روند نرخ بازدهی در پاییز رصد شد

میل نرخ های سود به صعود

کدخبر: ۳۷۷۷۰۲
اقتصاد نیوز: روند نرخ بازدهی در بازار بدهی حکایت از افزایش نرخ سود در تمام سررسیدها دارد.
میل نرخ های سود به صعود

به گزارش اقتصاد نیوز، انتظارات بازدهی در بازارها مجدداً تغییر کرده است. این تغییر انتظارات را می‌توان از مسیر نرخ سود در بازار ثانویه بدهی که مختص خریدوفروش اسناد خزانه است ردیابی کرد.

مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ سود نیز به افزایش نرخ تورم بازمی‌گردد روندها نشان می‌دهد گرچه پس از تحولات در حوزه سیاسی و تغییر معادله قدرت در آمریکا در نیمه آبان سطوح نرخ تا حدی تعدیل شد اما در ادامه و کاهش اثر بایدن انتظارات بازدهی بالاتر رفته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی تغییر نرخ تورم در فصل پاییز در حدود 12 درصد بوده است. که پس از فصل 14 درصدی تابستان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در فصل به‌حساب می‌آید. بنابراین تورم عامل فشار به نرخ‌های محسوب می‌شود و روند را صعودی کرد. نکته تلخ ماجرا این است که در این وضعیت سیاست‌گذار اصرار دارد نرخ‌های سود سپرده مردم در بانک‌ها را در سررسیدهای 16 و 18 حفظ کند. این در حالی است که با تعدیل نرخ سود در بازار کمک می‌کند فشارهای تورمی کم شود و تمایل مردم به سپرده‌گذاری حداقل تضعیف نشود.

در کنار سیر صعودی نرخ‌ها روند نرخ‌های در بازار بدهی کاملاً نوسانی است که این مسئله هم ناشی از عمق کم بازار و اتفاقاً رفتار سیاست‌گذار است.

فشار به حقوقی برای خرید در سهام بورس موجب فروش اوراق می‌شود طبیعتاً با کاهش نرخ بازدهی اوراق جذابیت آن کم می‌شود و حجم معاملات پایین خواهد آمد. با پایین آمدن حجم معاملات و تضعیف سمت عرضه کمترین حد تقاضا می‌تواند نرخ را بالا ببرد. درواقع سیاست‌گذاری نقطه‌ای برای حمایت از یک بخش موجب شده بخش پایه‌ای و معیار اقتصاد دچار سردرگمی شوند. درحالی‌که اگر عمق بازار بدهی بالا رود و تمایل برای خرید اوراق بیشتر شود طبیعتاً نرخ سود پایین‌تر خواهد آمد. زیرا رابطه قیمت و نرخ در این بازار معکوس است. اما حساسیت‌های برای حمایت از بازار سرمایه، بی‌عملی در برابر نرخ سود موجب شده در بازارهای پایه نرخ سود بالاتر از نرخ سود سپرده بانکی است.

روند حرکت نرخ بازدهی در پاییز

روند حرکت نرخ سود در بازار بدهی نشان می‌دهد نرخ سود یک‌ساله گرچه در پایان هفته دوم آذر نزدیک به سطح ابتدای پاییز قرار دارد اما نرخ سود در سررسیدهای میان‌مدت بالاتر رفته است.

ترسیم نرخ سود در سه بازه یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله نشان می‌دهد: نرخ سود یک‌ساله از ابتدای پاییز تاکنون از حدود 18 درصد تا سطح 21 درصد در ابتدای آذر بالا رفته است اما در پایان هفته دوم به مرز 18 درصد برگشته است. روند این نرخ نشان می‌دهد نقطه قرارگرفته در پایان هفته دوم آذر کمترین سطح در پاییز امسال است.

اما در بازه دوساله نرخ سود مسیر متفاوتی را پشت سر گذاشته است. نرخ سود دوساله در ابتدای پاییز در کانال 19 درصد قرار داشته است. این نرخ تا میانه مهر خود را به مرز 20 درصد رسانده و پس‌ازآن رکورد 22 درصدی را هم در هفته ابتدایی آبان ثبت کرده است.

سطح 22 درصد قله نرخ سود پاییز امسال بوده و پس‌ازآن روند تعدیل‌شده است و نرخ سود با سررسید دو سال در میانه کانال 20 درصد قرارگرفته است.

اما پر نوسان‌ترین روند در میان سررسیدها مربوط به نرخ سود با سررسید سه‌ساله است.

روند نرخ سود سررسید سه‌ساله در ابتدای پاییز نزدیک به نرخ سود یک‌ساله بوده است. اما این نرخ با یک خیز آنی از کانال 18 درصد خارج‌شده و تا میانه کانال 22 درصد بالا رفته است و در ادامه این فصل نرخ سود با سررسید سه‌ساله یک رکورد دیگر را تجربه کرده است.

منحنی بازدهی نشان می‌دهد نرخ سود سررسید سه‌ساله در هفته سوم آبان تا حدود 23.5 درصد هم بالا رفت که دومین رکورد این بازدهی در فصل پاییز به‌حساب می‌آید. پس‌ازآن در آذر نرخ سود با سررسید سه‌ساله وارد کانال 24 درصد شده است.

سررسید

قله‌های نرخ سود در سه سررسید

منحنی بازدهی در سه سررسید زمانی متفاوت سه قله را ثبت کرده است. در سررسید یک‌ساله بالاترین میزان نرخ ثبت‌شده پنج آذر رخ‌داده است. در این تاریخ نرخ سود تا مرز 21 درصد بالا رفته است اما پس‌ازآن با یک سقوط سنگین روبرو شده است. درمجموع بیشترین حضور نرخ سود در سررسید یک‌ساله در کانال 18 درصد رقم خورده است.

قله دوم مربوط به نرخ سود دوساله است بالاترین قله در این بازه زمانی روز سه آبان ثبت‌شده است. این رکورد در مرز 22 درصد اتفاق افتاده است و پس‌ازآن روند بازدهی تعدیل‌شده است. کانال 20 درصد بیشترین روزهای میزبانی از نرخ سود دوساله را از ابتدای فصل پاییز تاکنون داشته است.تا قبل از 16 آذر 21 آبان زمان رکوردشکنی برای نرخ سود با سررسید سه‌ساله بود. در این تاریخ نرخ سود به 23.5 درصد رسید اما در 16 آذر نرخ وارد کانال 24 درصد شد که بالاترین میزان فصل سوم سال تاکنون بوده است.

 

منحنی بازده 16 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید