نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از18دی‌ماه آغاز هر دهه

تاکید هاشمی‌رفسنجانی بر مشارکت ارتش و سپاه در سازندگی کشور

کدخبر: ۳۸۴۳۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۱۷دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:سرمایه‌گذاری 6 میلیارد تومانی برای ساخت اتوبان زنجان/ ریشه التهاب دلار از نگاه محمدرضا رحیمی
تاکید هاشمی‌رفسنجانی بر مشارکت ارتش و سپاه در سازندگی کشور

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 دی 1350؛ آغاز فعالیت بانک‌ ملی ایران در جده

بانک ملی ایران اعلام کرد شعبه‌ این بانک در جده شروع به کار کرده و برای انجام کلیه امور بانکی آمادگی دارد.

تاسیس شعبه بانک ملی ایران در جده همزمان با انعقاد قرارداد بازرگانی ایران با عربستان سعودی در پیشرفت تجارت و همچنین تسهیل سیاحت و زیارت بین دو کشور مفید و موثر می‌باشد و در تثبیت نرخ تبدیل ریال ایران به پول عربستان سعودی در ایام حج نقش موثری خواهد داشت.

آغاز بهره‌برداری از اولین کارخانه مدرن توتون

اولین کارخانه مانیپولاسیون و تخمیر سریع توتون آغاز به کار کرد و بهره‌برداری آزمایشی از آن از اوایل ماه جاری شروع شد.

در این کارخانه که در رضائیه تاسیس شده است، کیفیت توتون خام این منطقه با کمک ماشین‌آلات و تجهیزات و تاسیسات صنعتی خاصی و همچنین بر اثر یک سلسله فعل و انفعالات تکنولوژیکی بهبود می‌یابد و برگ توتون به‌صورت استاندارد درخواهد آمد و به کارخانه‌های سیگارسازی کشور برای تولید انواع سیگار تحویل می‌شود.

ضمنا برای صادرات در بازارهای جهانی نیز به‌صورت قابل‌قبولی عرضه خواهد شد. کارخانه رضائیه با همکاری‌های فنی و اقتصادی بلغارستان به وسیله دخانیات ایران تاسیس شده است.

تشکیل شرکت مس با 100 میلیون تومان سرمایه

امروز اعلام شد که یک هیات 6 نفری مرکب از آقایان مهدی سمیعی، سفیر شاهنشاه آریامهر در امور اقتصادی، فرخ نجم‌آبادی معاون کل وزارت اقتصاد، رضا مقدم قائم‌مقام مدیرعامل سازمان برنامه، محمدتقی رزاق‌نیا معاون معدنی وزارت اقتصاد و عبداله طاهری معاون بانک مرکزی ایران مامور شده است. امور مربوط به اجرای طرح بهره‌برداری از معدن مس سرچشمه را زیر نظر آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد انجام دهد.

این هیات ظرف دو هفته گذشته دو بار در دفتر وزیر اقتصاد تشکیل جلسه داد و برنامه اجرای طرح عظیم سرچشمه را بررسی و تصویب کرد.

قانون تشکیلات شرکت سهامی معادن مس سرچشمه با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال نیز پس از تصویب این هیات از طرف وزارت اقتصاد به هیات وزیران تسلیم شده است. انتظار می‌رود یک هیات 7 نفری از کارشناسان خارجی به‌منظور مطالعه موقعیت معدن و وضع زمین‌شناسی و طرح استخراج و ذوب و همچنین وضع آب منطقه سرچشمه تا سه هفته دیگر وارد تهران شود.

به قرار اطلاع، ایران طرح عظیم سرچشمه را با استفاده از امکانات مادی خود اجرا خواهد کرد و وام خارجی برای این منظور نخواهد گرفت. فقط در مورد آن قسمت از هزینه طرح که مربوط به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات می‌باشد طبق معمول از اعتبارات صادراتی خارجی استفاده خواهد کرد.

18 دی 1370؛ تاکید هاشمی‌رفسنجانی بر مشارکت ارتش و سپاه در سازندگی کشور

 حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در دیدار فرمانده کل سپاه پاسداران و شرکت‌کنندگان در سمینار اقتصادی سپاه با وی ضمن اشاره به وجود زمینه‌های فراوان فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی در اقصی نقاط کشور از سپاه خواست ضمن حفظ آمادگی نظامی و دفاعی، نیروهای عظیم خود را برای اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی کشور به کار گیرد.

هاشمی رفسنجانی ضمن اشاره به وجود منابع غنی و گسترده کشور به‌ویژه کشف اخیر یک منبع عظیم گاز در دریای خزر که موجب افزایش ذخایر گاز کشور به میزان 25 درصد شده است، دوره جدید فعالیت سپاه را دوره تحرک اقتصادی نامید و اظهار امیدواری کرد که نیروهای سپاه با شور و انرژی فراوانی که دارند، ضمن حفظ آمادگی دفاعی فعالیت‌های خود را صرف بازسازی کنند.

سرمایه‌گذاری 6 میلیارد تومانی برای ساخت اتوبان زنجان

اتوبان زنجان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی منطقه است و 60 میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری شده است.

مهندس شریفیان، استاندار زنجان اظهار کرد: این اتوبان به 9 قطعه تقسیم شده و اجرای آن به 7 پیمانکار محول شده است و با سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران به مرحله اجرا درمی‌آید.

18 دی 1380؛ نخستین کشتی کانتینربر در خرمشهر پهلو گرفت

پس از 21 سال برای نخستین بار یک فروند کشتی کانتینربر به نام «ابن سینا» با ملیت «پاناما» در بندر خرمشهر پهلو گرفت.

مسوول روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی بندر خرمشهر گفت: این کشتی تجاری با 95 متر طول و 16 متر عرض که در اجاره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است با ظرفیت 47 تن حامل 63 کانتینر از بندرعباس وارد خرمشهر شد.

ایران ساخت نفتکش به چین و کره‌جنوبی سفارش داد

شرکت ملی نفتکش ایران ساخت 10 فروند کشتی نفتکش جدید و بزرگ را به کشورهای کره‌جنوبی و چین سفارش داده است که تا اواسط سال 2004 میلادی تحویل می‌گیرد. ساخت 5 فروند کشتی نفتکش 300 هزار تنی به چین و 5 فروند کشتی 300 هزار تنی به شرکت هیوندای کره‌جنوبی سفارش داده شده است.

شرکت کشتی‌سازی در شهر دالیان چین اولین کشتی نفتکش ایران را اواخر فروردین سال 1381 تحویل می‌دهد و به تدریج 4 فروند نفتکش دیگر تا اواسط سال 2004 تحویل خواهد شد.

شرکت هیوندای کره جنوبی نیز اولین کشتی نفتکش سفارش ایران را اوایل خرداد 1381 تحویل خواهد داد.

19 دی 1390؛ ریشه التهاب دلار از نگاه محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس‌جمهور در ریشه‌یابی التهابات اخیر بازار ارز، دلال‌بازی و اختلال گروهی اندک با «معاملات صوری» را عامل اصلی نوسانات اخیر اعلام کرد: محمدرضا رحیمی در نشست ملی «صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان» با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از نیاز، دلار و سایر ارزها را در اختیار داریم، گفت: گروه اندکی با معاملات صوری و هماهنگ با بیگانگان با خرید و فروش دلار سعی می‌کردند بازار را متشنج کنند که باید مراقبت کنیم؛ زیرا می‌خواهند مشکل ایجاد کنند اما راه‌حل هم وجود دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ستادی وجود دارد به نام ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که به همیت آقای سعیدلو بنیان نهاده شد و امروز در حوزه معاونت اول رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مخالفت با آغاز فاز دوم هدفمندی

رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور با انتقاد از اجرای «ناقص» و «نامناسب» فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به دولت توصیه کرد «به جای اجرای فاز دوم این قانون بر اجرای کامل فاز اول تمرکز کند.»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی ضمن اعلام مخالفت خود با اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم قانون یارانه‌ها تاکید کرد که «راه درست اصلاح قانون هدفمندی، اجرای فاز دوم آن نیست.» او معتقد است: «اجرای نادرست فاز دوم این قانون به‌طور حتم آثار سوئی را برای مردم به دنبال دارد.»

بازدهی 40 درصدی سکه در 9 ماه

مقایسه قیمت انواع سکه در پایان پاییز نسبت به ابتدای سال از بازدهی بالای 40 درصد دادوستد آنها حکایت دارد.

هر قطعه سکه بهار آزادی از 391 هزار تومان در ابتدای سال به 608 هزار تومان در پایان آذرماه رسید. تفاوت قیمت‌های این دو مقطع زمانی نشان از افزایش 55.5 درصد قیمت این نوع سکه دارد. رشد 55.5 درصد قیمت سکه بهار آزادی در میان انواع دیگر بالاترین رقم در 9 ماه ابتدایی سال بوده است. پس از سکه بهار آزادی، رتبه دوم افزایش قیمت از آن نیم‌سکه است. این نوع سکه تا پایان آذر 51.5 درصد بازدهی داشته و از 196 هزار تومان به 297 هزار تومان رسیده است.

قیمت برخی خودروهای وارداتی

نام خودرو

قیمت (تومان)

مورانو

108.000.000

آزرا

86.000.000

بی‌ام‌و X6

320.000.000

سورنتو

78.000.000

موهاوی

84.000.000

اسپورتیج

79.000.000

هیوندای i30

44.000.000

تویوتا کمری

61.000.000

هیوندای IX55

83.000.000

جنسیس

95.000.000

 

 

 

  • اطلاعات18  دی 1350
  • اطلاعات18  دی 1370
  • اطلاعات18  دی 1380
  • اطلاعات18  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید