نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 23 آذر آغاز هر دهه

شیر فاسد نشدنی سه گوش به بازار می‌آید/ خروج روزانه 70 میلیون دلار سرمایه از شوروی/64 درصد احکام بودجه 88 رعایت نشد

کدخبر: ۳۷۸۷۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات23 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بررسی راهکارهای خودکفایی در اتومبیل‌سازی/ آزادسازی قیمت نان از سال 91/«هوآوی» پیمانکار اپراتور سوم شد
شیر فاسد نشدنی سه گوش به بازار می‌آید/ خروج روزانه 70 میلیون دلار سرمایه از شوروی/64 درصد احکام بودجه 88 رعایت نشد

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 آذر 1350‌؛ شیر فاسد نشدنی سه گوش به بازار می‌آید

مهندس محمدرضا کوشا، مدیرعامل کارخانه شیر پاستوریزه تهران گفت: در شهر تهران به‌زودی شیر پاستوریزه هموژنیزه در قوطی‌های مقوایی توزیع خواهد شد و در آینده نزدیک شیر فاسدنشدنی «استرلیزه» توزیع می‌شود.

مدیرعامل کارخانه شیر پاستوریزه تهران اعلام کرد که این محصول کارخانه هیچ نوع رقیبی نمی‌تواند در بازار داشته باشد و هم محصول و هم ماشین‌آلات در سراسر جهان انحصاری بوده و مخصوص کشور سوئد می‌باشد.

پاکت‌های محتوی شیر پاستوریزه و هموژنیزه به شکل هرمی بوده و دارای یک سوراخی است که از آنها با نی می‌توان شیر را نوشید. روی این سوراخ به وسیله نوار بهداشتی پوشیده شده و با برداشتن این نوار می‌توان در پاکت را گشود با این وجود می‌توان راس هرم و پاکت را با دست و قیچی بریده و شیر را در لیوان ریخته و مصرف کرد.

بررسی راهکارهای خودکفایی در اتومبیل‌سازی

  محمدحسین الله‌داد (الهی)، عضو هیات‌مدیره کارخانجات ایران ناسیونال اعلام کرد: ظرفیت تولید کارخانجات ایران ناسیونال، اتومبیل سواری و وانت‌ مجموعا روزانه 29 دستگاه و اتوبوس و مینی‌بوس مجموعا روزانه 21 دستگاه است و پرسنل متعهد و انقلابی توانستند در مهرماه سال جاری بیشترین تولید را از زمان تاسیس کارخانه داشته باشند و تولید را از مرز 8 هزار دستگاه اتومبیل سواری در ماه بگذرانند.

وی سپس افزود: اتوبوس‌های ساخت ایران ناسیونال به‌دلیل مرغوبیت در بازارهای بین‌المللی کم‌رقیب است و به همین دلیل پروژه‌ای برای تولید بیشتر این نوع اتوبوس تهیه کردیم که پس از بررسی و تصویب در سازمان صنایع 300 درصد به تولید این محصول اضافه خواهد شد که در بازار بین‌المللی خریدار فراوانی دارد و با این عمل می‌توان میزان ارز کشور را افزایش داد.

الله‌داد سپس گفت: سیاست دولت نسبت به تولید اتومبیل مشخص نشده است و در حال حاضر دو هیات عالیرتبه به 6 کشور که با ایران معاملات پایاپای انجام می‌دهند رفته‌اند تا امکانات آنان را در مورد به خودکفایی رساندن ما در اتومبیل‌سازی بررسی کنند.

23 آذر 1370؛ واگذاری سهام 7 شرکت به کارکنان

33 درصد سهام شرکت‌های تولید کف (داروگر سابق)، نفت پارس، فرش پارس، پارس الکتریک، خدمات پارس، پارس نیک، کارخانه‌های لوازم خانگی پارس و مهندسی بازرگانی پارس به 4500 نفر از کارکنان آنها واگذار شد.

ایرج اکبریه، عضو شورا و معاون مالی و اداری سازمان صنایع ملی ایران ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه آینده نیز سهام شرکت‌های کیمیدارو، جابرابن حیان، نقش ایران، جام دارو، لنت ترمز، لاستیک سهند و صنایع بهشهر شامل: شرکت‌های پاکسان صنعتی بهشهر، بهپاک، بهپخش و صنایع بسته‌بندی ایران به کارکنان آنها واگذار خواهد شد.

خروج روزانه 70 میلیون دلار سرمایه از شوروی

به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس» و آژانس اطلاعاتی روسیه، مقامات اقتصادی روسیه، مقامات اقتصادی و بانکی شوروی اعلام کرده‌اند که با تشدید فرار سرمایه از کشور طی هفته اخیر، طی تنها یک روز بیش از 70 میلیون دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

این خبرگزاری به نقل از «توماس الیبگوف» معاون بانک امور اقتصادی خارجی گزارش داد: به‌تازگی انتقال پول به خارج، از طریق بانک‌های این کشور به‌صورت وسیعی صورت گرفته است. وی گفت: ذخایر بانکی کاهش یافته و این امر در بازپرداخت بدهی‌ها، ایجاد مشکل می‌کند.

خبرگزاری «تاس» گزارش داد: شوروی در حلول این ماه با کمبود شدید ارز قوی مواجه شده است که این امر موجب مختل شدن واردات خارجی غله از خارج خواهد شد.

طبق این گزارش، شوروی پول کافی را برای پرداخت هزینه‌های واردات ندارد. بانک امور اقتصادی خارجی هفته گذشته پرداخت بدهی‌های عمده را به بانک‌های خارجی به تعویق انداخت، اما اعلام کرد که به پرداخت بهره ادامه خواهد داد. میزان بهره این بانک در ماه دسامبر (آذرماه) حدود 130 میلیون دلار تخمین دلار تخمین زده شده است.

سوبسید کوپن مرغ از ماه آینده پرداخت می‌شود

با تصویب وزارت جهاد سازندگی از ماه آینده به ازای هر قطعه کوپن یک نفره مرغ 1500 ریال به شهروندان پرداخت می‌شود.

آقای انتظاری، دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور افزود: به‌زودی یک شماره کوپن مرغ اعلام می‌شود که بانک‌های تجارت، سپه، ملی و ملت سوبسید آن را خواهند پرداخت.وی افزود: تا پایان امسال یک نوبت کوپن روغن دوبله اعلام خواهد شد.

23 آذر 1390؛ آزادسازی قیمت نان از سال 91

طی یک سال گذشته از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت نان در دو مرحله افزایش پیدا کرد که به گفته مسوولان این روند از یکسو موجب کاهش ضایعات؛ یعنی اصلاح الگوی مصرف‌شده و ازسوی دیگر کیفیت آرد و در پی آن کیفیت نان را ارتقا داده است.

از ابتدای طرح هدفمندی یارانه‌ها نرخ نان لواش از 30 تومان به 125 تومان رسیده و بیش از 4 برابر شده. قیمت نان تافتون از 50 تومان به 250 تومان رسیده و 5 برابر شده، نرخ بربری بدون کنجد از 100 تومان به 375 تومان و درنهایت قیمت هر عدد سنگک بدون کنجد با افزایش 3/3 برابری از 150 به 500 تومان رسیده است.

عباس قبادی، معاون وزیر تجارت از آزادسازی قیمت نان از ابتدای سال 91 خبر داد. آنطور که مدیر شرکت بازرگانی داخلی خبر می‌دهد، فارغ از اجرایی شدن یا نشدن فاز سوم از سال آینده قیمت‌گذاری نان به اتحادیه و نانوایی‌ها واگذار می‌شود، اما نظارت دولت همچنان بر قیمت‌ها باقی خواهد ماند و سقفی نیز برای نرخ فروش انواع نان تعیین خواهد شد.

64 درصد احکام بودجه 88 رعایت نشد

گزارش مصوب کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تفریغ بودجه 1388 روز گذشته توسط موسی‌الرضا ثروتی از اعضای این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد.

طبق گزارش تفریغ بودجه در 64 درصد موارد، احکام ماده واحده قانون بودجه 88 به‌طور کامل رعایت نشده است. همچنین در مجموع واگذاری‌های دولت تنها 25 درصد از آنها تحقق یافته و همچنین متناسب با میزان واگذاری سهام و انتقال مالکیت، مدیریت شرکت مشمول، به بخش غیردولتی واگذار نشده است. این گزارش اذعان می‌کند که اصلاحیه‌ها و متمم‌های بودجه باعث می‌شود هر سال کاسته شود و به سهم بودجه هزینه‌ای اضافه شود.

«هوآوی» پیمانکار اپراتور سوم شد

مدیرعامل شرکت پرورش داده‌ها گفت: در حالی ما از نظر فنی از چینی‌ها برتر بودیم در آستانه انعقاد قرارداد با اپراتور سوم برای انجام بخش فناوری اطلاعات آن، شرکت هوآوی با کاهش یکباره 20 میلیون یورو از مبلغ قرارداد پیمانکار این اپراتور شد. احمد بیدآبادی در هفدهمین نمایشگاه الکامپ با اشاره به اعلام آمادگی پرورش داده‌ها برای حضور در پروژه اپراتور سوم گفت: یک سال برای قرارداد با اپراتور سوم تلاش و رفت‌و‌آمد کردیم و در این  باره نیز یک و نیم میلیارد تومان نیز هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه در پروژه اپراتور سوم از چینی‌ها چیزی کم نداشتیم، گفت: حتی توانایی‌های برتر فنی ما، باعث شد که از نظر فنی امتیاز بیشتری از چینی‌ها به‌دست آوریم و برای انجام پروژه انتخاب شویم؛ اما چینی‌ها از هر راهی با ارائه پیشنهادهای ارزان‌تر، مشتی‌ها را به سمت خود می‌کشند.

  • اطلاعات 23 آذر 1350
  • اطلاعات 23 آذر 1360
  • اطلاعات 23 آذر 1370
  • اطلاعات 23 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید