نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 26آذر آغاز هر دهه

«پارس جنوبی» کشف شد/ اعتبار 50 میلیون دلاری ژاپن برای احداث کارخانه فولاد اردکان/ میزان ارز مسافری 2000 دلار است

کدخبر: ۳۷۹۴۰۶
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات26 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اعتبار 50 میلیون دلاری ژاپن برای احداث کارخانه فولاد اردکان
«پارس جنوبی» کشف شد/ اعتبار 50 میلیون دلاری ژاپن برای احداث کارخانه فولاد اردکان/ میزان ارز مسافری 2000 دلار است

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 آذر 1370؛«پارس جنوبی» کشف شد

با تلاش کاشناسان صنعت نفت، بزرگ‌ترین مخزن گازی مستقل جمهوری‌ اسلامی ایران در طول تاریخ صنعت نفت کشور و یکی از بزرگ‌ترین مخازن گازی دنیا در خلیج فارس کشف شد.غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ضمن اعلام این مطلب این مخزن را «پارس جنوبی» معرفی کرد و گفت: این مخزن شامل گاز همراه با نفت است و دارای کلاهک گازی است.وی افزود: ذخیره اثبات‌شده این مخزن 100 تریلیون فوت مکعب معادل 8/2 تریلیون مترمکعب می‌باشد.

وی با بیان اینکه این مخزن با تلاش کارشناسان شرکت فلات قاره و شرکت ملی حفاری کشف شده، گفت: این مخزن در آب‌های بین‌المللی بین‌المللی خلیج فارس واقع در جنوب مخزن گازی پارس و در مرز بین‌المللی مشترک با قطر قرار دارد.

وی یکی از امتیازات عمده این مخزن را دارا بودن مایعات گازی فراوان دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود که این مخزن بین 5/2 تا 3 میلیارد بشکه مایعات گازی داشته باشد که اگر هزار فوت مکعب گاز را دو دلار و هر بشکه مایعات گازی را 20 دلار حساب کنیم، ارزش مادی گاز و مایعات گازی این مخزن 200 میلیارد دلار است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در حدود یک سال و نیم بر روی مخزن پارس جنوبی کار شده گفت: پس از انجام کارهای لرزه‌نگاری و ژئوفیزیک بر روی مخزن و منطقه کار حفاری این مخزن از 6 ماه پیش آغاز شد و هفته گذشته آخرین نتایج ارزیابی شده این مخزن نهایی شد.

تولید طلا از معدن موته از سال 71

معدن طلای موته سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و مسوولان امیدوارند کار استحصال طلا را از پاییز آغاز کنند.

مهندس نویی، مدیرعامل شرکت سهامی کل معادن ایران گفت: قرارداد احداث کارخانه طلای موته براساس برنامه پیش می‌رود، نصب ماشین‌آلات کارخانه که در حال ورود است از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد و نخستین سنگ‌های معدنی موته با عیار 2 تا 5 گرم بعد از نصب ماشین‌آلات وارد کارخانه می‌شود. وی خوراک روزانه کارخانه را 500 تن مواد معدنی در روز اعلام کرد.

مهندس نویی ضمن اشاره به تعمیر کارخانه قدیمی سرب نخلک که قدمتی 30 ساله دارد، گفت: کار انعقاد قرارداد ایجاد کارخانه جدید انجام شده است و این واحد نیز در سال 72 به بهره‌برداری خواهد رسید.

26 آذر 1380؛ درآمد 33 هزار میلیارد ریالی دولت از مالیات

دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: درآمدهای مالیاتی اعم از مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم در سال گذشته بالغ‌بر 8/32 هزار میلیارد بود که نسبت به رقم وصولی سال 78 حدود 27 درصد رشد نشان می‌دهد.بر این اساس، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 79 نسبت به رقم مصوب آن در سال مربوطه به 7/96 درصد بود.

گزارش تغییرات قیمت زمین و مسکن

روند تغییرات قیمت معاملاتی زمین مسکونی نیمه دوم سال 79 نشانگر رشد قیمت‌ها در بیشتر شهرها است.

این افزایش قیمت‌ها به‌دنبال رکود نسبی قیمت زمین و مسکن در سال 77 و 78 بوده است. متوسط قیمت یک مترمربع زمین در شهر تهران در سال 79 برابر 2045 هزار ریال بوده است.

پس از تهران به ترتیب شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، قزوین، اراک با متوسط قیمت از 1075 هزار ریال تا 701 هزار ریال بالاترین متوسط قیمت‌ها و اردبیل با 318 هزار ریال پایین‌ترین متوسط قیمت زمین در نیمه دوم سال 79 را داشته‌اند.

اعتبار 50 میلیون دلاری ژاپن برای احداث کارخانه فولاد اردکان

بانک دولت همکاری‌های بین‌المللی ژاپن اعلام کرد قراردادی را برای  اعطای پنج میلیارد و 716 میلیون ین (حدود 50 میلیون دلار) اعتبار با بانک سپه ایران امضا کرده است. در اطلاعیه این بانک آمده است: این اعتبار برای خرید تجهیزات و خدمات برای ساخت یک کارخانه گندله‌سازی برای تولید فولاد هزینه می‌شود.تاسیس یک کارخانه فولادسازی در اردکان ازجمله طرح‌هایی است که در جریان دیدار پارسال سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری از ژاپن مورد توافق قرار گرفت.

26 آذر 1390؛ میزان ارز مسافری کماکان 2000 دلار است

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: اخیرا در برخی رسانه‌های جمعی خبری مبنی‌بر «کاهش 75 درصدی سهمیه ارز مسافرتی به 500 دلار» منتشر شده است که ضمن تکذیب این مطلب به آگاهی می‌رساند آخرین تغییرات مربوط به فروش ارز مسافرتی به بخشنامه شماره 1022/60 تاریخ 3/8/1390 مربوط می‌شود که براساس آن نرخ ارز اختصاص یافته به مسافران از نرخ بانکی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال تغییر یافته است.

بر این اساس، فروش ارز مسافرتی برای هر یک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها (به استثنای عراق و سوریه) یک بار در سال و به میزان 2000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها، فروش ارز مسافرتی برای مسافران هوایی کشورهای عراق و سوریه یک بار در سال به مبلغ 500 دلار یا معادل آن به سایر ارزها، فروش ارز مسافرتی به مسافران زمینی، ریلی و دریایی یک بار در سال به مبلغ 500 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور یک بار در سال و به میزان 50 درصد مبالغ فوق می‌باشد.

  • اطلاعات26 آذر 1370
  • اطلاعات26 آذر 1380
  • اطلاعات26 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید