نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 بهمن

خلخالی: دادگاه‌ها در قبال سرمایه‌داران باید قاطعیت داشته باشند

کدخبر: ۳۸۹۳۸۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:قیمت فروش اراضی دولتی در تهران و شهرستان‌ها، ایران رتبه نخست حمل سوخت در خاورمیانه را حفظ می‌کند
خلخالی: دادگاه‌ها در قبال سرمایه‌داران باید قاطعیت داشته باشند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 بهمن 1350؛ قیمت فروش اراضی دولتی در تهران و شهرستان‌ها

قیمت زمین‌های دولتی تعیین شد و براساس آیین‌نامه مربوط به واگذاری اراضی دولتی- اوقاف- منابع طبیعی و شهرداری‌ها قیمت این اراضی در شهرستان‌های مختلف به جز تهران برای اجاره حداقل یک و حداکثر متری 5 ریال و در تهران حداقل 2 و حداکثر 10 ریال تعیین شده است و قیمت این اراضی 12 ساله با اقساط مساوی و بهره 6 درصد دریافت می‌شود.

از سوی دیگر، به منظور تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در امر مسکن و تامین مسکن کارکنان دولت و کارگران صنایع کشور موافقت شده است آن قسمت از اراضی که می‌تواند مورد استفاده طرح‌های بزرگ آپارتمان‌‌سازی و خانه‌سازی قرار گیرد، به صورت فروش یا اجاره در اختیار شرکت‌های تعاونی مسکن، شرکت‌های ساختمانی و صاحبان صنایع بزرگ گذاشته شود. بهای زمین فروشی براساس ضوابط زیر تعیین و وصول خواهد شد:

واحدهای مسکونی که قیمت تمام شده آن حداکثر 400 هزار ریال باشد بهای زمینی برای هر واحد 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده ساختمان واحد مسکونی خواهد بود.

همچنین برای پروژه‌هایی که قیمت تمام شده آن از 400 تا 650 هزار ریال باشد، بهای زمین برای هر واحد مسکونی 15 تا 20 درصد قیمت تمام شده خواهد بود.

11 بهمن 1360؛ خلخالی: دادگاه‌ها در قبال سرمایه‌داران و محتکرین باید قاطعیت داشته باشند

 شیخ صادق خلخالی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با توجه به تبلیغات رادیوهای بیگانه در مورد وضع اقتصادی کشور گفت: ما در حال جنگ هستیم و اگر جنگ‌های جهانی را به یاد آوریم که حتی در آن زمان نان به دست مردم کشورهای در حال جنگ نمی‌رسید. با این حال همه چیز به اندازه کافی هست و البته یک مقدار گرانی وجود دارد که مصنوعی است که ضدانقلاب و سرمایه‌داران و محتکرین به وجود آورده‌اند که باید به وضع آنها رسیدگی کرد و برای این کار دادگاه‌ها باید قاطعیت داشته باشند و همانطور که ضدانقلاب‌های درجه یک و قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر را اعدام کردیم در اوایل کار، باید با تروریست‌های اقتصادی هم چنین عمل کرد، به نحوی که اگر در سراسر کشور 100 نفر از محتکرین را بگیرند و قاطعانه با آنها رفتار کنند و به جزای عملشان برسانند، این مساله هم حل خواهد شد.

11 بهمن 1380؛ ایران رتبه نخست حمل سوخت در خاورمیانه را حفظ می‌کند

نخستین نفتکش 300 هزار تنی مدل «وی‌ال‌سی‌سی» جمهوری اسلامی ایران که به سفارش تهران در چین ساخته شده است، ماه آوریل آینده به ایران تحویل خواهد شد. کار ساخت این نفتکش غول‌پیکر به طول 330 متر و عرض 58 متر، آگوست سال 2000 آغاز و نوامبر سال گذشته به آب اندخته شد.

پرویز سنگین، مسوول دفتر نظارت عالیه شرکت ملی نفتکش ایران در شهر دالیان در استان لیائونینگ (شمال شرقی چین) گفت: انتظار می‌رود که نفتکش مذکور که یکی از پنج نفتکش 300 هزار تنی سفارشی ایران به چین می‌باشد ماه آوریل به ناوگان دریایی ایران تحویل شود.

وی افزود: آزمایش‌های دریایی در ماه آوریل و قبل از تحویل نفتکش انجام خواهد شد و در صورت موفقیت و تایید کیفیت، این کشتی غول‌پیکر به ایران تحویل خواهد شد.

سنگین خاطر نشان کرد که ایران در زمینه تناژ نفتکش در خاورمیانه رتبه اول را در اختیار دارد و این پنج نفتکش کمک خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان جایگاه نخست خود را در زمینه حجم و قابلیت مواد نفتی در این منطقه حفظ کند وی تاکید کرد که مهم‌ترین مساله این است که این نفتکش‌ها طبق استانداردهای بین‌المللی ساخته و تحویل شوند و به همین سبب در حال حاضر یک گروه 20 نفری بر این کار نظارت دارند.

11 بهمن 1390؛ دلار 1200 تومانی در بودجه 91

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: دولت مصمم است در بودجه سال 91 نرخ ارز را تا 1200 تومان برساند. شمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: دولت در تلاش است قیمت دلار را براساس 1226 تومان در لایحه بودجه 91 تعیین کند. اما رئیس جمهور پیشنهاد کرده قیمت دلار در لایحه بودجه کمتر از 1200 تومان باشد.

وی ادامه داد: نرخ ارز در بازار به شدت کاهش یافته است و با کسانی که درصددند بالاتر از نرخ تعیین شده ارز را بفروشند، ‌برخورد قانونی می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار سیاست‌های مناسبی اتخاذ شده تاکید کرد: حباب ارز در بازار شکسته شده و دولت نرخ ارز را روزانه رصد می‌کند و در این موضوع هیچ‌گونه کوتاهی نخواهد کرد.

حسینی در مورد وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: نرخ سود سپرده‌های بانکی به صورت علی‌الحساب به میزان 20 درصد تعیین شده است. وی با انتقاد از برخی بانک‌ها که در تبلیغات خود در رسانه‌ها، بالاتر از نرخ تعیین شده سود خود را اعلام کرده‌اند، گفت: به هموطنان توصیه می‌شود که فریب این تبلیغات را نخورند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید