نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از22 دی‌ماه آغاز هر دهه

سرمایه‌گذاری فرانسه در ایران/واگذاری نیروگاه به جای تسویه بدهی /مرگ آقای 5درصد!

کدخبر: ۳۸۵۱۶۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات22دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: فاز جدید دورکاری کلید خورد/نخستین کنفرانس برنامه‌ریزی و توسعه گشایش یافت واحداث فرودگاه جدید تهران در 40 کیلومتری پایتخت
سرمایه‌گذاری فرانسه در ایران/واگذاری نیروگاه به جای تسویه بدهی /مرگ آقای 5درصد!

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 دی 1350؛ اوپک پیشنهاد کمپانی‌ها را رد کرد

کشورهای تولیدکننده نفت راه‌حل پیشنهادی کمپانی‌های بزرگ نفتی را برای جبران زیان‌های ناشی از کاهش ارزش برابری دلار رد کردند و در اعلامیه‌ای که در پایان مذاکرات طولانی دیروز در ژنو انتشار یافت، شرکت‌های نفتی متهم شده‌اند که برای طفره رفتن از مساله اصلی، تاکتیک جدیدی در پیش گرفته‌اند. کشورهای عضو اوپک تاکید کرده‌اند تصمیمی که کمپانی‌های بزرگ نفتی پیشنهاد کرده‌اند نظریات آنها را باتوجه به هزینه‌هایی که این کشورها در رشته‌های مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری و هزینه‌هایی که در خارج به عهده دارند برآورده نمی‌کند.

کشورهای عضو اوپک بار دیگر حق خود را در مورد افزایش قیمت‌های اعلام شده نفت تاکید کرده و خاطرنشان کرده‌اند که این قیمت‌ها باید طوری تعیین شود که اثرات واقعی کاهش ارزش برابری دلار را منعکس کند.

احداث فرودگاه جدید تهران در 40 کیلومتری پایتخت

فرودگاه جدید و بزرگ تهران در منطقه‌ای میان کرج و شهریار و ساوه ساخته خواهد شد. این فرودگاه در ردیف بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان بوده و تهران را تا سال‌های سال از ساختن فرودگاه جدید بی‌نیاز خواهد کرد. محل دقیق ساختمان فرودگاه در 40 کیلومتری تهران و منطقه ساوه مشخص شده و عنوان محلی اراضی موردنظر، خشکه‌رود و دامنه کوه‌های فرقان است. کوه‌های فرقان کم‌ارتفاع‌ترین رشته کوه شمالی جلگه وسیع ساوه است و فرودگاه در این جلگه پهناور ساخته خواهد شد. خبرنگار اطلاعات ضمن تماس با مسوولان مربوطه کسب اطلاع کرد که پس از ساختن فرودگاه جدید کلیه پروازها در آنجا انجام شده و مهرآباد به صورت مرکز ادارات هواپیمایی درخواهد آمد.

«نوبرگلبنگیان» درگذشت

دیروز اطلاع دادیم که «نوبر گلبنگیان» معروف به آقای پنج درصد «مستر فایو پرسنت» درگذشت.

لقب آقای پنج درصد راوی از پدرش گالوست سرکیس گلبنگیان به ارث برده بود. خانواده گلبنگیان از خانواده‌های قدیمی و متمول اراضی بود که از مدت‌ها پیش در قلمرو امپراطوری عثمانی زندگی می‌کردند، ثروت و تحول فوق‌العاده و در نتیجه شهرت بین‌المللی این خانواده از گالوست گلبنگیان شروع می‌شود که در سال 1901 قرارداد نفت ایران را به دارلی فروخت و سهمی نیز برای خود منظور داشت.

یک سال بعد گالوست سرکیس امتیاز نفت بین‌النهرین را به دست آورد و فورا آن را به انگلستان واگذار کرد و پنج درصد از سهام آن را به عنوان حق دلالی گرفت.

ارزش پنج درصد از سهام نفت عراق در آن زمان بیش از 10 میلیارد فرانک سابق فرانسه بود.

گالوست توانست برای شرکت‌های بزرگ نفتی امتیازات زیادی به دست آورد و از هر یک از آنان سهام زیادی به عنوان حق کمیسیون دریافت کند.

گالوست بیشتر این درآمد را دوباره در اروپا به‌خصوص در زمینه هتل‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کرد و بدین طریق مرتبا بر ثروتش افزوده می‌شد. گلبنگیان در سال 1935 پس از قتل‌عام اراضه در ترکیه تابعیت ایران را برگزید و در سال 1965 دوباره تابعیت ترکیه را قبول کرد.

سرمایه‌گذاری فرانسه در ایران

یک مقام وزارت اقتصاد اعلام داشت که وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه روز چهارشنبه هفته آینده در راس یک هیات سه نفری از مقامات و مدیران موسسات سرمایه‌گذاری فرانسوی به تهران می‌آید.

آقای ژیسکار دیستن وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه و اعضای هیات در مدت پنج روزی که قرار است در ایران اقامت کنند، با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وزیر اقتصاد، و مدیرعامل سازمان برنامه و چند تن دیگر از مقامات دولتی ایران ملاقات‌هایی خواهند داشت که ضمن آن بین طرفین، مذاکراتی پیرامون توسعه روابط اقتصادی و صنعتی دو کشور انجام خواهد گرفت.

22 دی 1360؛بنیاد مستضعفان هیچ کمکی به بنیاد مسکن نکرده است

صبح دیروز مدیرعامل و گروهی از کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همراه با گروهی از مهمانان خارجی و برادران روحانی اهل تسنن شرکت‌کننده در سمینار وحدت به‌ حضور امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رسیدند. مهندس رحمت‌الله خسروی، مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اطلاعات در زمینه این دیدار اظهار کرد: قبل از ملاقات عمومی به اتفاق حجت‌الاسلام رسولی، نماینده محترم امام در بنیاد مسکن در ملاقاتی خصوصی به حضور امام شرفیاب شدیم و مسائلی در رابطه با مشکلات و فعالیت‌های بنیاد مسکن در این دیدار مطرح گردید. آقای رسولی گفتند: با توجه به اینکه حساب 100 امام محدود است و تکافوی فعالیت‌های بنیاد را نمی‌دهد و با توجه به اینکه حضرت امام در فرمان تاریخی 21 فروردین خود اعلام فرمودند که بنیاد مستضعفان باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده بنیاد پهلوی سابق و اطرافیانشان به اجرای این طرح کمک کند. هنوز هیچ‌گونه کمکی از طریق بنیاد مستضعفان به بنیاد مسکن نشده است.

 

22 دی 1370؛ نخستین کنفرانس برنامه‌ریزی و توسعه گشایش یافت

نخستین «کنفرانس برنامه‌ریزی و توسعه» با سخنان آقای روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دانشگاه صنعتی‌شریف آغاز به کار کرد.

روغنی‌زنجانی با طرح مساله توسعه و الگوهای مختلفی که در ممالک متعدد به اجرا درآمده است، گفت: شکست نظریه دخالت هر چه بیشتر دولت در اقتصاد در شوروی، اندیشمندان را به بحث‌های جدیدی در مورد توسعه واداشته است.

وی با اشاره به توفیق نسبی کشورهای تایلند، مالزی و کره‌جنوبی در تبعیت از الگوی بازار و سیاست توسعه صادرات، گفت: در این ممالک با تبعیت از یک مجموعه برنامه هماهنگ مشتمل بر انضباط شدید پولی و مالی کنترل نقدینگی و تورم، رشد و توسعه، توانستند به حد قابل‌قبولی از توسعه برسند ولی توفیق پیروان این الگو نسبی است و برخی نیز مثل ترکیه به دلیل عدم تبعیت کامل از برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف از جمله عدم کنترل نقدینگی توفیق چندانی نیافتند.

زنجانی با تشریح وضعیت اقتصاد ایران در دهه اول پس از پیروزی انقلاب، یادآور شد که در طول این دهه به لحاظ ضرورت تامین امنیت و ثبات داخلی، بیشتر توان اقتصادی صرف کنترل نرخ تورم شد.

اما پس از قبول قطعنامه 598 و اجرای برنامه اول توسعه، به سمت سیاست آزادسازی اقتصاد و به حد متعارف رساندن دخالت دولت، کنترل کسری بودجه و رشد تولید و صادرات رفتیم که در برخی از شاخص‌ها به موفقیت رسیده‌ایم.

22 دی 1380؛ 10.5میلیون دلار میگو به اروپا صادر شد

3 هزار و 150 تن میگو به ارزش 18 میلیارد و 333 میلیون و 535 هزار ریال معادل 10 میلیون و 426 هزار و 459 دلار در 8 ماه امسال به اروپا صادر شده است.

این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 26 درصد و از لحاظ وزن 40 درصد کاهش نشان می‌دهد. افزایش هزینه‌های تولید و حضور روزافزون رقبا از جمله چین در بازارهای جهانی از مهم‌ترین علل کاهش صادرات میگو عنوان شده است.

22 دی 1390؛ واگذاری نیروگاه به جای تسویه بدهی

وزیر نیرو می‌گوید: برای بازپرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران بزرگ ظرفیت‌های بودجه در سال 90 این امکان را به ما داده که براساس بندهای 31، 33، 35 و 36 تعدادی از نیروگاه‌های برق را بابت بدهی‌ها به بخش خصوصی واگذار کنیم که این کار انجام شده است و به زودی مشخصات سه نیروگاه برای واگذاری اعلام می‌شود.

فاز جدید دورکاری کلید خورد

فاز جدید دورکاری کارمندان آغاز شد و این بار این زنان هستند که قرار است برای سبک‌سازی دولت، اداره‌ها و مراکز دولتی را ترک کنند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و رفاه اجتماعی در حالی از اجرای فاز جدید دورکاری خبر داد که به نظر می‌رسد تاکید مسوولان بیشتر بر اجرای این طرح با اولویت زنان شاغل است.

یک ماه پس از اظهارات رئیس‌جمهور در مورد لزوم دورکاری کارمندان، از طرحی سخن به میان آمد که زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند به موجب آن در اولویت دورکاری یا همان کار در منزل قرار می‌گیرند. طبق این طرح زنان کار خود را در زمان معینی در منزل انجام داده و به کارفرما تحویل می‌دهند.

  • اطلاعات22  دی 1350
  • اطلاعات22  دی 1360
  • اطلاعات22  دی 1370
  • اطلاعات22  دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید