نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 25آذر آغاز هر دهه

کاهش 2 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران با تصمیم نیکسون / صدور یک میلیارد فوت مکعب گاز به شوروی

کدخبر: ۳۷۹۱۹۴
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات25 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: / سازمان ملل برای پرداخت غرامت جنگ اقدام عملی انجام دهد/سفیر چکسلواکی یک یخچال ارج خرید
کاهش 2 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران با تصمیم نیکسون /   صدور یک میلیارد فوت مکعب گاز به شوروی

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 آذر 1350؛ کاهش 2 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران با تصمیم نیکسون

میزان کاهش درآمد نفت از شرکت‌های نفتی مطالبه خواهد شد.وزیر دارایی صبح امروز در فرودگاه مهرآباد قبل از تشریف‌فرمایی اعلیحضرتین به خوزستان گزارش مهمی از بررسی‌های 48 ساعت اخیر مقامات پولی و بانکی و اقتصادی پیرامون تصمیمات نیکسون دائر بر کاهش ارزش دلار و اثرات آن از وضع پول و اقتصادی ایران تقدیم شاهنشاه آریامهر کرد.

با اعلام تصمیم نیکسون درباره کاهش ارزش دلار، محافل پولی و بانکی و اقتصادی و اقتصادی و دولت به دقت زیاد اثرات کاهش ارزش دلار را هم از نقطه‌نظر درآمدهای ارزی مورد بررسی قرار دادند.

در مورد ذخایر ارزی بانک مرکزی، ایران از چند سال قبل امکان تغییرات برابری پول‌ها را بررسی کرده بود و سیاستی نظیر همان سیاستی که در سیاست خارجی نسبت به گسترش روابط با عده هرچه بیشتر از کشورها و عدم اتکا به یک یا چند کشور معین تعقیب می‌گردد، نسبت به نگهداری ذخایر ارزی نیز تعقیت شده است و از این بابت نگرانی وجود ندارد و از مدت‌ها قبل وضع مشخص شده است.

ولی در مورد 2 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از بابت نفت، کاهش ارزش دلار اثر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت مسلما این قسمت نیز از کمپانی‌های نفتی در کنفرانس اوپک که روز 10 ژانویه در وین تشکیل می‌گردد، مطالبه می‌شود و جبران خواهد شد.

سفیر چکسلواکی یک یخچال ارج خرید

آقا دکتر استراکا، سفیر چکسلواکی در دربار شاهنشاهی و نمایندگان بازرگانی آن کشور از تاسیسات ارج دیدن کردند و برای توسعه صدور محصولات ارج به چکسلواکی مذاکرات مشروحی با مدیران شرکت ارج به‌عمل آوردند.

در این دیدار کارگاه‌های فنی و سازمان‌های اداری، آموزشی و توسعه و تحقیق مورد بازدید قرار گرفت و مهمانان با طرز تهیه و تولید مرغوب‌ترین وسایل ماشینی خانگی ایران آشنا شدند.

مرغوبیت محصولات ارج به قدری مورد توجه واقع شد که آقای سفیر چکسلواکی فی‌المجلس یک دستگاه یخچال دو در و 15 فوت ارج را برای استفاده شخصی در منزل خود خریداری کرد.

اعضای هیات بازرگانی چکسلواکی مراتب رضایت و خوشوقتی خود را از دیدار تاسیسات ارج در دفتر یادبود منعکس کردند و خاطرنشان ساختند محصولات ارج تمام شرایط لازم را برای عرضه در بازارهای چکسلواکی دارند.

صدور یک میلیارد فوت مکعب گاز به شوروی

بامداد امروز هنگام تشریف‌فرمائی اعلیحضرتین به پالایشگاه گاز بیدبلند، آقای دکتر اقبال رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گزارشی بدین شرح معروض داشت.

وی گفت: این پالایشگاه قسمتی از تاسیسات مربوط به طرح شاه ‌لوله گاز می‌باشد که به امر ملوکانه کارهای ساختمانی آن در تاریخ 13 آذرماه 1346 شروع گردید. پالایشگاه گاز بیدبلند دارای 5 واحد تصفیه هر کدام به ظرفیت 240 میلیون فوت مکعب در روز می‌باشد و معادل پالایشگاه نفتی است که روزانه 183 هزار بشکه نفت خام را تصفیه نماید و در نوع خود بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز در جهان است.

هزینه سرمایه‌گذاری پالایشگاه و متفرعات آن بالغ‌بر 44 میلیون دلار گردیده است که شامل مرحله اول ایستگاه تقویت فشار بیدبلند و همچنین تلمبه‌خانه آب مارون واقع در 6 کیلومتری پالایشگاه می‌باشد.

با تکمیل طرح شاه لوله گاز و پالایشگاه گاز بیدبلند انرژی ارزان‌قیمت در دسترس مصرف‌کنندگان صنعتی و تجاری و خانگی در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز قرار گرفته و به‌زودی شهرهای قم و کاشان و تعدادی از روستاها که در مسیر خط اصلی واقع شده‌اند، از این سوخت تمیز استفاده نموده و به‌علاوه در بخش صنعتی مصرف گاز اثرات قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت ضمنا روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به شوروی صادر خواهد شد.

ایستگاه دوم راه‌آهن در شمال تهران

در تهران ایستگاه دوم راه‌آهن که ایستگاه بزرگی است، در اوین احداث می‌شود و در حقیقت تهران دارای دو ایستگاه بزرگ راه‌آهن خواهد شد که یکی در جنوب و دیگری در شمال خواهد بود.

کارشناسان به راه‌آهن ایران توصیه کرده‌اند که هرچه زودتر و پیش از ساخته شدن اراضی بایر موجود در شمال تهران برای امتداد خطوط آهن و ساختمان ایستگاه دوم اقدام کند.

مهندسان مشاور اظهارنظر کرده‌اند که اگر در اجرای این پیشنهاد تاخیر شود هزینه اجرای طرح احداث ایستگاه دوم میلیاردها ریال بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد مهندسان مشاور به‌ راه‌آهن که به‌صورت طرح به این موسسه تسلیم گردیده حاکی از آن است که هرچه زودتر راه‌آهن خطوط خود را موازی با پارک وی و در داخل تهران تا اراضی نمایشگاه امتداد داده و در این اراضی باز بزرگ‌ترین ایستگاه مسافربری ایران را بسازد.

25 آذر 1360؛ احمد توکلی سخنگوی دولت شد

جلسه هیات وزیران صبح امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به ریاست آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر تشکیل شد.

در این جلسه آقای احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی به‌عنوان سخنگوی دولت تعیین گردید و همچنین چند لایه مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

25 آذر 1370؛ سازمان ملل برای پرداخت غرامت جنگ اقدام عملی انجام دهد

دکتر حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هنوز تمامی بندهای قطعنامه 598 اجرا نشده است بر اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد و یادآور شد: در طول جنگ تحمیلی خسارات عمده‌ای به منابع کشورمان وارد شده است و سازمان ملل مطابق قراردادهای بین‌المللی و براساس قطعنامه 598 باید در زمینه برآورد خسارات وارده و پرداخت غرامت اقدام‌های عملی را انجام دهد.

  • اطلاعات25 آذر 1350
  • اطلاعات25 آذر 1360
  • اطلاعات25 آذر 1370
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید