نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 6 بهمن

خرید و فروش و قیمت‌گذاری زمین باید با دولت باشد

کدخبر: ۳۸۸۳۰۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات6بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:هویدا: اقتصاد ایران مثل ساعت کار می‌کند/ حباب سکه و دلار ترکید
خرید و فروش و قیمت‌گذاری زمین باید با دولت باشد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم بهمن 1350؛ درآمد سرانه به 400 دلار رسید

دکتر علی هزاره، معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر مرکزی بودجه پیرامون رشد سریع اقتصادی، ثبات نسبی قیمت‌ها و افزایش ذخایر ارزی، بودجه متعادل و رفاه بیشتر کارکنان دولت توضیحاتی در اختیار خبرنگاران گذاشت.

دکتر هزاره گفت: علیرغم پرداخت‌های سنگین ارزی برای تحصیل رشد سریع اقتصادی و تامین رشد صنعتی شدن کشور معادل 113 میلیون دلار در سال 1350 به ذخایر ارزی کشور افزوده خواهد شد و در سال‌جاری دریافت‌های ارزی کشور با 55 درصد رشد به حدود 2 میلیارد و 651 میلیون دلار می‌رسد.

معاون نخست‌وزیر ضمن اشاره به افزایش 3.5 برابری بودجه عادی و عمرانی طی 7 سال اخیر، اضافه کرد: تولید ناخالص ملی سرانه در سال 50 حدود 400 دلار (31 هزار ریال) می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در آخر برنامه عمرانی پنجم یعنی (1357) به رقم 700 دلار بیش از 53 هزار ریال) خواهد رسید.

هویدا: اقتصاد ایران مثل ساعت کار می‌کند

من بعد از شهریور 20 را به چشم دیدم شمال در اشغال روس‌ها و جنوب در اشغال انگلیسی‌ها و حالا هزاره سوم را هم خواهم دید نمی‌دانم آن وقت هم نخست‌وزیر باشم، ولیدر هر صورت شما شاهد پیشرفت‌های ایران در آن موقع خواهید بود.

تاریخ تکرار نمی‌شود و صحیح هم نیست که می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود. تاریخ پیش می‌رود و انسان‌ها آن را درست می‌کنند و به آن معنی می‌دهند و بالاخره یک روزی ما کشور را به شما تحویل می‌دهیم (که البته هرچه (دیرتر) ولی زمانی که ایران از هر نظر پیشرفته باشد و از شما هم انتظار نداریم که ساکن، ساکت و صامت شاهد باشید، باید انتقاد بکنید زیرا انتقاد سالم کارها را پیش می‌برد.

آقای هویدا نخست‌وزیر عصر دیروز این مطالب را در کلاس درس مسائل روز دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی که در آن آقای سناتور دکتر مصباح‌زاده موسس و آقای دکتر علیقلی اردلان، رئیس دانشکده مزبور و جمعی از استادان و دانشجویان شرکت داشتند، بیان نمود.

نخست‌وزیر هنگام ورود به کافه تریا کیک ششم بهمن را برید و با استادان دانشکده علوم ارتباطات آشنا شد.

وی ادامه داد: ایران یک روز دارای اقتصاد آهنگر بود بدین معنی که می‌بایست با آن نظیر کار یک آهنگر عمل کرد و امروز دارای اقتصاد شبه‌ساعت است؛ زیرا تمام قسمت‌های آن مثل ساعت کار می‌کند.

ششم بهمن 1360؛ خرید و فروش و قیمت‌گذاری زمین باید با دولت باشد

سمینار سه روزه بررسی آیین‌نامه قانون اراضی شهری با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و معاونین و کارکنان سازمان عمران اراضی و مرکز تحقیقات تشکیل شد.

وزیر مسکن و شهرسازی طی سخنانی گفت: قانونی که امروز در مورد آن بحث می‌شود یکی از مهم‌ترین قوانینی است که تقدیم مجلس شده است. در این قانون آمده است که خرید و فروش زمین باید در اختیار دولت باشد. در کمیسیون قضایی و کمیسیون مسکن و در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدیم که چنانچه بخش خصوصی در خرید و فروش زمین دخالت داشته باشد ضمن اینکه از سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی جلوگیری به عمل می‌آید، باعث افزایش مصنوعی قیمت زمین شهری خواهد شد و درنتیجه گرفتاری مسکن همچنان ادامه خواهد داشت.

مهندس گنابادی ادامه داد: چنانچه خرید و فروش زمین در اختیار دولت باشد، ولی قیمت‌گذاری آن با دولت نباشد دوباره همان مسائل با صاحب زمین مطرح می‌شود. بنابراین مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که قیمت‌گذاری بر روی زمین هم با دولت باشد.

ششم بهمن 1370؛ پالایشگاه اراک سال 1372 راه‌اندازی می‌شود

واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی پالایشگاه اراک در سال 72 تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. احمد ناطق نوری، مخبر کمیسیون نفت در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قرارداد منعقده دو شرکت «جی-جی-وی» و «تی–پی-ال» ایتالیایی موظفند در قبال دریافت یک میلیارد و یکصد میلیون دلار به‌صورت ارزی، ماشین‌آلات واردات واحدهای اصلی پالایشگاه نفت را در یک برنامه زمان‌بندی‌شده تحویل دهند.

وی گفت: در حال حاضر 71 دستگاه از مخازن پالایشگاه اراک با ظرفیت‌های از سه هزار تا 500 هزار بشکه با وزن تقریبی 24 هزار تن از سوی شرکت ملی نفت ایران خریداری و توسط پیمانکاران داخلی زیر نظر اداره مهندسی و ساختمانی پالایشگاه‌ها با بیش از 90 درصد پیشرفت کار اجرایی نصب شده است.

ششم بهمن 1380؛ واگذاری 155 میلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد، از اول آذرماه گذشته تاکنون بیش از 31 میلیون و 43 هزار سهم به مردم واگذار شده است. ارزش این میزان سهام 154 میلیارد و 600 میلیون ریال است.

سهام شرکت‌های ایران‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، گروه بهمن، سیمان تهران، توسعه صنایع بهشهر، سیمان فارس و خوزستان و سرمایه‌گذاری رنا طی دو ماه گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است.

ششم بهمن 1390؛ حباب سکه و دلار ترکید

اعلام خبر موافقت محمود احمدی‌نژاد با مصوبه شورای پول و اعتبار ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه را به‌دنبال داشت. روز گذشته از قیمت هر قطعه تمام‌سکه بهار آزادی 200 هزار تومان و از هر دلار آمریکا 200 تومان کاسته شد تا حباب ایجادشده در چند روز گذشته با فاصله چند ساعت پس از اعلام خبر تخلیه شود. شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت در حاشیه نشست هیات دولت به میان خبرنگاران آمد و موافقت رئیس‌جمهور با افزایش نرخ سود سپرده‌ها را اعلام کرد. او در واکنش به انتقادهای برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی از بی‌عملی دولت برای کنترل بازار گفت: دولت مصمم است با به‌کارگیری سیاست‌های جدی، حباب بازار ارز و سکه را تخلیه کند. در کنار نزول قیمت، ابلاغ بسته جدید پولی به بانک‌ها نیز دیگر خبر داغ روز گذشته بود. بسته جدید پولی سنت چند ساله بسته‌های سالانه را کنار گذاشته شده و سیاستگذاران تصمیم گرفته‌اند بسته پولی بدون در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص تدوین شود.

ارز اول هفته تک‌نرخی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: تا 48 ساعت آینده ارز تک‌نرخی می‌شود و به هر میزان برای مصارف مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. محمود بهمنی با تاکید بر اینکه ارز برای مسافران، دانشجویان و بیماران با یک نرخ مناسب عرضه می‌شود، افزود: با این تصمیم دیگر نیازی نیست افراد ارز را با نرخ بالا در بازار ارز تهیه کنند مگر آنکه بخواهند ارز را ذخیره کنند و دولت برای ذخیره کردن ارز نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: برای کالاهای موردنیاز کشور هر میزان ارز لازم باشد در اختیار واردکنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی درباره سکه نیز گفت: تا رسیدن بازار به تعادل، هر میزان سکه موردنیاز هموطنان باشد، به‌گونه‌ای که خریداران ضرر نکنند و سکه به قیمت واقعی برسد با سازوکارهای پیش‌بینی‌شده به متقاضیان واگذار می‌شود و هنگام رسیدم به تعادل نیز تحویل سکه به‌روز خواهد شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید