی کالاها در ایران در مهرماه 1360 با عدد 269.4 نسبت به ماه قبل سه دهم درصد بالا رفت. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل19.7درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص بهای عمده‌فروشی پس از حذف نوسانات فصلی در سطحی برابر با یک دهم درصد بالاتر از عدد شاخص شهریورماه 1360 قرار داشت.

طی هفت ماه اول سال‌جاری شاخص بهای عمده‌فروش کالاها در ایران به‌طور متوسط 24.1درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه 1360 به عدد289.7رسید و نسبت به شهریورماه 1.9 درصد بالا رفت.

این شاخص پس از حذف نوسانات فصلی 2.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. طی هفت ماه  اول سال‌جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به‌طور متوسط 24.7درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش دارد.

مخالفت لیبی با عضویت تونس در آاوپک

مقامات دولتی ابوظبی اظهار داشتند: لیبی تحت فشار سیاسی کشورهای دیگر برای دست کشیدن از اعتراض به پیوستن تونس به سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت قرار دارد. به گفته آن سوریه و امارات عربی متحده در صدد متقاعد کردن لیبی برای پذیرش تونس در این سازمان هستند.

تولید نفت تونس در حال حاضر در حدود 110 هزار بشکه نفت خام در روز است، میان لیبی و تونس که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، اختلافاتی در زمینه استفاده مشترک از حوزه‌های نفتی در منطقه جنوب تونس قرار دارد.

18 آذر 1370؛ کمک ژاپن برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای

وزارت بازرگانی بین‌المللی و صنایع ژاپن اعلام کرد که به آن دسته از کمپانی‌های الکترونیکی ژاپن که قصد ایجاد نیروگاه‌های تازه هسته‌ای در ژاپن دارند، کمک می کند.

یکی از مقام‌های این وزارتخانه گفت: این حرکت ازسوی هیاتی برای رفع احتیاجات آن دسته از کمپانی‌های ا لکترونیکی است که خواهان داشتن امکانات جدید برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای تازه و نیز زمین موردنیاز برای احداث چنین نیروگاه‌هایی هستند، صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، مقام وابسته به وزارتخانه بازرگانی بین‌المللی و صنایع ژاپن یادآور شد: این کمک‌ها در سال‌مالی جدید (1992) برآورده خواهد شد.

این گزارش حاکی است: مقام وابسته به «میتی» به نقل از کمپانی‌های الکترونیکی خاطرنشان کرد که حرکت‌هایی که در جهت ستیز و مبارزه با کمپانی‌های الکترونیکی که درصدد ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای هستند، ازسوی سازمان‌های ضدجنبشی هسته‌ای صورت می‌گیرد و کار را بر این کمپانی‌ها برای پیدا کردن محل مناسب و زمینی سخت کرده است.

18 آذر 1380؛ سپرده‌ها دیگر در ردیف درآمد بانک‌ها ثبت نمی‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال آینده (1381) از حدود 24 هزار میلیارد ریال کل اعتبارات سیستم بانکی حدود 4200 میلیارد ریال به تسهیلات تکلیفی اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: برنامه جدید دولت این است که برای معنی‌دار شدن رقابت در بانک‌های کشور اصلاحاتی صورت گیرد و شرایط و مقررات و بستر قانونی لازم فراهم شود. طهماسب مظاهری گفت: اجازه فعالیت بانک‌های خصوصی نیز از اقدامات دیگر برای کارآمدی و رقابتی کردن عملکرد سیستم بانکی کشور است و دو بانک خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده و بانک سومی نیز مجوز فعالیت گرفته است.

وی بانک‌ها را وکلی مردم خواند و گفت: بانک‌ها می‌توانند منابع و وجوه سپرده‌های مردمی را به‌عنوان امانت در اختیار بگیرند و با استفاده از آن به‌عنوان وکیل سودآفرینی کنند و سود آن غیر از هزینه بانک، متعلق به مردم است و باید به مردم پرداخت شود و این اتفاق می‌افتد. سپرده‌های مردمی دیگر به‌عنوان درآمد بانک‌ها مطرح نیست و در ترازنامه بانک‌ها در ردیف درآمدی ثبت نمی‌شود.

تنها منبع بانک‌ها برای استفاده از سپرده‌های مردمی همان حق‌الوکاله 2 تا 5/2 درصد متناسب با نوع سپرده‌ها است و این درصد جزو درآمد بانک‌ها محسوب می‌شود و این روش قدرت کنترل و نظارت را افزایش و آزادی عمل بانک‌ها را بیشتر می‌کند تا هزینه خود را بهینه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: قطعی کردن نرخ سود اشکال دارد و شورای پول و اعتبار این موضوع را بررسی می‌کند که امیدواریم تا هفته آینده جمع‌آوری شود و نتایج آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

برنامه‌های بلندپروازانه صندوق ذخیره فرهنگیان

تلاش برای ایجاد موسسه مالی – اعتباری، بانک خصوصی، شرکت بیمه، آژانس‌های خدماتی و مسافرتی، مراکز تفریحی و رفاهی، ارائه کارت اعتباری به فرهنگیان و حضور فعال در بازارهای سرمایه‌گذاری و بورس ازجمله مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اقتصادی و خدماتی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

مهندس سیدعمادالدین قاضوی، ‌مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام این مطلب تعداد اعضای فعلی این صندوق را حدود 505 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در پنج سال اخیر، یعنی از بدو تاسیس تا پایان سال مالی 79-78، صندوق حدود 226 میلیارد ریال سوددهی داشته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در دوره مالی جاری (1/7/79 تا 31/6/80) بالغ‌بر 180 میلیارد ریال سود داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان برای انجام فعالیت‌های تجای و اقتصادی اقدام به خرید و تاسیس چهار شرکت ساختمانی معلم، سرمایه‌گذاری فرهنگیان، بازرگانی فرهنگیان و رفاه فرهنگیان کرده است.

جدول نرخ ارز (17 آذر 1380)نرخ طلا و ارز در بازار تهران

دلار آمریکا                                       8000 ریال

سکه طلا (قدیم)                           610.000 ریال

مارک پارلمان                                   3550 ریال

سکه طلا (جدید)                          538.000 ریال

پوند انگلیس                                     11400 ریال

نیم‌سکه                                      360.000 ریال

فرانک فرانسه                                    1060 ریال

ربع سکه                                     213.000 ریال

درهم امارات                                     2160 ریال

طلای 18 عیار (گرم)                      53.600 ریال

 

 

  • اطلاعات 18 آذر 70
  • اطلاعات 18 آذر50
  • اطلاعات 18 آذر60
  • اطلاعات 18 آذر80
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید