نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از سوم دی‌ماه آغاز هر دهه

مجتمع مس سرچشمه آغاز به کار کرد / احتمال تعیین نرخ 770 تومان برای هر دلار / مکاتبه برای انصراف از دریافت یارانه

کدخبر: ۳۸۰۹۴۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 3 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شکست مذاکرات دور اوروگوئه
مجتمع مس سرچشمه آغاز به کار کرد / احتمال تعیین نرخ 770 تومان برای هر دلار / مکاتبه برای انصراف از دریافت یارانه

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم دی 1360؛ مجتمع مس سرچشمه آغاز به کار کرد

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه مهندس موسویانی، وزیر معادن و فلزات گزارشی از سفر اخیر خود به کرمان و راه‌اندازی مجتمع سرچشمه را به هیات‌وزیران ارائه کرد و گفت: با تلاش کارکنان متعهد مراحل تغلیظ مجتمع آغاز شده است. وی افزود: همچنین گروهی از برادران متعهد اصفهانی از ذوب‌آهن اصفهان به این قسمت آمده و با تلاش شبانه‌روزی با سایر کارکنان مجتمع همکاری می‌کنند.

فروش 15 هزار تویوتا به عراق

عراق 15 هزار دستگاه اتومبیل «تویوتا» از ژاپن خریداری می‌کند.

خبرگزاری ژاپنی کیودو ضمن انتشار این خبر افزوده است: ارزش این قرارداد که با کمپانی ژاپنی «تویوتا» منعقد شده بالغ‌بر 114 میلیون دلار است.

اولین سری این سفارش که شامل 2 هزار دستگاه وانت است، اواخر ماه جاری روانه عراق می‌شود.

سوم دی 1370؛ شکست مذاکرات دور اوروگوئه

آمریکا و جامعه اروپا به شکست مذاکرات موسوم به «دور اوروگوئه» درباره مسائل کشاورزی اعتراف کردند.

«جیمز بیکر» وزیر امور خارجه آمریکا در پایان این گفت‌و‌گوها در جمع خبرنگاران گفت: نتوانستیم به یک قرارداد دوجانبه کلی در مورد مسائل کشاورزی دست یابیم، اما در عین حال پیشرفت‌های مهمی به‌دست آمد.

«بیکر» در پایان دیدار با «ژاک دلور» رئیس کمیسیون اروپا افزود: توافق حاصل نشد و اختلاف‌نظرهای عمیق همچنان وجود دارد.

گفت‌و‌گوهای دور اوروگوئه از پنج سال پیش در چارچوب موافقت‌های عمومی تعرفه و تجارت موسوم به «گات» آغاز شده است.

3 دی 1380؛ احتمال تعیین نرخ 770 تومان برای هر دلار

طهماسب مظاهری گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز در بودجه سال 1381 کلی کشور یک هدف در جهت اصلاح ساختار اقتصاد کشور و نه یک ابزار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با یکسان شدن نرخ ارز در حدود ارز واریز نامه‌ای، در زمینه بازپرداخت اعتبارات اسنادی گشایش یافته براساس نرخ متعادل ارز، مشکلی وجود نخواهد داشت برای اینکه آنها از ارز ارزان‌قیمت استفاده نکرده‌اند، این اعتبارات شاید با کاهش نرخ ارز، سودی را نیز همراه داشته باشد.

در مورد کالاهای اساسی که در سال 1380 با استفاده از ارز 175 تومان خریداری شده است، اگر با نرخ ارز جدید محاسبه شود، در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی‌های لازم و عملی صورت گرفته است.

در این قسمت اگر کالا از خارج خریداری شود که سالانه به 3/5 میلیارد دلار می‌رسد، مابه‌التفاوت ارز 175 تومان تا نرخ جدید پرداخت خواهد شد. بنابراین قیمت تمام شده این کالاها افزایش نخواهد یافت.

وی گفت: بانک مرکزی ارزهایی که در اختیار دارد و بخشی از آن را با نرخ 175 تومان توزیع می‌کرد با نرخ جدید به قیمت بالاتر و شاید مثلا 770 تومان خواهد فروخت و این مابه‌التفاوت به حساب خزانه واریز خواهد شد و دولت می‌تواند این مابه‌التفاوت را یا خودش خرج کند که بدترین انتخاب است و یا به‌عنوان بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی منظور کند که این روش تا حدودی قابل‌قبول است و یا از این مبالغ برای بازپرداخت سایر مابه‌التفاوت‌ها استفاده کند و اگر لازم شد، دولت با تصویب مجلس شورای اسلامی از حساب ذخیره ارزی نیز استفاده خواهد کرد.

سوم دی 1390؛ مکاتبه برای انصراف از دریافت یارانه

اولین گام دولت برای کم کردن شمار یارانه‌بگیران، نامه‌نگاری با خانوارهای پردرآمد و تشویق آنان به «خودانصرافی» است. این را محمود احمدی‌نژاد در حاشیه دیدار چهره به چهره با مردم شرق تهران اعلام کرد و گفت: وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند.

بر همین اساس بنا داریم با کسانی که توانمند هستند مکاتبه کرده و از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم.

احمدی‌نژاد البته درباره زمان دقیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار است در سه ماه پایانی سال باشد، تنها گفت: در دست بررسی است. همزمان محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت از احتمال حذف سهمیه بنزین در زمان اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها خبر داد.

با این حال رویانیان هم جزئیات بیشتری از قیمت بنزین بدون سهمیه و شیوه فروش آن ارائه نداد و فقط گفت: «در حال بررسی است»

«سکه» یا «مسکن» کدام سوزان‌تر؟

بخراف تصور رایج در بازار املاک که همواره خرید ملک را بهترین و پربازده‌ترین کالا برای سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کند، مقایسه دوره 5 ساله نوسان قیمت در سه بازار ملک، سکه و ارز نشان می‌دهد: رتبه اول بیشترین سوددهی نصیب سکه شده و املاک مسکونی در رتبه آخر این بررسی قرار دارد. هرچند کارشناسان اقتصاد مسکن، سود سرمایه‌گذاری در بازار سکه را در بلندمدت بالاتر از مسکن توصیف می‌کنند، اما طی 5 سال اخیر و به‌خصوص در نیمه اول امسال «سکه» حتی در کوتاه‌مدت نیز به طرفداران خود سود بیشتری – در مقایسه با خریداران مسکن تقسیم کرده است.

 

رشد 3 بازار در 5 سال

سال

نرخ رشد قیمت مسکن (درصد)

نرخ رشد قیمت سکه (درصد)

نرخ رشد قیمت دلار (درصد)

86

6/81

8/19

4/1

87

6/22

2/19

3/3

88

17-

7/31

5/3

89

9/9

9/41

10

ماه‌های گذشته از سال 90

5/18 (مترمربعی 2 میلیون تومان)

7/56 (600 هزار تومان)

39 (1450 تومان)

سال 90 نسبت به سال 86

25

248

63

 

 

 

فرمان تغییر نحوه عرضه ارز از سوی احمدی‌نژاد

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستور محمود احمدی‌نژاد به بانک مرکزی برای بازبینی در سیاست‌های تخصیص و عرضه ارز خبر داد.

وی افزود: سیاست‌های عرضه و تخصیص ارز باید بازبینی شود و آقای احمدی‌نژاد نیز در این خصوص دستور لازم را به بانک مرکزی داده است.

 

  • اطلاعات3دی 1360
  • اطلاعات3دی 1370
  • اطلاعات3دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید