رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات هنگام تقدیم لایحه بودجه 1381 به مجلس

رشد اقتصادی را با مهار تورم و کاهش تعهدات خارجی همراه کرده‌ایم

کدخبر: ۳۸۶۹۹۳
اقتصادنیوز: سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات در اول دی‌ماه 1380 لایحه بودجه 1381 را به مجلس تقدیم کرد.
رشد اقتصادی را با مهار تورم و کاهش تعهدات خارجی همراه کرده‌ایم

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه اطلاعات در دوم دی‌ماه در گزارشی اهم مطالب ارائه شده توسط رئیس‌جمهور را منتشر کرد.

اطلاعات در گزارش خود نوشت: سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1381 گفت: «در سال 1376 و 1377 جامعه ما با شرایط نامساعد و مشکلات زیادی مواجه بود. خوشبختانه در 3 سال اخیر، اقتصاد کشور از رکود خارج شده و روند سرمایه‌گذاری و تولید رو به رشد بوده است؛ به‌طوری‌که رشد ناخالص داخلی در سال گذشته به 5.9 درصد و رشد سرمایه‌گذاری به 8.4 درصد رسیده است. بخش صنعت 9.6 درصد و بخش خدمات 5 درصد رشد داشته است. سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی با رشدی سریع‌تر از بخش دولتی به  نرخ رشد 9.8 درصد رسیده است.ارزش صادرات غیرنفتی در 6 ماه اول سال‌جاری 32 درصد رشد کرده است. خالص تعهدات بالفعل خارجی دولت به حدود 7 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین به‌رغم رشد سریع عرضه نیروی کار موفق شده‌ایم روند افزایشی نرخ بیکاری را کنترل کنیم و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد کاهش بیشتر روند نرخ بیکاری باشیم.»

خاتمی ادامه داد: «به‌طور کلی در سنوات گذشته رشد اقتصادی همراه و همزمان با افزایش کسری بودجه، افزایش تورم، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش تعهدات خارجی کشور بود، ولی در چند سال اخیر، خوشبختانه رشد اقتصادی با کاهش تعهدات خارجی، افزایش ذخایر ارزی، مهار تورم و رعایت انضباط‌ مالی تورم شده است. این روند که نشانه بارزی از سلامت سیاست‌های اقتصادی دولت است، این امید را به‌وجود می‌آورد که با پیگیری این خط مشی‌ها، اقتصاد ایران در مسیر بلندمدت رشد اقتصادی همراه با ثبات سطح عمومی قیمت‌ها و تقویت طبیعی پول ملی قرار گیرد.»

رشد 6 درصدی تولید ناخالص داخلی

اطلاعات در پنجم دی‌ماه نیز اظهارات محمد ستاری‌فر، معاون رئیس‌جمهور  و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره بودجه  را منتشر کرد. ستاری‌فر در این باره تاکید کرد: «در بودجه سال 1381 بیش از 23 هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه‌های کالاهای اساسی و کود و سم اختصاص می‌یابد.همچنین اگرچه نرخ ارز در کلیه امور پرداختی یکسان خواهد شد، اما به لحاظ پرداخت 5 میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی و حیاتی، قیمت این گونه کالاها برای مصرف‌کنندگان از سال آینده افزایش نمی‌یابد.»

او همچنین تصریح کرد: «در بودجه سال آینده تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال 1369 حدود 5.5تا 6 درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که در برنامه سوم توسعه، حدود 6.5 درصد رشد برای این شاخص در نظر گرفته است.»

اطلاعات 2 دی 1380

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید