هاشمی‌رفسنجانی:

مالکیت بیشتر دولت بهتر است!

کدخبر: ۳۸۷۶۱۷
اقتصادنیوز: اطلاعات در روز 3 بهمن‌های 1360 ضمن انتشار گفت‌وگوی اختصاصی خود با مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت، متن خطبه‌های نمازجمعه او را نیز پوشش داده است.
مالکیت بیشتر دولت بهتر است!

به گزارش اقتصادنیوزمرحوم هاشمی‌رفسنجانی، در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات گفت:  اصل 49 قانون اساسی طوری تنظیم شود که مردم مطمئن شوند که ثروت‌های نامشروع را از کسانی که آنها را به دست آورده‌اند، می‌گیرند و اگر کسی درآمد مشروعی داشته است، مال خودش است. یک مقدار زیادی تا به حال ثروت‌های غارت‌رفته مردم و بیت‌المال پس گرفته شده و تا حد زیادی هم جلو غارتگری‌های آینده با این قوانین که داریم می‌گذاریم، گرفته خواهد شد.از این به بعد دیگر جریان کلی غارت بیت‌المال، یا دزدی، ‌یا زدوبندهای داخلی و خارجی، پیمانکاری و از این قبیل دیگر نمی‌شود.

ممکن است جریانات احتکاری و بازار سیاه درست‌ کردن و از این دزدی‌های اینجوری پیش بیاید.

رئیس مجلسافزود: ما هنوز به آن معنی بر بازار مسلط نیستیم. فکر می‌کنم آن روزی که برنامه تجارت خارجی – که امروز بیشتر کالاهای مصرفی ما قسمت‌های عمده‌اش از خارج می‌آید – کاملا دولت بر آن مسلط شود و تعاونی‌ها مسوول توزیع بشوند و دیگل مشکل می‌شود دزدی و بازار سیاه درست کردن.

در آینده نزدیکی به این خواهیم رسید، می‌ماند اصل 49 و گرفتن ثروت‌های نامشروع که این را هم گفتم مشکل، این است که می‌خواهیم توازنی ایجاد کنیم و بقیه کار را جوری انجام دهیم که اعتماد مردمی که سرمایه مشروع دارند و یا می‌خواهند از بازو و قدرت کار و فکرشان اندوخته‌ای درست می‌کنند، اعتماد اینها را جلب کنیم و جوری این اصل پیاده شود که حتی کسانی که بعد از انقلاب هم ثروت نامشروعی اندوخته‌اند، بشود از آنها پس گرفت و آنهایی که راه صحیح رفته‌اند مال خودشان باشد و بتوانند فعالیت کنند.

آینده تروریست‌های اقتصادی

مرحوم اکبرهاشمی در بخش دیگر این گفت‌وگو تصریح کرد:اگر حدود فعالیت‌هی بخش خصوصی و تعاونی‌ها و دولت هماهنگ درست شود و اعتماد هم به مردم داده شود، ما در آینده دیگر تروریست اقتصادی نخواهیم داشت. نمی‌خواهیم بگوییم که همه چیز درست خواهد شد، این مساله ریشه‌دار بوده و با صبر باید ریشه‌کن شود، ولی افق خوبی در پیش است.

دوستان ما اطلاع داده‌اند که تقاضای بخش خصوصی برای ثبت شرکت‌های تولیدی امسال بزرگ‌ترین رقم را در همه تاریخ ایران داشته. این دلیل علاقه‌مندی مردم است و مقداری اعتماد کرده‌اند، راه دارد باز می‌شود برای تولید.

مالکیت بیشتر دولت بهتر است

 هاشمی‌رفسنجانی، امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه در مورد مالکیت در اسلام نیز گفت: در مورد مالکیت به‌نظر می‌رسد دورنمای مطلوب اسلام این است که در رابطه با دولت‌ها و جامعه هر مقدار مالکیت بیشتر بهتر، ثروت دولت و ملت هر مقدار بیشتر بهتر، و در مورد فرد به‌نظر می‌رسد که اسلام نه طرفدار فقر یک انسان است و نه طرفدار ثروت فراوان یک انسان است. بلکه برای انسان کفاف و عفاف می‌خواهد نه زیاد ثروتمند و نه زیاد محتاج و نیازمند که همه اینها با مدارک دینی و قرآنی و روایی و تاریخی مطرح می‌شود و بدان خواهیم رسید.

در مورد مصرف هم چنین به‌نظر می‌رسد که اسلام نه طرفدار ریاضت افراد است که با ریاضت و زهد بی‌معنا زندگی کنند و نه طرفدار اسراف و تبذیر است. بلکه اعتدال در مصرف را توصیه می‌کند.

امام جمعه موقت تهران آنگاه به روایاتی از حضرت محمد (ص) و علی‌بن‌ابیطالب (ع) و امام صادق (ع) در رابطه با اهمیت کار و تلاش در اسلام اشاره کرد و گفت: تمامی انبیا و اولیا در زمان حیات خود یا کارهای خیلی معمولی را انجام می‌دادند و یا تعمداً به این کارها دست می‌زدند تا اهمیت آن و شرافتمندانه بودن این نوع کارها را ثابت کنند. حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی آنگاه خطاب به کارگران، کشاورزن، کارمندان و دیگر اقشار مردم مسلمان ایران گفت: نمی‌شود ایران شیعه باشد و بیش از یک میلیون و نیم مترمربع مساحت داشته باشد و این همه امکانات، معادن، جنگل، آب و دریا داشته باشد و آن وقوت ما همه چیزمان را بخواهیم از خارج وارد بکنیم. این موضوع با روح تشیع سازگار نیست.

اطلاعات ۳ بهمن ۱۳۶۰

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید