دولت در یک هفته چقدر قرض گرفت؟

کدخبر: ۳۷۶۵۷۱
اقتصاد نیوز: دولت در هفته منتهی به 11 آذر 1950 میلیارد تومان در قالب اوراق بدهی از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی قرض گرفت.
دولت در یک هفته چقدر قرض گرفت؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، نتایج بیست و هفتمین مرحله از حراج اوراق دولتی اعلام شد.

حراج اوراق جایگزین چاپ پول شده است تا دولت از محل استقراض از مردم و تامین کسری بودجه  از این طریق فشار تورمی کمتری ایجاد کند. در سنوات قبل کسری بودجه به صورت خلق اعتبار جبران می شود اقدامی که یکی از عوامل افزایش نرخ تورم است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در مرحله بیست و هفتم سه بانک سفارش‌های‌ خود را به ارزش 6 هزار میلیارد ریال در سامانه‌های بازار بین‌بانکی ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با فروش 377.8 میلیارد ریال اوراق «اراد54» و 4.7 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد58» با نرخ بازده تا سررسید 20.5 درصد موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق به نهادهای مالی برنده در روز سه‌شنبه 11 آذر‌ماه 1399 توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد.

به علاوه، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در فرآیند خارج از حراج و از طریق بورس 1.4 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد54» با نرخ بازده تا سررسید 20.5 درصد و 414 میلیارد ریال اوراق «اراد55» با نرخ بازده تا سررسید 21.3 درصد را خریداری کردند. همچنین در روز چهارشنبه 5 آذر‌ماه 1399، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در پذیره‌نویسی 10 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد57» شرکت کردند. در روزهای شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری نیز سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی 2.3 هزار میلیارد ریال اوراق «اراد55» و 264 میلیارد ریال اوراق «اراد 49» را در نرخ‌های کشف شده در آخرین حراج خریداری کردند. بنابراین در مجموع، 19.5 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولت طی هفته منتهی به 11 آذرماه 1399 توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید