نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از دوم دی‌ماه آغاز هر دهه

مالیات ستارگان سینما و هنرپیشه‌ها/استرالیا در قشم هتل می‌سازد/ بهبود تمام شاخص‌های اقتصادی

کدخبر: ۳۸۰۷۳۴
​​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 2 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد
مالیات ستارگان سینما و هنرپیشه‌ها/استرالیا در قشم هتل می‌سازد/ بهبود تمام شاخص‌های اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

2 دی‌ماه 1350؛ مالیات ستارگان سینما و هنرپیشه‌ها

برای تعیین مالیات هنرپیشه‌ها و ستارگان سینمای ایران دارایی شمیران از وزارت فرهنگ و هنر درخواست کرد که تعداد فیلم‌هایی که در طول سال اجازه نمایش آن صادر می‌شود، به وزارت دارایی ارسال دارد تا جمعا در میزان مالیات هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما مورد استفاده مخبرین مالیاتی قرار گیرد.امروز گفته شد برگ تشخیص مالیات سال 46 اکثر هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما صادر شده است.

هم‌اکنون دارایی برای اخذ مالیات از هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما چنانچه مدارک کاملی از میزان دستمزد و تعداد فیلم‌هایی که در آن بازی کرده‌اند نداشته باشد و با استفاده از قرائن و بررسی‌ ماموران مالیات را تنظیم و صادر می‌کند.

2 آبان 1360؛ نحوه عرضه بنزین با کوپن

سخنگوی وزارت نفت در تماسی با سرویس اقتصادی روزنامه «اطلاعات» آخرین تصمیمات مسوولان را در مورد چگونگی تامین روغن و بنزین خودرو به شرح زیر اعلام کرد:

  1. تحویل بنزین به خودروهای سواری در قبال ارائه کوپن‌های سری جدید از اولین ساعات روز اول دی‌ماه (1/10/60) معتبر خواهد بود.
  2. کوپن‌های آزاد سری جدید در تمام دوره جدید معتبر است.
  3. ارزش تیراژ کوپن‌های جدید که از اولین ساعات بامداد روز 1/10/60 به جریان افتاده است معادل 20 لیتر برای هر قطعه کوپن هستند.
  4. ارزش کوپن‌های روغن سری جدید، هر قطعه 4 لیتر بوده که با ارائه کوپن روغن نوبت اول از مجاری فروش قابل‌تحویل است.

2 دی 1370؛ استرالیا در قشم هتل می‌سازد 

مهندس محلوجی، وزیر معادن پس از یک دیدار هشت روزه از استرالیا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: در دیدارهایی دو طرف پس از چندجلسه بحث و تبادل‌نظر توانستند در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی انجام عملیات اکتشاف و استخراج سنگ‌های قدیمی ایرانی نظیر الماس و یاقوت، صدور برخی از مواد معدنی ایران به استرالیا ازجمله سنگ‌های تزئینی و نما، ایجاد شرکت‌های مشترک برای انجام فعالیت‌ها و صادرات معدنی به توافق کلی دست یابند.

در زمینه توسعه سریع جزیره قشم به‌عنوان یک بندر آزاد نیز شرکت مولتی پلکس ساخت یک هتل با هزینه یکصد میلیون دلار را در قشم عهده‌دار شد.

2 دی 1380؛ بهبود تمام شاخص‌های اقتصادی

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1381 گفت: در سال 1376 و 1377 جامعه ما با شرایط نامساعد و مشکلات زیادی مواجه بود. خوشبختانه در 3 سال اخیر، اقتصاد کشور از رکود خارج شده و روند سرمایه‌گذاری و تولید رو به رشد بوده است؛ به‌طوری‌که رشد ناخالص داخلی در سال گذشته به 9/5 درصد و رشد سرمایه‌گذاری به 4/8 درصد رسیده است. بخش صنعت 6/9 درصد و بخش خدمات 5 درصد رشد داشته است. سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی با رشدی سریع‌تر از بخش دولتی به  نرخ رشد 8/9 درصد رسیده است.

ارزش صادرات غیرنفتی در 6 ماه اول سال‌جاری 32 درصد رشد کرده است. خالص تعهدات بالفعل خارجی دولت به حدود 7 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین به‌رغم رشد سریع عرضه نیروی کار موفق شده‌ایم روند افزایشی نرخ بیکاری را کنترل کنیم و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد کاهش بیشتر روند نرخ بیکاری باشیم.

خاتمی ادامه داد: به‌طور کلی در سنوات گذشته رشد اقتصادی همراه و همزمان با افزایش کسری بودجه، افزایش تورم، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش تعهدات خارجی کشور بود، ولی در چند سال اخیر، خوشبختانه رشد اقتصادی با کاهش تعهدات خارجی، افزایش ذخایر ارزی، مهار تورم و رعایت انضباط‌ مالی تورم شده است. این روند که نشانه بارزی از سلامت سیاست‌های اقتصادی دولت است، این امید را به‌وجود می‌آورد که با پیگیری این خط مشی‌ها، اقتصاد ایران در مسیر بلندمدت رشد اقتصادی همراه با ثبات سطح عمومی قیمت‌ها و تقویت طبیعی پول ملی قرار گیرد.

  • اطلاعات 2 دی 1350
  • اطلاعات 2 دی 1360
  • اطلاعات 2 دی 1370
  • اطلاعات 2 دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید