نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 اسفند

بحران مرغ رفع شد

کدخبر: ۳۹۷۷۱۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بحران مرغ رفع شد

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 اسفند 1350؛ شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاسیس می‌شود

براساس لایحه‌ای که در دست بررسی نهایی است و به زودی تقدیم پارلمان می‌شود شورایی به نام شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تاسیس خواهد شد و وظایف کنونی شورای‌عالی شهرسازی نیز به شورای عالی شهرسازی و معماری تفویض می‌شود. وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پس از تاسیس، تصویب طرح‌ها و نقشه‌های جامع شهرها و نظارت در پیاده کردن این طرح‌ها خواهد بود. در حال حاضر شورای‌عالی شهرسازی فقط در تصویب طرح‌های جامع نظارت دارد و پیاده کردن این طرح‌ها در شهرهای مختلف به وسیله و با نظارت شهرداری‌ها صورت می‌گیرد که اکثرا به علت عدم وجود کادر و مقدورات فنی امکان‌پذیر نیست ولی با تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، تصویب و پیاده کردن طرح‌های جامع شهرها منحصرا با نظارت این شورا خواهد بود. از جمله مواردی که شورای عالی شهرسازی و معماری در آن دخالت خواهد کرد، تغییراتی است که در شهرها و بناهای قدیمی در آینده خواهد شد.

بحران مرغ رفع شد

برای رفع بحران بین وزارت کشاورزی و مرغداران توافق به عمل آمد. وزارت کشاورزی و منابع طبیعی با تعقیب سیاست تازه‌ای در مورد تولید و تثبیت قیمت مرغ از بحران و ایجاد ضرر و زیان تولیدکنندگان آن و احتمال تعطیل و ورشکستگی بعضی از این واحدها جلوگیری خواهد کرد.

براساس مذاکراتی که بین مقامات مسوول وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و تولیدکنندگان مرغ انجام شد، دولت همه‌گونه مساعدت و کمک‌های لازم و تسهیلات کافی برای تولید و عرضه مرغ را در اختیار صنف تولیدکننده گوشت مرغ متعهد می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ را در تمام فصول سال در مبلغ 80 ریال تثبیت کند.

تولیدکنندگان مرغ که در ماه‌های قبل دچار کمبود و گرانی «دان» مرغ بودند با توسل به دولت، موفق شدند که 30 هزار تن گندم و جوجه نرخ دولتی و با تضمین بانکی در اختیار خود بگیرند ولی چون این سهمیه در این هفته پایان پذیرفت، وزارت کشاورزی موافقت نمود چنان‌که تعهدات تولیدکنندگان مرغ ادامه یابد و هر کیلو گوشت مرغ را بدون سر و شکم و پا در تمام شهر به قیمت واحد کیلویی 80 ریال عرضه کند، کمک‌های لازم را از جهات بهداشت مرغداری‌ها و در اختیار گذاشتن «دان» ارزان و در اقساط 6 ماهه برای این صنف فراهم کند.

17 اسفند 1360؛  جنتی: رفع مشکل اقتصادی در گرو حل مشکل زمین است

احمد جنتی، عضو فقهای شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: آنچه مقامات مسوول و تصمیم‌گیرنده اندیشده‌اند این بود که اگر قرار باشد مشکل اقتصادی حل شود، یکی از کارهایی که باید کرد این است که باید مشکل زمین را حل کرد. زمین در محدوده شهر، زمین در خارج محدود شهر، اراضی کشاورزی، موات، یا بایر یا دائر و پس از مدت‌ها مطالعه به هر حال تصمیم گرفتند که این مشکل را به خواست خدا حل کنند و این طرح اراضی شهری و اراضی کشاورزی به مجلس آمد. در این زمینه مطلب زیاد گفته شده و زیاد است و آنچه من می‌خواهم به عرض شما برسانم چند جهت است: یک جهت این است که این مساله از نظر فقهی حل شده است.

مساله دیگری که باید در این مساله اراضی در نظر داشت و این را امام مکرر با لحن‌های و بیان‌های مختلف تذکر داده‌اند که این مالکان و زمینداران بزرگ بسیاری از این زمین‌ها را به غصب گرفته‌اند که معمرین و آنهایی که تاریخچه مالکیت‌ها را می‌دانند خود ناظر و شاهد بوده‌اند یا اطلاع کافی دارند و خود ایشان در یک جریان فرمودند که من خودم می‌دیدم و می‌دانستم در آن زمان کودکی که آن قدرتمندان و آن سردمداران و آن کسانی که قدرت محلی و هر نوع قدرت دیگری داشتند. کشاورزان بیچاره را می‌آوردند و روی کرسی می‌نشاندند و زیر پایشان آتش روشن می‌کردند تا نزدیک سوختن و از آنها امضا می‌گرفتند که من ملکم را به فلان خان مثلا واگذار کردم.بسیاری از این اراضی به این نحو مالکیتش به دست آمده است، پس اصلا جنبه غصب دارد.

فقرا در اموال اغنیا شریکند

دوم اینکه این زمینداران و بسیاری از ملاکین اینها از نظر حقوق الله و حقوق الناس بدهکاری‌های فراوان دارند یعنی آن کسر که از اول تکلیفش، پدرش خمس نمی‌داده نه زکات می‌داده آنچه درآمد داشته است متعلق به خمس است و آن اموال زکوی متعلق به زکات است و بدهکار است شرعا به صندوق بیت‌المال و به فقرا و امام و نایب امام بدهی‌های عادی و معمولی که چک صادر کرده و بدهی دارد و این هم یک بدهی است. از نظر اسلام خدا فقرا را در اموال اغنیا شریک کرده و الان ولی جامعه ولی فقرا آن کسی است که از جانب خدا به دستور ائمه علیه‌السلام به نیابت عامه و ولایت عامه ولایت بر فقرا و جامعه اسلامی پیدا کرده او آمده است و حق این شرکا را می‌خواهد از آنها بگیرد و باز امام در یکی از بیانات خود می‌فرمودند اگر قرار شود دقیق حساب کنیم بدهی‌های خمس اینها را اگر گاهی همه اموالشان را بگیریم، آخر کار یک چیزی هم بدهکار می‌شوند.

بقای نظام جمهوری اسلامی در گرو حل مسائل اقتصادی

مطلب دیگر اینکه اگر دولت اسلامی امروز حس کرد که اگر نتواند مشکل زمین را حل کند و اگر نتواند مسائل اقتصادی جامعه را حل کند، این نظام جمهوری [اسلامی] قابل بقا نیست و جنگ که پایان یافت، مساله حاد اسلامی که پایان یافت، بالاخره خانه می‌خواهند، نان می‌خواهند و اگر دولت اسلامی نتوانست این مساله را حل کند در هر صورت اسلام و این انقلاب در داخل شکست خواهد خورد و در خارج هم قهرا شکست می‌خورد. مساله‌ای که هست این است که باید دولت و حکومت اسلامی برای مشکل فقر فکر کند.

یک حدیثی است در کافی نقل شده که وقتی به پیغمبر اکرم (ص) خبر داده شد که رحلت شما نزدیک است. پیغمبر دستور داد در کوچه‌ها فریاد بزنند «الصلاه جامع» مردم همه بیایند مسجد و با سلاح هم بیایند. مردم حاضر شدند. پیغمبر فرمود: خبر مرگ مرا به من داده‌اند و رحلت من و رفتن من از میان شما نزدیک شده است. خوب اینجا پیغمبر باید مهم‌ترین مساله‌ای که برای بعد از خودش دارد تذکر دهد و آن مساله را هم تذکر می‌دهد. می‌فرماید: من آن کسی را که که پس از من زمام امور امت اسلام را به دست می‌گیرد به او تذکر می‌دهم که با امت و جامعه اسلامی بی‌رحمانه رفتار نکند. من به زمامدار جانشین خودم توصیه می‌کنم: مردم را به فقر نکشاند تا کافر شوند این حدیث در کافی شریف آنجا دارد تذکر می‌دهد که ای ولی‌امر، ای والی‌ مسلمین و ای کسی که جای من می‌نشینی و بر جامعه اسلامی حکومت می‌کنی به تو هشدار می‌دهم که اگر امت مسلمان با این که مسلمانند در فشار فقر قرار گرفته‌اند، خطر کفر دارد و مردم چنان مطمئن نیستند که در همه شرایط دینشان را حفظ کنند، ایمان‌ها هم این قدر قوی نیست، بدان که باید برای فقر و مشکل فقر فکر کنی.

17 اسفند 1370؛ تسهیلات ویژه بانک مرکزی برای صدور کالا به ترکمنستان

با دادن اعتباری معادل 50 میلیون دلار از طرف جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ترکمنستان از این پس صادرکنندگان ایرانی می‌‌توانند ضمن صدور کالای مورد نیاز ترکمنستان وجه ارزی صادرات خود را از بانک توسعه صادرات دریافت کنند.

محمدحسین عادلی، رئیس کل بانک مرکزی که در راس هیاتی به جمهوری ترکمنستان سفر کرده بود، گفت: براساس توافق به عمل آمده میان طرفین، بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند علاوه بر استفاده از اعتبار 50 میلیون دلاری یاد شده به صورت نقدی، نسبت به مبادله کالا اقدام کنند.

وی گفت: یک حساب تسویه بانکی به سقف 10 میلیون دلار گشایش می‌یابد و خرید و فروش کالا بین دو کشور به صورت ارزی انجام و در یک حساب متمرکز نگهداری خواهد شد.

17 اسفند 1390؛ اوراق سکه طلا در کنار تحویل نقدی

عباس کمره‌ئی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی ارقام کلی پیش‌فروش سکه در شعب بانک ملی را ارائه کرد و البته احتمال داد که در سال آینده «اوراق بهادار جایگزین سکه‌های پیش‌فروشی شود.» وی در مورد چرایی این تصمیم بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی برای جلوگیری از افت قیمت سکه در هنگام تحویل در حال بررسی روش‌هایی به جای تحویل سکه در موعد مقرر است؛ از جمله اینکه می‌توان اوراق بهادار را به صورت انتخابی با سود مشخص و قابل‌قبول به جای سکه به مشتریان تحویل داد.

مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی ادامه داد: می‌توانیم اوراق بهادار را به صورت انتخابی با سود مشخص و قابل‌قبول به جای سکه به مشتریان تحویل بدهیم.

  • SmartSelect_20210307-031941_Drive
  • SmartSelect_20210307-032014_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210307-032047_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210307-032117_Samsung Notes
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید