این ۹۰۰ میلیارد دلار آمریکا را نجات می‌دهد؟

کدخبر: ۳۸۰۷۷۳
رهبران کنگره ایالات‌متحده شامگاه یکشنبه سر یک بسته مالی به ارزش ۹۰۰ میلیارد دلار برای تزریق به اقتصاد کشور و کمک به افرادی که از شیوع ویروس کرونا آسیب مالی دیده‌اند، به توافق رسیدند.
این ۹۰۰ میلیارد دلار آمریکا را نجات می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره می‌گویند بر سر یک کمک مالی دیگر در دوران بیماری پاندمی به توافق رسیده‌اند، از جمله پرداخت مستقیم به آمریکایی‌ها و دریافت حقوق بیکاری برای افراد از کار بیکار شده و کمک مالی برای توزیع واکسن کرونا. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این اولین تزریق قابل توجه دلار به اقتصاد از ماه آوریل سال جاری میلادی به‌حساب می‌آید، زیرا پیش از آن شکاف حزبی مانع رسیدن به یک توافق جامع می‌شد. در این راستا رهبران کنگره ایالات‌متحده شامگاه یکشنبه سر یک بسته مالی به ارزش ۹۰۰ میلیارد دلار برای تزریق به اقتصاد کشور و کمک به افرادی که از شیوع ویروس کرونا آسیب مالی دیده‌اند، به توافق رسیدند.

این بسته کمکی که دومین مشوق مالی بزرگ در تاریخ ایالات‌متحده محسوب می‌شود، پس از لایحه‌ کمک مالی ۳/ ۲تریلیون دلاری در ماه مارس شکل گرفته است و احتمال می‌رود که روز دوشنبه به رای گذاشته شود. تاکنون بیش از ۳۱۷ هزار نفر در ایالات‌متحده بر اثر ویروس‌کرونا جان باخته‌اند در حالی که آمار ابتلا به آن نیز طی هفته‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و اکنون به بیش از ۲۱۴ هزار مورد ابتلای روزانه در سراسر کشور رسیده است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا گفت: «سرانجام مذاکرات دو حزب به نتیجه‌ای رسید که کشور نیاز دارد.» او که در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرده بود تا درباره این توافق صحبت کند، تصریح کرد: «برای کسانی که مدتی طولانی در انتظار دریافت کمک بوده‌اند، بسته‌های کمکی جدیدی در راه است.»

رهبران جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها می‌گویند که این بسته مالی از حمایت کافی برای تصویب در مجلس نمایندگان و سنا برخوردار است. بن ویلیامسون، سخنگوی کاخ‌سفید‌ نیز گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، هم از این لایحه حمایت کرده و آن را امضا خواهد کرد تا تبدیل به قانون شود. طبق این لایحه قرار است به میلیون‌ها بزرگسال آمریکایی ۶۰۰ دلار به‌طور هفتگی پرداخت شود و کمک هزینه برای افرادی نیز که بیکار شده‌اند به ۳۰۰ دلار در هفته افزایش یابد. این بسته کمکی همچنین شامل میلیاردها دلار برای کسب و کارهای کوچک، کمک غذایی، توزیع واکسن، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. بخشی از بودجه مورد توافق، جهت فراهم‌کردن تسهیلاتی برای کمک به ودیعه اجاره مسکن، مدارس و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی اختصاص پیدا می‌کند. چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا در یک کنفرانس خبری با تایید اصل مطلب گفت که کار خوبی انجام گرفته اما جامع نیست و باید بیشتر کار شود. او با تشریح بیشتر این موضوع افزود: «این لایحه، لایحه خوبی است. امشب شب خوبی بود‌ اما این پایان ماجرا نیست، پایان کار نیست. کسی که فکر می‌کند تصویب این لایحه برای گذر از مشکلات کافی است، نمی‌داند در آمریکا چه می‌گذرد.» او افزود که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ماه آینده تلاش می‌کند کمک‌های بیشتری به تصویب برسد.

طی این ۱۱ ماه که نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات‌متحده شناسایی شد، بیماری کووید-‌۱۹ منجر به بیکاری میلیون‌ها آمریکایی شده و آمار بیکاری نیز همچنان رو به افزایش است. اقتصاددانان می‌گویند مادامی که واکسیناسیون گسترده‌ای در کشور انجام نشود. رشد اقتصادی احتمالا همچنان کند باقی بماند. بودجه کمکی قبلی، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. تاکنون حدود ۱۲ میلیون نفر از مردم آمریکا به استفاده از بودجه سال جاری، نیاز پیدا کرده‌اند. هفته گذشته ۸۸۵ هزار نفر از شهروندان آمریکا تقاضای دریافت کمک‌هزینه بیکاری کردند. این بیشترین تقاضا از ماه سپتامبر تاکنون است.

بودجه زیر فشار فضای پیروزی انتخاباتی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید به تصویب رسید، اما دونالد ترامپ که تا ۲۰ ژانویه در مقام ریاست جمهوری است نیز از آن حمایت کرده است. در شرایطی که بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه با بسته‌ای چنین کلان مخالف بودند، برخی از نمایندگان دموکرات بسته حمایت مالی را برای جبران ضربات کرونا ناکافی می‌دانند. هنوز تا لحظه تنظیم گزارش به‌صورت رسمی رای‌گیری برای تصویب این بسته مالی انجام نشده اما در آخرین ساعات شب گذشته این رای‌گیری صورت گرفته است.

همچنین قرار است کنگره بودجه دولت آمریکا در ۹ ماه آینده را تصویب کند که حدود یک‌تریلیون و چهارصد میلیارد دلار ارزش دارد. نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای آخر هفته هم مشغول بحث و تبادل‌نظر درباره این لایحه بودجه بودند. از ماه اکتبر به این‌سو، دولت آمریکا با بودجه موقتی کار می‌کرده است. اگر قانون‌گذاران به نتیجه نمی‌رسیدند هم دولت آمریکا تعطیل می‌شد و هم کسانی که وابسته به بودجه بیکاری بودند، بدون کمک می‌ماندند. دولت امیدوار است که مردم با خرج کردن این پول‌ها به گردش اقتصادی کمک کنند. با این حال، آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. بنا به تحقیق مشترکی که دانشگاه شیکاگو و دانشگاه «نوتردام» در ایندیانا انجام داده‌اند، آمار فقر در این کشور به ۱۱/ ۷ درصد در ماه گذشته رسیده که نسبت به تابستان ۲/ ۴ درصد رشد داشته است.

از شصت سال پیش که آمریکایی‌ها آمار فقر در این کشور را رصد می‌کنند، در هیچ سالی رشد فقر به این اندازه نبوده است. حدود هشت میلیون نفر به آمار فقرا در آمریکا افزوده شده است. ترامپ هم روز یکشنبه در یک توییت خواستار افزایش کمک‌های نقدی شد، هر‌چند هم‌حزبی‌هایش با این مساله مشکل دارند.

نسخه اصلی این بسته نجات ۳/ ۲ تریلیون دلار بود که سرانجام دو حزب در مورد ۹۰۰ میلیارد دلار آن به توافق رسیدند؛ انتظار می‌رفت کمک ۳/ ۲تریلیون دلاری تا پیش از تعطیلات تصویب شود و به‌عنوان آخرین دستاورد قانونی کنگره قدیم به‌حساب آید. اگر کار فشرده برخی از کمیته‌های سنا نبود، با توجه به اینکه زمان قانونی رو به اتمام بود، امکان تایید آن وجود نداشت. حالا به تفکیک کمک‌ها قرار است ۸۲ میلیارد دلار به کالج‌ها و مدارس تعلق گیرد. از رقم فوق ۱۳ میلیارد دلار به کمک‌های تغذیه‌ای و ۷ میلیارد دلار برای افزایش پهنای باند اینترنت تعلق می‌گیرد. همچنین ۲۵ میلیارد دلار هم به کمک‌ها جهت پرداخت بهای اجاره‌مسکن تخصیص می‌یابد. همچنین قرار است مهلت تخلیه منازلی که آخر سال پایان می‌یابد، تمدید شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و از رهبران دموکرات، روز یکشنبه در یک نامه نوشت: «ما اکنون در مورد لایحه‌ای توافق کرده‌ایم که ویروس‌کرونا را خرد کنیم و پول‌ها را به جیب کارگرانی واریز می‌کنیم که برای بقا تلاش و تقلا می‌کنند.» او با تاکید بر اینکه این تازه قدم اول است، گفت اما قدم مهمی برداشته شده است.

در حالی‌که امضای دونالد ترامپ روی این قانون خواهد بود اما عواقب آن روی ریاست‌جمهوری جو بایدن دیده خواهد شد که باید یک اقتصاد شکننده را به روزهای بهبودی بازگرداند. گفته می‌شود بایدن فشار قابل‌توجهی به نمایندگان آورد تا یک توافق حداقلی تا پیش از تعطیلات صورت گیرد تا در ماه ژانویه به سراغ یک کمک مالی اساسی بروند. بایدن در بیانیه‌ای گفت: من از اینکه می‌بینم نمایندگان کنگره به این پیام توجه کرده و با یکدیگر همکاری می‌کنند، بسیار خوشحالم. این تنها آغاز یک کار بزرگ در زمانی است که رئیس‌جمهور فعلی روزهای آخر خود را سپری می‌کند. کار ما هنوز به پایان نرسیده است.»

اقتصاددانان هشدار می‌دهند که بسته محرک اقتصادی مورد نظر در کاپیتول‌هیل هنوز کافی نیست و رقم بیشتری برای بهبود‌ اقتصاد‌ لازم است. رقم مورد نیاز برای بسته محرک اقتصادی فعلی از بسته محرک اقتصادی سال ۲۰۰۹ که در حدود ۸۰۰میلیارد دلار بود تا به جنگ رکورد اقتصادی بروند، باید بیشتر باشد. دموکرات‌ها با رد بسته‌های چند میلیارد دلاری از بایدن خواهند خواست تا روی یک طرح بسیار بزرگ کار کند. برای همین چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا می‌گوید تصویب این قانون قدم اول است، تا انتها کار زیادی باقی‌مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید