نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ سوم اسفند

با دلار 1226 تومانی از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم

کدخبر: ۳۹۴۳۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات سوم اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: قیمت طلا کیلویی 100 تومان افزایش یافت
با دلار 1226 تومانی از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم اسفند 1350؛ قیمت طلا کیلویی 100 تومان افزایش یافت

قیمت مسکوکات طلا امروز در بازار گران شد و هر پهلوی 20 ریال دیگر ترقی کرد. امروز قیمت پهلوی به 980 ریال، نیم پهلوی 500 ریال، ربع پهلوی 260 ریال رسید. قیمت طلای شمش نیز در بازار آزاد هر مثقال به 590 ریال رسید.

قیمت ارزهای عمده هم در بازار امروز افزایش داشت و هر لیره انگلیس از 201.5 ریال به 203 ریال رسید. قیمت فروش مارک آلمان غربی 24.30 ریال، فرانک فرانسه 15.20 ریال، فرانک سوئیس 20.10 ریال و دلار آمریکا 77.30 ریال بود.

علت نوسان قیمت فروش ارزها در بازار آزاد نزدیک بودن ایام نوروز و فصل مسافرت توجیه شد.

قیمت رسمی طلا نیز امروز هر کیلو یکصد تومان افزایش یافت و به کیلویی 13 هزار و 200 تومان رسید.

درآمد نفت 178 میلیارد ریال خواهد بود

درآمدهای دولت که در سال‌های 50-1347 سالانه به‌طور متوسط حدود 24 درصد رشد داشته و به موجب برآوردهای انجام‌شده در سال آینده با حدود 18 درصد رشد به 308.3 میلیارد ریال بالغ خواهد شد. در این دوره بیش از 90 درصد درآمدهای این بخش مربوط به نفت است. پیش‌ّبینی می‌شود که در سال 1351 درآمد نفت با رشدی حدود 24 درصد به 178.2 میلیارد ریال. سایر درآمدهایی که به‌طور عمده از سود سهم شرکت‌ها و دریافتی از موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود به 9.8 میلیارد ریال بالغ گردد.

در زمینه وضع ارزی کشور قرارداد نفتی جدید که در سال 49 در تهران امضا شد، دریافت‌های ارزی را افزایش داد و به‌طوری‌که امکان پرداخت‌های سنگین ارزی کشور خاصه پرداخت برای واردات کالاهای سرمایه‌ای واسطه فراهم شد.

بانک مرکزی ایران برای ایجاد تسهیلات بیشتر و بازرگانی خارجی کشور به اتکا امکانات و ذخایر ارزی کشور حدود 280 میلیون دلار وام ارزی نقدی دریافت کرده است.

سوم اسفند 1360؛ توزیع گوشت در محلات جنوب شهر

مهدی مهروانی بهبهانی، مدیرعامل سازمان گوشت گفت: با همفکری ستاد بسیج اقتصادی سهمیه گوشت فروشگاه ملاصدرا را که به عده‌ای مرفه عرضه می‌شد، قطع کردیم. الان با اضافه کردن به این سهمیه روزی 10 تن گوشت بسته‌بندی‌شده در محلات فقیرنشین تهران که قصابی وجود ندارد توزیع می‌کنیم که این توزیع 750 هزار نفر از مردم محلات فقیرنشین را زیر پوشش قرار داده است.

مدیرعامل سازمان گوشت در امور افزایش سهمیه گوشت حومه تهران گفت: در دو هفته گذشته سهمیه گوشت حومه تهران نظیر کرج، ورامین و ری افزایش پیدا کرده است.

سوم اسفند 1370؛ 11 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در حال احداث است

11 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و 4 هزار کیلومتر راه روستایی و منطقه‌ای توسط وزارت راه و ترابری در حال احداث است.

مهندس محمد سعیدی‌کیا افزود: همچنین برنامه انجام روکش آسفالت 7 هزار کیلومتر از راه‌های کشور توسط این وزارتخانه در حال اقدام است.

وی همچنین ضمن تشریح برنامه‌های آینده وزارت راه در زمینه توسعه و بازسازی شبکه سراسری راه‌آهن گفت: هم‌اکنون احداث 1700 کیلومتر خط آهن جدید در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تمام عملیات ساخت خطوط مذکور به جزء دو قطعه از یک پروژه راه‌آهن بافق – بندرعباس توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به احداث فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اظهار کرد: علاوه‌بر این فرودگاه 10 فرودگاه دیگر در سراسر کشور در حال احداث است.

سوم اسفند 1390؛ شمس‌الدین حسینی: با دلار 1226 تومانی از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیاست‌های دولت در حمایت از تولید را یادآور شد و گفت: دولت با دلار 1226 تومانی از تولیدکنندگان داخلی و فعالیت‌های شمس‌الدین حسینی با اعلام این مطلب افزود: سیاستی اتخاذ خواهیم کرد که نوسانات نرخ ارز تاثیری در چرخه تولید و صادرات نداشته باشد تا تولیدکنندگان بتوانند با آرامش به تولید و صادرات بپردازند. وی همچنین به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این قانون در مدت پنج سال باید به‌طور کامل اجرا شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به تصویب پیش‌نویس لایحه حذف 4 صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این لایحه برای ارائه به مجلس آماده است و ابتدای سال آینده به پارلمان ارسال خواهد شد.

نفت به 105 دلار نزدیک شد

پس ازآنکه رهبران اروپا برای جلوگیری از تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان با اعطای وام 130 میلیارد یورویی (170 میلیارد دلاری) به این کشور موافقت کردند. دیروز قیمت نفت به بشکه‌ای 105 دلار نزدیک شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام به 104.85 دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین سطح از ماه مه تاکنون یعنی رقم 105.44 دلار رسید.

دیروز در لندن نفت خام برنت 15 سنت رشد کرد و بشکه‌ای 120.20 دلار معامله شد. اوایل دیروز مقامات اتحادیه اروپا توافق کردند برای نجات یونان از ورشکستگی دومین وام کلان نجات را به این کشور اعطا کنند.

شرط پرداخت سود سپرده‌های بالای 20 درصد

معاون نظارتی بانک مرکزی با اخطار به موسساتی که اقدام به تبلیغ پرداخت سودهای سپرده بالای 20 درصد می‌کنند، گفت: شرط پرداخت سودهای بالاتر از این میزان ارائه گزارش توجیهی به بانک مرکزی و تصویب آن ازسوی این نهاد است.

ابراهیم درویشی افزود: بانک‌ها و موسسات پولی حق پرداخت نرخ سود بالاتر از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات را ندارند. وی با اشاره به آنکه حداکثر نرخ سود علی‌الحساب مورد انتظار برای عقود مشارکتی 21 درصد است، گفت: پرداخت سودهای بالاتر از این رقم به منزله عدول از بسته پولی ابلاغ شده ازسوی بانک مرکزی است.

واردات طلا برای جبران ذخایر مصرف‌شده

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از برنامه‌ریزی برای واردات طلا با هدف جایگزینی ذخایر مصرف‌شده خبر داد و گفت: گرچه به‌دلیل پیش‌فروش سکه موجودی طلا کاهش پیدا می‌کند، اما با تمهیداتی که برای واردات طلا اندیشیده شده این کمبود جبران می‌شود.

عباس کمره‌ای ذخایر طلای کشور را بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: ذخایر به میزانی است که هیچ نگرانی از این محل نداریم. وی در عین حال از احتمال توقف پیش‌فروش خبر داد و افزود: سیاست پیش‌فروش دائمی نخواهد بود.

در عین حال براساس آمارهای ارائه‌شده توسط رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌فروش 8.5 میلیون قطعه سکه تا نیمه بهمن‌ماه نرخ رشد نقدینگی را 4 درصد کاهش داده و به 11 درصد رسانده است.

  • اطلاعات 3اسفند 1350
  • اطلاعات 3اسفند 1360
  • اطلاعات 3اسفند 1370
  • اطلاعات 3اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید